Ph.d.-forsvar Towards semiocy? Nikolaj Elf Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier 7. november 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

The intelligent farrowing pen
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Jacob Thøgersen DGCSS/ LARM, University of Copenhagen Nik-fest 2011.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Brødtekst her Brødtekst starter uden bullets, hvis du vil have bullets brug ”Forøge / Formindske indryk” for at få de forskellige niveauer frem Overskrift.
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Traditional Danish Songs
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
The Danish Lesson Center for Second Language Studies August 23, 2011 VMS.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Statistics Denmark DISCO Kenneth Christensen Labour Market responsibility: DISCO Birgitte Brondum Income and Registers responsibility: SOCIO DISCO = Danish.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
1 Welcome! The search process:  How to handle the search process (strategies)  Transform your topic into search terms  Search techniques  how to use.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
Basics of pain research Abhishek Kumar and Lilja K. Dagsdóttir (PhD Scholars) Section of Clinical Oral Physiology Department of Dentistry, Aarhus University,
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Perspectives for the organisation of Danish Consulting engineers Lars Goldschmidt Danish Confederation of Consulting Engineers FRI.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Nordic Entrepreneurship Islands Christian Vintergaard
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Rasmus Fink Lorentzen, PHD, Associate Professor
Teacher Tips for Success
AB295 Sexuality Education Expansion Bill
Mining in the local area (year 4)
Præsentationens transcript:

Ph.d.-forsvar Towards semiocy? Nikolaj Elf Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier 7. november 2008

Afhandlingens titel Towards semiocy? Exploring a New Rationale for Teaching Modes and Media of Hans Christian Andersen Fairytales in Four Commercial Upper-Secondary “Danish” Classes A Design-Based Educational Intervention På vej mod semiocy? En undersøgelse af et nyt rationale til brug for undervisning af H.C. Andersen-modaliteter og - medier i fire danskklasser i handelsgymnasiet. Et design-baseret interventionsstudie

Disposition nForskningsspørgsmål nMetodologi nTeoriapparat nHypotese nFund nKonklusioner

Forskningsspørgsmål How may we didactically rethink and integrate H.C. Andersen fairytales, media pedagogy and “Danish” mother tongue education / standard language education (MTE/StLE) at commercial upper-secondary level?

Anden undertitel På vej mod semiocy? En undersøgelse af et nyt rationale til brug for undervisning af H.C. Andersen-modaliteter og -medier i fire danskklasser i handelsgymnasiet. Et design-baseret interventionsstudie

Empiriske analysebegreber Evalueringskriterium: Trustworthiness (pålidelighed/vederhæftighed) Valideringstyper: Credibility (troværdighed) Transferability (overførbarhed / generaliserbarhed) Dependability (driftsikkerhed) Confirmability (bekræftbarhed / verificerbarhed)

Modalitet og medium “I use the term “mode” for the culturally and socially produced resources for representation and “medium” as the term for the culturally produced means for distribution of these representations-as- meanings, that is, as messages. These technologies―those of representation, the modes and those of dissemination, the media― are always both independent of and interdependent of each other.” (Kress 2004: 6f)

”Skyggen” i billeder og ord

”Den uartige Dreng” i DSL’s udgave

Andersen på Internettet

Elevers hjemmeside (eksperiment 1) [Danny’s name]

Resultat af eksperiment 1 ExperimentLocal ImpactTheoretical Work 1: Writing reviews, becoming critical Increased teacher experience with and reflection on the potentials and, not the least, constraints and challenges of teaching Andersen within “Danish” from a “critical media literacy” perspective, in this experi­ment using computers and Internet/intranet resources. Teachers, in some cases, experienced new critical- creative genres. Rethinking the concept critical media literacy towards semiocy focusing on the mode of writing in the media of the screen and paper and the genres of reviews and journalistic evaluation.

Multimodale medierede Andersen

Evaluering fra eksperiment 2 Mette: jeg synes da det har været sjovt, fordi det har været anderledes Anne:ja det har været sjovt fordi det har været anderledes, men hvor indholdsrigt det har været, det ved jeg så ikke Signe: nej Mette: nej altså jeg ved ikke hvor meget man kan bruge det til her bagefter Anne: nej

Multimodale medierede Andersen

Modellen

Det teknosemiotiske rationale

Fire dominerende rationaler Time / Century Paradigm and tradition Legitimacy: Why?Topics: What? Teaching-learning: How? Knowledge regimeAgents 19 th Academic paradigm; Latin tradition Cultural heritage, nation buil­ding, disci­ plined moral socialisation Written language standards: Grammar and High literature. Monologic: imitation, reproduction, memorisation, transmission Knowledge as result: Stable, objective; e.g. canon Government, academic teachers First half of 20 th Developmental paradigm; tradition of Reformpädagogik Personal development, climbing social scale by individual merits Language in use (written and spoken): Children’s language, au­thentic lan­guage, youth books, creative writing Monologic + dialogic: Exploratory, creative, experience based, learning by doing. Knowledge as process and result: subjective and objective; new canons, e.g. of youth books; cultural heritage. Teachers, some academicians, empirical scientists. Sec. half of 20 th Communicative paradigm; tradition of linguistic turn. Personal development and emanci­pation; social equality and meritocratic Whole lan­guage teach­ing: Skills and reflection rela­ted to lan­gua­ge in use and social reper­toire of texts; broad text offer: me­dia, drama, movi­ es, pop texts Relatively dialogic: Room to student experience, knowledge, and negoti­ations of the rele­vance of the subject for them­selves and society. Knowledge as process and result: subjective and objective; not necessarily textbook oriented. Teachers, didacticians, teacher educators. End of 20 th Utilitarian paradigm; technical-modern tradition Future societal development, especially economic progress; meritocratic Transactional language abilities: reading, writing e.g. referential texts; skills training Relatively monologic: Disciplinary, normative, standards; national heritage transmitted. Knowledge as result: Relatively clos­ed and objec­tive; canon taught yet discussed. Policy makers, psychometric researchers, market represen­tatives.