SERVICE DESIGN Onsdag d

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Empowerment i socialt arbejde
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Borgernes barrierer for brug af IT
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Alle vores sponsorere skal betragtes som samarbejdspartnere
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forretning og Ledelse lektion 7
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS ONSDAG D : VISUALISER OG ANALYSER JERES INDHENTEDE DATA.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Serverkonsolidering Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
RUCinnovation er din indgang til RUC’s forskere og studerende. Gennem os kan du få adgang til den viden, der hver dag produceres på universitetet – og.
Læger uden Sponsor Præsentation ved IRF’s ALKE-møde maj 2006 Hotel Munkebjerg, Vejle.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
HUMANISTIC PSYCHOTHERAPIES Anders Dræby Sørensen, Anders Dræby Sørensen,
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
why this period? why not the same as for the international strategy
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Hot work Planning: 01.Februar 2008 Outdoor: 01.Februar 2008
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Trivsel og tendenser i ungdomslivet
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
Præsentationens transcript:

SERVICE DESIGN Onsdag d.5.+7.9. 2012

DAGENS PROGRAM: OM SYSTEMER I SERVICES Arbejde med kategoriseringer af services: - anvend Grönroos model, Augmented Service Model, Molecular Modelling Approach. Arbejde generativt med modellerne og udvikl nye typer af services Gennemgang kl 15.30

KATEGORISERING AF SERVICES ? KATEGORISERING AF SERVICES

SERVICEKATEGORISERING: CORE SERVICE: Udlejning af værelser på hotel FACILITATING SERVICES: Receptionen el. hjemmesiden andre hjemmesider SUPPORTING SERVICES: Støtteserviceydelser som eks. adgang til pool, motionsrum, rabatter etc (Grönroos 2000 in Bechman, 2010)

? THE AUGMENTED PRODUCT

CORE PRODUCT: Den fordel, der er forbundet m. produktet eller det behov der skal dækkes. Eks bil = bekvemmelighed ACTUAL PRODUCT: Det håndgribelige fysiske produkt Eks. bilen, man kører i. THE AUGMENTED PRODUCT: Den ikke-fysiske del af produkt der som regel giver mer-værdi. Eks. bilen, garanti, service, leve- ringsoplevelser etc. (Levitt, 1980 in Bechman, 2010)

LEVITT´S MODEL CORE PRODUCT: Den fordel, der er forbundet m. produktet eller det behov der skal dækkes. Eks bil = bekvemmelighed ACTUAL PRODUCT: Det håndgribelige fysiske produkt Eks. bilen, man kører i. THE AUGMENTED PRODUCT: Den ikke-fysiske del af produkt der som regel giver mer-værdi. Eks. bilen, garanti, service, leve- ringsoplevelser etc. (Levitt, 1980 in Bechman, 2010)

Molecular Modelleling Approach (Shostark, 1982) Servicen nedbrydes i atomer for at analysere, hvor mange delelementer der indgår i et element, og hvordan elementerne er forbundet med hinanden.

THE ESSENTIAL EVIDENCE / SERVICE EVIDENCING = et service bevis eller en håndgribeliggørelse. Adressere den usikkerhed der er hos kunderne, fordi services er uhåndgribelige. Serviceydelsen materialiseres (toiletpapiret) eller man giver noget fysisk med, et minde, Service medarbejdere er også eksempler på Service Evidencing, hvordan de taler, er klædt etc Eks. lægen i hvid kittel.

ET EKSEMPEL Jyske Bank har satset 400 millioner ”på at blive en del af oplevelsesøkonomien som en bank, der både kan føles og sanses”. Marketingdirektør Frank Pedersen.

ET EKSEMPEL ”… handler det om at gøre bankens produkter mere synlige og konkrete, og vise at Jyske Bank er anderledes end andre banker”. ”Folk vælger bank efter om de kan lide den eller ej”, siger han.” Derfor har vi forsøgt at skabe en bank, hvor det er rart at komme, og hvor de både kan blive inspireret og hente viden og rådgivning. Og den fysiske indretning skal signalere ånden i Jyske Bank, så det ikke bare er noget, vi siger. Det er noget, vi gør.” (Marketingdirektør, Frank Pedersen, interview på brandbase.dk)

ET EKSEMPEL: JYSKE BANK 35 nye produktpakker. Et af de primære formål med konceptet har været at få bankens produkter gjort mere synlige, ”…Kodeordene for udviklingen af produktpakkerne har været inspiration, læring, individualisering, uhøjtidelighed og humor – sådan at de værdier, som Jyske Bank generelt gerne vil stå for, bliver ført helt ud på produktniveau. Pointen med pakkerne er desuden at de klæder kunden på til at gå ind i en mere ligeværdig dialog med bankrådgiveren. Der er altså ikke kun tale om markedsføring – men også om læring…” siger marketingdirektør Frank Pedersen. Kilde: interview m marketingdirektør Frank Pedersen på brandbase.dk

DAGENS PROGRAM: OM SYSTEMER I SERVICES Arbejde med Molecular Modelling Approach til beskrivelse af eksisterende services Arbejde med kategorisering af services: - anvend Grönroos model samt Augmented Service Model Arbejde generativt med modellerne og udvikl nye typer af services Gennemgang kl 15.30

DAGENS PROGRAM: OM SYSTEMER I SERVICES Arbejde med Molecular Modelling Approach til beskrivelse af eksisterende services Arbejde med kategorisering af services: - anvend Grönroos model samt Augmented Service Model Genbrug gerne noter, reflektioner og eksempler fra 1. undervisningsgang (eksempler på fem forsk. Servicetyper). Brug Molecular Modelling Approach. Grönross og The Augmented Product Model (PSS) til at redegøre og visualisere forskelle og ligheder. 3. Bland servicetyper(ne), det må gerne være volapyk service dvs. urealistiske services, men find også eksempler og gode ideer på nye services/redesignede services.

