Projektforslag Keld Helsgaun.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Eksempel på sikker betaling på Internettet:
Advertisements

Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
dProg2: Kursusafslutning
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
DProg2 E Programmering 2 dProg2 E2010
- en smart mellemting mellem overheads og lysbilleder (dias)
FEN IntroJava AAU1 Introduktion til Java programmering Kursusintroduktion Introduktion til programmering Java og BlueJ.
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt, baseret på de information du giver... Tryk her.
NetBeans Installation og brug.
IT i undervisningen.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
01 – Java platform for starters. 2 NOEA2009Java-kursus – Java Platform Introduktion til Java Baggrund Hvad er Java? Faciliteter i Java.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Datastruktur & Algoritmik1 Datastruktur & Algoritmik 99 Kim Guldstrand Larsen.
Begreber og Redskaber 8. Plan for idag Sortering fortsat Comparable Søgning –Lineær søgning –Binær søgning.
Datastrukturer og algoritmer
Søgning & sortering Intro søgning Lineær søgning Binær søgning
1 Projektforslag på modul 2 ved Keld Helsgaun. 2 Fagligt indhold Projekt- og kursusarbejdet skal give de studerende indsigt i følgende emnekredse: Gå.
Objektorienteret programmering
Begreber og Redskaber 7. Plan for idag Sorteringsalgoritmer Logaritmer,tabeller,køretid Simpelt iterativt: udvalgssortering Rekursivt: Flette sortering.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
Pc-kørekort Mere om software. Programmering Definition: at skrive et program ved hjælp af en tekst–editor på en måde, som computeren kan forstå Instruktionerne.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
1 Datalogi C Datastrukturer og algoritmer ved Keld Helsgaun.
Begreber og Redskaber 6. Plan for idag Tabeller Udvalgssortering, køretid Lidt mere om objekter Budskab: Køretid kan være et problem og bør løses med.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Apr 06, 2010Projekt: “Korteste Veje” Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project Course, ITU, Denmark )
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Anvendelser I Leg og spil.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
1 Algoritmik ved Keld Helsgaun. 2 Plan Hvad er algoritmik? Et eksempel Kursusbeskrivelse formål, indhold og form.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 17, 2009Projekt: “Visualisering” Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project Course, ITU, Denmark )
Lektion 7 Læsestof: Kopier fra Caranno
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
1 Ideer til datalogiprojekter Keld Helsgaun 2 Forskning: kombinatorisk optimering heuristisk søgning (kunstig intelligens) programmeringsværktøjer Undervisning:
Fundamentale datastrukturer
Design, verifikation og analyse
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
ELEVINTRA På Skoleintratræf Hvad skal vi nå? Bruge Elevintra til at: Differentiere Dokumentere Evaluere Ved hjælp af billeder, lyd og tekst.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
1 Algoritmedesign med internetanvendelser ved Keld Helsgaun.
It Eksamen Andreas Sode / Indledende tanker App Score Kunstig intelligens Mænd.
Grundlæggende programmering Forår 2002
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
Begreber og Redskaber 11. Plan for idag Lidt afrunding: Collections Framework i Java Noget om oversættere og sprog Evaluering Sidste gang øvelser før.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
Clicker Test a)Ja b)Nej c)Ved ikke. Algoritmer og Datastrukturer 2 Graf repræsentationer, BFS og DFS [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
1 Projektforslag ved Keld Helsgaun. 2 Mine interesser Kunstig intelligens Kombinatorisk optimering (heuristiske metoder) Programmering.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10C.1 Brugergrænseflader Swing.
Paradigmer i Programmering 0. Plan for kurset 4 x Mads R, 4 x Torben B, 2 x opgave MR: Funktionsprogrammering, SML TB: Logikprogrammering, Prolog Opgave:
Eksamen Praktisk prøve.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
1.09 Dokumentation.
Abstraktioner.
Økonomiske overvejelser
DIT NAVN DIN UDDANNELSE (husk både kandidat og bachelor, hvis de er forskellige) og KONTAKTOPLYSNINGER Baggrund Kort beskrivelse af hvilket problem, specialet.
Præsentationens transcript:

Projektforslag Keld Helsgaun

Keld Helsgaun Forskning: kombinatorisk optimering heuristisk søgning (kunstig intelligens) programmeringsværktøjer Kompetencer relevante i forhold til projektet: stor erfaring med objektorienteret programmering godt kendskab til Java

Om “projektet” Det arbejdsmæssige omfang for hver deltager er cirka 1 måned. Dette inkluderer kodning, afprøvning og dokumentation. Projektets mål skal være fastlagt meget tidligt i forløbet (helst inden). Tiden tillader kun i meget begrænset omfang inddragelse af ny litteratur, og der er kun lidt tid til analyse og design. En mere sigende betegnelse ville være “programmeringsopgaven”. Hvis alle deltagere skal have et tilstrækkeligt fagligt udbytte, må gruppestørrelsen ikke overstige 4. Idealet er 2 til 3.

Datamatsyn - + Given figur som nedenstående: Afgør hvilke kanter, der udgør figurens omrids ( ), og hvilke af de øvrige kanter, der henholdsvis vender mod (+) og bort (-) fra beskueren. + -

Mastermind Skriv et program, der spiller mastermind: (1) Mennesket skal finde det skjulte mønster (2) Maskinen skal finde det skjulte mønster

Grafisk databehandling Skriv et program, der givet en beskrivelse som denne: Picture spiral = new Picture(50); spiral.plus(square). plus(spiral.origon(0,1).turned(10). magnified(0.95, 0.95)); Picture ram = new Picture(1); ram.plus(spiral).plus(spiral.origon(1,0).magnified(-1,1)); kan udtegne billedet:

Filsystemer Skriv en Java-pakke, der tilbyder faciliteter til ekstern søgning. Pakken kan f.eks. baseres på B-træer eller BD-træer.

Filsystemer Skriv en Java-pakke, der tilbyder faciliteter til ekstern sortering.

Maskinindlæring Givet en tabel som denne: Konstruer et “beslutningstræ”: Hårfarve Sololie Brun Rød Blond Nej Ja skoldet ingen

Symbolsk differentiation Givet et symbolsk udtryk som dette: sin2(3x-2) + (3-2x)/(3+2x) Indlæs udtrykket og udskriv differentialkvotienten med hensyn til x: -3/2(cos(6x-9) - cos(2x-3)) - 12/(3+2x)2

? Problemløsning Skriv en generel Java-pakke til problemløsning. Pakken skal f.eks. kunne benyttes til at løse det såkaldte 15-spil: ?

Tomandsspil Skriv en generel Java-pakke til tomandsspil. Pakken kan f.eks. benyttes til at spille dam:

Skiplister Implementer, afprøv og dokumenter en Java-klasse, der implementerer interfacet Map i Javas Collections bibliotek ved hjælp af datastrukturen en “skipliste”.

Eventyrspil Skriv et Java-program til eventyrspil.

Yderligere inspiration Se kurset “Datastrukturer og algoritmer”s hjemmeside: www.dat.ruc.dk/~keld/datastrukturer_e00 38 blandede forslag 10 forslag inden for kunstig intelligens