COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Dansk Brodag Større kommuner - større broer - større ansvar Håndtering af høje, brede og tunge særtransporter på vore broer v/ Dorthe Lund Ravn, COWI A/S 27.03.07
Sammenlægning af kommuner COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Sammenlægning af kommuner Kommuner er sammenlagt pr. 1. januar 2007 Samlet vejlængde er øget Flere broer Flere ansøgninger Kraftig stigning i antallet og størrelsen af særtransporter Krav fra transportører om en hurtig sagsbehandling Hurtig og effektiv administration Tilladelse, påtager sig ansvar Afslag skal kunne begrundes 27.03.07
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Særtransporter Hvornår er en transport en særtransport ? Når kravene i "Dimensionsbekendtgørelsen" er overskredet (Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 567 af 24. juni 1992). Omfangsrige særtransporter Længden > 30 m (18,75 m) Bredden > 3,3 m (2,55 m) Højden > 4,1 m (4,1m) Tunge særtransporter Akseltrykket > 10 t Totalvægten > 48 t Foto: Torben Rafn & Co. 27.03.07
Hurtig og effektiv administration COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Hurtig og effektiv administration Klassificeringssystemet Klassificering af broer Klassificering af veje Klassificering af tunge køretøjer Klasse for broer Klasse for veje Administration (ansøgning og udstedelse af tilladelser) 27.03.07
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Standardkøretøjer 27.03.07
Køretøjsklassificering COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Køretøjsklassificering Aktuelle særtransporter sammenlignes med standardkøretøjer Sammenligningen omfatter: - Bøjende moment - Forskydning på enkeltfags broer med variabel længde fra 2 - 200 m Køretøjets (spændvidde) klasse er lig det standard køretøj, der giver samme lasteffekt som det aktuelle køretøj, på den spændvidde der undersøges Ansøgning via Internettet (www.trafikken.dk/Erhvervstranport) Foto: Torben Rafn & Co. 27.03.07
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Broklassificering Broklasser Normalklassen Ingen restriktioner Betinget klasse 1 Der skal køres på kørebanen, nødspor må ikke benyttes Betinget klasse 2 Nedsat hastighed, max. 10 km/t Betinget klasse 3 Den tunge transport (standardkøretøjet) skal være alene på broen og hastigheden må ikke overstige 10 km/t Spændvidde (influenslængde) 27.03.07
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Beregningsregler Beregningsregler for eksisterende broers bæreevne, 1996 (Vejregel) Tillæg 2002, tilpasning til konstruktionsnormerne fra 1998-99 Tillæg for klassificering af broer med store spændvidder fra 2006 Vejledning for pålidelighedsbaseret klassificering, 2004 (Ligger under "Publikationer") www.vejregler.dk 27.03.07
Deterministisk beregning COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Deterministisk beregning Basis Standardkøretøjer Sikkerhedsfaktorer på last Materialestyrker Sikkerhedsfaktorer på materialer - Hvor godt kendes geometrien - Hvor godt kendes materialerne - Hvor detaljeret er beregningerne Foto: Torben Rafn & Co. 27.03.07
Pålidelighedsbaseret klassificering Samme grænsetilstandsfunktioner som deterministisk Alt modelleres bro-specifikt: Lastmodel - Model for trafiklast, middelværdi og spredning af totalvægten, hensyntagen til mest sandsynlig placering og mødefrekvensen Styrkeparametre - Middelværdi og spredning for betonens trykstyrke Resulterer ofte i en større broklasse i forhold til den deterministiske bæreevnevurdering 27.03.07
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Tungvognsvejnettet Flere strækninger En - to udvalgte strækninger Transportører kører gerne en omvej Fremkommelighed Spærretider kan aftales med Politiet "Flaskehalse" / strækninger med lav klasse Opgradering af vejnettet ved anvendelse af mere avancerede beregninger www.trafikken.dk / Erhvervstransport 27.03.07
En sag fra den virkelige verden COWI PowerPoint design manual 03.07.04 En sag fra den virkelige verden Totalvægt: 496 tons Maks. Akseltryk: 33,7 tons Længde = 37 m Bredde = 8,6 m Højde = 8,8 m Foto: Torben Rafn & Co. 27.03.07
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Involverede parter DS SM, Hjordkær (fabrikken) Transportøren (Torben Rafn & Co.) Politiet, Padborg (Transporttilladelse) Lokal politi Rigspolitiets Færdselsafdeling Vejdirektoratet (v. COWI) Åbenrå Kommune Sønderjyllands Amt Ledningsejere Falck TIC Distriktskontoret i Middelfart Alarmcentralen, Esbjerg 27.03.07
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Ruten 27.03.07
Rute - passage af motorvej E45 COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Rute - passage af motorvej E45 Hjordkær Åbenrå 27.03.07
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Belastning på broen 496 tons ≈ 10 sættevognstog à 48 tons Projekteringslast 50 t blokvogn 2 stk. 12 t lastbiler + 20 t tromle 27.03.07
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Alternativ rute Hjordkær Stitunnel Stitunnel Åbenrå 27.03.07
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Dansk Brodag Særtransport fra Hjordkær - Åbenrå Fotos fra transporten 27.03.07
Afgang fra DS SM i Hjordkær 27.03.07
Klar til at vende på motorvejen 27.03.07
Vender på motorvejen 27.03.07
Op ad rampen fra motorvejen 27.03.07
Rundkørslen tages i brug 27.03.07
Åbenrå Havn 27.03.07