“Design seeks in practice to identify problems and latent needs in various aspects of people´s lives that can be used to inspire creative generation of artefacts. People´s needs and problems change as their social, technological and economic living environments change” (Bechman, p.56) - and in related fields of theory…

DAGENS PROGRAM: OM SYSTEMER I SERVICES 1) Genbrug noter, reflektioner og eksempler fra 1. undervisningsgang (eksempler på fem forskellige Servicetyper). Brug Molecular Modelling Approach. The Augmented Product Model til at redegøre og visualisere forskelle og ligheder. 2) Bland servicetyper(ne), det må gerne være volapyk service dvs. urealistiske services, men find også eksempler og gode ideer på nye services/redesignede services. NB: FREDAG: Læsning til fredag: Kap. 6 i Bechman + arbejde med foryngelsestræer, som start på opgaven, i næste uge.

FREDAG D. 7/9

FREDAG D. 7/9: PROGRAM Intro til næste uges opgave omkring unge & privatøkonomi, lånerservice Individuelle opgaver: Anvend først Levitt og Grönross modeller omkring låneservice Udvikl dernæst fornyelsestræer i relation til opgaven – jf. jeres antagelser Vi ser: TED talk: ”The present & future self”, Daniel Goldstein, behavioural economist

NÆSTE UGES OPGAVE: Indhent empiri til casen: unge & privatøkonomi, financielle lånerservices rettet mod unge. Vælg en lånerservice (Jyske Bank, Danske Bank, Nordea, Brørup Sparekasse). Identificer udfordringer, problemer og udvikl et serviceresearch, hvor I anvender forskellige tilgange (eks. evidencing, sequencing, holistic, co-creative, user-centred, gerne andre også) samt customer journeys. Opgaver fortsætter de kommende ca. 3 uger frem, med præsentation onsdag d. 3/10

OPGAVE FORLØB:

LEVITT´S MODEL CORE PRODUCT: Den fordel, der er forbundet m. produktet eller det behov der skal dækkes. Eks bil = bekvemmelighed ACTUAL PRODUCT: Det håndgribelige fysiske produkt Eks. bilen, man kører i. THE AUGMENTED PRODUCT: Den ikke-fysiske del af produkt der som regel giver mer-værdi. Eks. bilen, garanti, service (Levitt, 1980 in Bechman, 2010) GRÖNROSS MODEL CORE SERVICE: Hotelværelse FACILITATING SERVICES: Reception, hjemmeside SUPPORTING SERVICES: Adgang til pool etc Merværdi (GRÖNROSS, 2000)

FORNYELSESTRÆER

FORNYELSESTRÆER ”Fornyelsestræer tager udgangspunkt i kundebehov, der leder til en mission til strategier, til koncep- ter og endelig til produkter og/eller servicesydelser” (Beckman, p.110). Mission= hvem man som virksomhed vil gøre noget særligt for, en formulering af en grundidé, som har rod i nogle fundamentale problemer, behov eller værdier hos målgruppen. Strategien = hvordan missionen kan realiseres, hvad missionen går ud på i praksis, gøre den mere Troværdig og synlig for kunder såvel som medarbejdere. Koncepterne = udtryk for hvordan strategien kan realiseres Serviceydelser = give virksomheden en betydning, der er vigtig for kunderne

PROBLEMBAGGRUND 1) Young people in Denmark, in particular, tend to have problems gaining control of their finances. The age group which registers the highest number of defaults of loan payments is young people (8 % of the 21-30 year olds) (Danske Bank, 2011, Experian 2011). Every fourth young person has an overdraft on his or her bank account every month. Under the headline: Attention! The youth of our time are financially illiterate three young authors Wulff, Løntoft and Hertz explain the theory of their new book Boost your economy (2011) about young people and their personal finances. They claim: We are a spoilt generation which expects to enjoy as needed. If the money is not there, we borrow, says Alexander Wulff to the daily Politiken. The authors also explain young peoples “galloping debt” blaming the culture surrounding loans: loans are easy to get, and borrowing money for consumption is a socially accepted norm. In Denmark 33,000 young people can expect to pay additional taxes “because their finances are in a mess” (Politiken, 25.03.2011)

PROBLEMBAGGRUND 2) A high standard of living is being taken for granted, which means that many people fail to reflect on and have unrealistic expectations to money and their personal finances (MS). 2) After the crisis the question has arisen: who has the responsibility for my personal finances? Too many people tend to have too much confidence in their financial advisors; they would be in a better position if they took responsibility themselves. Hertz; Hertz also looks at global culture and claims we generally rely too much on experts. Relying too much on experts can be limiting and even dangerous, Hertz argues and refers not only to financial experts, but also to other sorts of experts like doctors etc. Hertz calls for us to start democratizing expertise (2011).