COWI PowerPoint design manual

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Årsmøde 2005 Dancert PNY Dancerts erfaringer med DS/EN og DS 2426 v. Pernille Nyegaard, Dancert.
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Regionens opgaver Håndtering af jordforureningen
© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S DANSK BRODAG 2007 Meget kan planlægges i den daglige forvaltning – men ikke alt! Eksempler fra dagens Danmark v/Morten.
Ny færdselslov - ændringer - skiltning af kommunebroer
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Nordbanen Et af Danmarkshistoriens største jernbanefornyelsesprojekter
Velkommen hos Juvel A/S
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Dataopsamling og GPS-styring
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Communication & Design ODEUM e-Plan Landinspektør Martin Høgh Urban Planning and Transport.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Bro over Munksjön - Jönköping
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Cruising Baner. bøjer : –Bøje nr. 1 Udlagt Lige uden for havnen –Pos. N55.49,37 - E12.3,60 –Bøje nr. 2 Bagbords bøje ved indsejlning til løb forbi kølholm.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Fritrumsprofil og sikkerhedszoner
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
Fælles vintercentral for HaderslevSønderborgTønderVejenAabenraa.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Life projekt Agwaplan Samarbejde med landbruget om vandplaner med fokus på Ravn Sø Henrik.
Cykelprøven i 6.klasse.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Velkommen på stilladskursus
1 Bilag 1 Busafgange mellem Silkeborg by og andre byer i kommunen D. 2. oktober 2008.
Grunde til at jeg elsker dig
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Vægt og dimensioner Kilde: LDV-bogen 1965.
Præsentationens transcript:

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Dansk Brodag Større kommuner - større broer - større ansvar Håndtering af høje, brede og tunge særtransporter på vore broer v/ Dorthe Lund Ravn, COWI A/S 27.03.07

Sammenlægning af kommuner COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Sammenlægning af kommuner Kommuner er sammenlagt pr. 1. januar 2007 Samlet vejlængde er øget Flere broer Flere ansøgninger Kraftig stigning i antallet og størrelsen af særtransporter Krav fra transportører om en hurtig sagsbehandling Hurtig og effektiv administration Tilladelse, påtager sig ansvar Afslag skal kunne begrundes 27.03.07

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Særtransporter Hvornår er en transport en særtransport ? Når kravene i "Dimensionsbekendtgørelsen" er overskredet (Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 567 af 24. juni 1992). Omfangsrige særtransporter Længden > 30 m (18,75 m) Bredden > 3,3 m (2,55 m) Højden > 4,1 m (4,1m) Tunge særtransporter Akseltrykket > 10 t Totalvægten > 48 t Foto: Torben Rafn & Co. 27.03.07

Hurtig og effektiv administration COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Hurtig og effektiv administration Klassificeringssystemet Klassificering af broer Klassificering af veje Klassificering af tunge køretøjer Klasse for broer Klasse for veje Administration (ansøgning og udstedelse af tilladelser) 27.03.07

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Standardkøretøjer 27.03.07

Køretøjsklassificering COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Køretøjsklassificering Aktuelle særtransporter sammenlignes med standardkøretøjer Sammenligningen omfatter: - Bøjende moment - Forskydning på enkeltfags broer med variabel længde fra 2 - 200 m Køretøjets (spændvidde) klasse er lig det standard køretøj, der giver samme lasteffekt som det aktuelle køretøj, på den spændvidde der undersøges Ansøgning via Internettet (www.trafikken.dk/Erhvervstranport) Foto: Torben Rafn & Co. 27.03.07

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Broklassificering Broklasser Normalklassen Ingen restriktioner Betinget klasse 1 Der skal køres på kørebanen, nødspor må ikke benyttes Betinget klasse 2 Nedsat hastighed, max. 10 km/t Betinget klasse 3 Den tunge transport (standardkøretøjet) skal være alene på broen og hastigheden må ikke overstige 10 km/t Spændvidde (influenslængde) 27.03.07

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Beregningsregler Beregningsregler for eksisterende broers bæreevne, 1996 (Vejregel) Tillæg 2002, tilpasning til konstruktionsnormerne fra 1998-99 Tillæg for klassificering af broer med store spændvidder fra 2006 Vejledning for pålidelighedsbaseret klassificering, 2004 (Ligger under "Publikationer") www.vejregler.dk 27.03.07

Deterministisk beregning COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Deterministisk beregning Basis Standardkøretøjer Sikkerhedsfaktorer på last Materialestyrker Sikkerhedsfaktorer på materialer - Hvor godt kendes geometrien - Hvor godt kendes materialerne - Hvor detaljeret er beregningerne Foto: Torben Rafn & Co. 27.03.07

Pålidelighedsbaseret klassificering Samme grænsetilstandsfunktioner som deterministisk Alt modelleres bro-specifikt: Lastmodel - Model for trafiklast, middelværdi og spredning af totalvægten, hensyntagen til mest sandsynlig placering og mødefrekvensen Styrkeparametre - Middelværdi og spredning for betonens trykstyrke Resulterer ofte i en større broklasse i forhold til den deterministiske bæreevnevurdering 27.03.07

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Tungvognsvejnettet Flere strækninger En - to udvalgte strækninger Transportører kører gerne en omvej Fremkommelighed Spærretider kan aftales med Politiet "Flaskehalse" / strækninger med lav klasse Opgradering af vejnettet ved anvendelse af mere avancerede beregninger www.trafikken.dk / Erhvervstransport 27.03.07

En sag fra den virkelige verden COWI PowerPoint design manual 03.07.04 En sag fra den virkelige verden Totalvægt: 496 tons Maks. Akseltryk: 33,7 tons Længde = 37 m Bredde = 8,6 m Højde = 8,8 m Foto: Torben Rafn & Co. 27.03.07

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Involverede parter DS SM, Hjordkær (fabrikken) Transportøren (Torben Rafn & Co.) Politiet, Padborg (Transporttilladelse) Lokal politi Rigspolitiets Færdselsafdeling Vejdirektoratet (v. COWI) Åbenrå Kommune Sønderjyllands Amt Ledningsejere Falck TIC Distriktskontoret i Middelfart Alarmcentralen, Esbjerg 27.03.07

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Ruten 27.03.07

Rute - passage af motorvej E45 COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Rute - passage af motorvej E45 Hjordkær Åbenrå 27.03.07

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Belastning på broen 496 tons ≈ 10 sættevognstog à 48 tons Projekteringslast 50 t blokvogn 2 stk. 12 t lastbiler + 20 t tromle 27.03.07

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Alternativ rute Hjordkær Stitunnel Stitunnel Åbenrå 27.03.07

COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Dansk Brodag Særtransport fra Hjordkær - Åbenrå Fotos fra transporten 27.03.07

Afgang fra DS SM i Hjordkær 27.03.07

Klar til at vende på motorvejen 27.03.07

Vender på motorvejen 27.03.07

Op ad rampen fra motorvejen 27.03.07

Rundkørslen tages i brug 27.03.07

Åbenrå Havn 27.03.07