1 ”The cameraphone did not kill the stand-alone camera. It just took 90% of the market.” Tomi Ahonen
2 Christopher Gersbo-Møller Head of Technology Services OnlineCity ApS Buchwaldsgade 50 DK-5000 Odense C Brugerinddragelse og ad-hoc communities via mobilen MobilTech
3 American Kids Under 18 Text Every 10 Minutes When They're Awake Kilde: NielsenNielsen Svarer til ca beskeder sendt/modtaget pr. måned DK tilsvarende: ca om ugen Swarming, loosening of time & space
4 •Android, Symbian, iOS, Bada, WebOS, BlackBerry OS, MeeGo, Windows Phone 7 •Fremtidens platform for verdensmarked værdisat til 5 billioner $ •10 x PC markedet •15 x TV + radio •20 x Internet Smartphone blodbad
5 Mobile Brand Democracy
6 Opfølger til Trykpresse, Lydoptagelser, Film, Radio, TV, Internet. Nyere medier ”kannibaliserer” forgængere. Ikke PC’ens dumme lillebror o Det eksisterende Internet kan ikke ”klemmes” ind på mobilen. o Forsøg herpå misser pointen: Mobilens unikke fordele. Mobilen som 7. Massemedie
7 The first personal mass media The first always carried media The first always-on mass media The first media with a built-in payment mechanism The first media always present at the point of creative inspiration The first media where the audience can be accurately identified The first media that captures the social context of media consumption Mobilens 7 unikke fordele Kilde: Tomi Ahonen:
8 Fra interuptive til engagement marketing o Fra noget, der forstyrrer til noget, man aktivt vælger at deltage - at engagere sig - i. o Udviskning af forskel på reklame og indhold: ContVertising Mere komplekst, strækker sig over længere tid, gentagne interaktioner. SMS stadig #1 teknologi, men mere MMS og mobilt internet – brugen af begge teknologier vokser fortsat i Udvikling
9 Mobil Marketing: Jensen’s Bøfhus MMS Eksponeres på dækserviet i restaurant. MMS sjovt billede + tekst ”sjov” til 1204 for at deltage. OC MMS-tjeneste lægger billeder direkte på web Vinder findes ved afstemning blandt besøgende på web.
10 Mobile information tjenester
11 Fynbus: Tjenester på flere platforme Køreplansdata fra busdata.net udnyttes som grundlag for en række value added services: o SMSbillet o SMS Dit Stoppested (SMS- tjeneste) o Mobil Køreplan (Java ME mobil applikation) o Mobil Køreplan til smartphone (mobil web) o Virtuel Køreplan (web) o Infostander (web-baseret kiosk)
12 Fynbus Busdata.net
13 Succesfuld mobil marketing strategi er baseret på: 1.Opt-in fra forbrugere 2.Tilbyd værdi/benefits 3.Tillad interaktion 4.Engagér forbrugeren og skab oplevelsen i fællsesskab 4 Gyldne Trin
14 Mobilabonnenter o Juli 2010: 5 milliarder til 6,8 mia mennesker o 73% af jordens befolkning o Vækst på 15% i 2009 o Worldwide mobile service revenues: •$ * (a trillion dollar business) Perspektiv: o 1.7 mia. Internetbrugere. o 1.4 mia. brugere - 3 mia. adresser. o 21% af verdens befolkning kan nås via - 60% kan nås via SMS – 30% kan nås via MMS. o 4 gange flere mobiltelefoner end personlige computere – alle typer indregnet. o Næsten 3 gange så mange mobiltelefoner som TV- apparater. o 1.13 mia. mobiltelefoner solgt i Nøgletal * Worldwide Mobile Industry Handbook , Portio Research, Oct 2009
15 Danmark - abonnementer Penetration: 134 % Udvikling: 6% HoH (7,018 mio vs. 7,424 mio) 8% YoY (6,865 mio vs. 7,424 mio) DK er blandt de 5-6 mest ”mobiliserede” lande i EMEA. Kilde: IT- og Telestyrelsens Telestatistik - andet halvår 2009
16 Kraftig vækst i mobil datatrafik o 80% HoH / 276% YoY Fortsat vækst i antal mobilabo. med data ( ekskl. 3G dongles ) o 20% HoH / 40% YoY Fortsat tocifret vækst i antal sendte MMS-beskeder o 21% HoH / 16% YoY Danmark - trafik Kilde: IT- og Telestyrelsens Telestatistik - andet halvår 2009
17 Mobile geosocial universe