D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Dragen på loftet Oplæg:
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Corporate Identity og Branding
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Prøv det nye the mysterious wold game, test din viden om verden og få et godt grin med dine bekendte, vi vil garanter du vil synes om det og lære noget.
Bæredygtig interaktionsdesign
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Kortfilm – de 7 parametre
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Globalisering.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Branding og medieudvikling
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Ondskab
What kind of game could be relevant to add to mmd-odense.dk?
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Game of Thrones Aktuel Mediebrug Bo Kampmann Walther FS2014.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation
Hvad er infocentrisme? Information er løsningen på alle menneskets problemer: ”Moore’s Law: the computer capabilities double every 18 month” Brown og Duguid.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Medier og kommunikation V
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Interaktivitet Undersøgelse af tablet medies interaktivitetsformer Viden kunne muligvis udnyttes bedre Fokus på fungerende prototype.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
HCI - Tale som in-/output Kan vi kommunikere med computere ved hjælp af tale? –Ex: billetbestilling, nummeroplysningen, computersupport, etc. Hvornår vil.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Tekstanalyse og –historie (F07) Session One. Agenda  Introduction: Aims and Means  Drama I: Susan Glaspell, Trifles.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
8 What can we use flash for. What is the final project? ´Website project.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Nonfiktionsanalyse - Kommenteringsstilen
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Spiludvikling.
. Oh, store Gud med fem vers
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Spil i historie- og samfundsfagsundervisningen Sønderborg 29. juni 2016
Præsentationens transcript:

D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s

Storytelling i historisk perspektiv

Storytelling Vi har en kulturel og historisk fascination ved historiefortællingen.. Den fanger os Engagerer os og hjælper os til at huske..

Fra omkring

Menneskets evige søgen efter nye måder at gengive oplevelser på… Mundtlige Overleveringer Tekster Billeder Lydoptagelse Nye litterære genrer Billed-sekvenser Mediation: Biograf, TV, Computer/internet, Mobil, IPod Storage: DVD, CD, Filer Story genrer: Animation, film, reklamer, computerspil, websites, musikvideo, Digital kunst analogdigital

Et paradigmeskift for definitionen af hvad historie egentlig er.. Narrativ: Hvad blev gjort? (act) Hvornår og hvor? (scene) Hvem gjorde det? (agent) Hvordan blev det gjort? (agency) Hvorffor? (purpose) (Kenneth Burke, A Grammar of Motives, Berkeley: Univ. of California, 1945, p.xv.) Ikke-narrativ: Museer, monumenter og naturen Interaktiv narrativ: Computerspil, interaktive film og live-performance (teater mv) Interaktiv ikke-narrativ: Visse digitale kunstværker, informative websites -Det er disse 4 genrer jeg vil gennemgå I det følgende

Den narrative struktur Forsvarsadvokater Nyhedsformidling Reklamer Animation Power points Aviser TV Hvem husker ikke historien om Paul Potts?

Et eksempel på: Sekventiel narrativ med -Spændingskurve -Fortællerens autoritet som fortæller af historien -Timing -Identifikation -Det gode og det onde -Pathos -Gesture/mimik Hvor stærk en historie er når den indeholder de Magiske parametre A B

Narrativ, pathos & gesture Character designAnticipation Exaggeration Appeal ”To us, it meant anything that a person likes to see, a quality of charm, pleasing design, simplicity, communication, and magnetism. (Disney) Timing & spacing

Pixar: ”For The Birds” Pixar: ”Geri’s Game” Historier med flere ’lag’ Så meget kan siges uden ord.. Narrativ, pathos & gesture

Det ikke-narrative & pathos

Interaktivt TV – som er i sin vorden med digitaliseringen.. (tv. BBCi) SMS TV (fx. X- factor på DR) Det interaktive narrativ & pathos.. Computerspil: (tv. World of Warcraft) Gameplay, avatar, roleplaying mv. Robotter: vi interagerer med og skaber et narrativt forløb med (indrømmet: et grænsetilfælde) ’What We Will’ Af John Cayley “A navigable and interactive dramatic 'circumstance'.

’House Of Love’ “..pictorial art is about viewing, connecting pictures with viewing and from that viewing to obtain insight, to discover.” “To view is "to look at things", to observe something, a structure, an initiative seeking to overview the situation. To attain insight into, to be able to understand, to see what is what, to adopt a viewpoint, to see things from a certain angle, in a certain perspective, to have an attitude.” Lisa Rosenmeier Det interaktive ikke-narrative & pathos

Der er altid undtagelser.. Ikke alle spil er interaktive narrativer osv. Indholdet er det vigtige. Intet udtryksmiddel / medie / genre er ’finere’ eller bedre end andre!

Interaktionen mellem Retorikeren og publikum er afgørende Fortæller/ rhetor Publikum/ Audience At skabe forventning Slå Ethos fast Appellere til/vise Pathos Til tider bede publikum slå Logos fra.. Timing Har en forventning Villighed til at lade sig forføre af Pathos Og Ethos (og interagere) Slå Logos til eller fra

D i g i t a l R e t o r i k 0 8