Farvevirkning/Farvekontraster

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kapitel 5 Den kreative strategi
Advertisements

Lysets Natur Lys og Farver.
R G B - tilstand Green Red Blue Additive colors.
Projekt Børn & Unges syn
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Vejret Vandet i luften.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Vores syn og optiske illusioner
Tekster af Line Susan og Lasse 
Lys bølger eller partikler?
Web 2.0 En introduktion til vores wiki.
Af Jeanette, Anders og Maia
Lavet af: Isabel Odder & Katrine Heidelbach 2.5 K
Claude Lorrain: Landskab med hyrder, 1644
Billed analyse gruppe Maja Lyberth, Jonas Johansen, Ove Berthelsen. FA Piareersarfik.
Mode 2005 Signaler og identitet. Anne Ørering Papir Og Perler.
Den menneskelige hjerne …
Markedskommunikation Kapitel 10
Rødkåls indikator Gruppe navne: Amanda Frederikke Camilla Rikke.
Gråskala.
BILLEDKUNST FARVER.
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt, baseret på de information du giver... Tryk her.
Quiz i navigationslys Hvad ser du her? 1. Fiskeskib 2.
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Oprindelsesland: Storbritannien
Ændring af kontrast. Ved at sætte meget kontrast på billedet, får man også et varmere billede. Ved at skrue ned for kontrasten, får man dermed et koldere.
Præsentation af Portfolio site Kim Jensens.
 ” kunsten og videnskaben at designe hjemmesider, der hjælper brugerne med at træffe beslutninger, som resulterer i ønskværdige handlinger ” (Andrew Chak)
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Sådan virker øjet: Lyset kommer ind igennem hornhinden.
Den menneskelige hjerne …
VAN GOGH og Morten D. Det største Det mindste Det stærkeste Det værste Det bedste Det dummeste Det klogeste Det koldeste Det varmeste Det første Det næste.
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Farveplanlægning. Farveplanlægning er en vigtig del af Malerens daglige arbejde, dette kan angribes på mange forskellige måder. Farveplanlægning på stedet.
Farver Egenkontrast Kold-varm kontrast Lys-mørk kontrast Komplementærkontrast Simultankontrast Kvalitetskontrast Kvantitetskontrast.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Komposition Eksempler og øvelser.
Agenda 1.Båker 2.Fyr til særlige formål 3.Broafmærkning og passage signaler.
Reklameanalyse Walkthrough.
Billedanalyse Komposition Symboler Modsætningspar
Det moderne gennembrud
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Farven som form og rum skabende element Lucian Freud.
Visuelle virkemidler.
Fitting til billede Valg af fitting measure – Maximum Gradient Problemer –Baggrundsstøj –For lav kontrast (pga. konvertering til gråtone)
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
... til dig med rygsmerter - MODIC FORANDRINGER (tryk pil t.h. )
Energiens Topmøde 11. juni 2014 Houston we have a solution!
 1: Afblegningspulver blandes med beise. Alle beisestyrker kan anvendes, dog må 12% beise aldrig komme på hovedbunden.  2: Bruges til kamstrejf, striber,
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Lysets historie og det hvide lys’ farvespektrum. Hvad er lys? Lys er bølger – ligesom lyd- og vandbølger med de samme bølgeegenskaber Lys er partikler.
Butikkens udtryk Profil Logo Hjemmeside. BLÅ Fremmer koncentrationen, fordybelse, ro, afslappende Symbolisere bl.a. Tristhed, kvalitet, stabilitet.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
Albert Mertz.
Hvilken vampyr er størst? Du kan flytte rundt på dem.
Paul Klee Wassily Kandinsky
830_Der er så mørkt omkring advent 1, S1
Et Optisk Bedrag   Felt A ser mørkere ud end felt B, men det er et optisk bedrag. Begge felter har samme nuance/farve. Hjernen kompenserer automatisk.
Mini konfirmander Skabelsen.
Forsøg til Håndværk og Design
Hemmeligheden bag arvelighed
Interaktionsdesign.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Færdselsundervisning
Hvis min og , så vil Og vi kan have .
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Præsentationens transcript:

Farvevirkning/Farvekontraster "Farver er lysets børn og lys er farvernes moder.” Johannes Itten.

Spektralfarver Den tolvdelte farvecirkel er grundlaget for Johannes Itten´s konstruktive farvelære. De primære farver er rød, blå og gul. De sekundere farver er grøn, orange og violet. De tertiære farver er gulgrøn, orangegul og rødviolet. Alle farverne i farvecirklen er rene, mættede farver Ittens farvecirkel

De akromatiske farver De akromatiske farver er sort, hvid og grå De indeholder ingen kulør og er farvemæssigt neutrale En gråtoneskala spænder fra helt hvidt over alle gråtoner til dybsort.

Brækkede farver/Jordfarver De akromatiske farver kan bruges til at lysne eller mørkne spektralfarverne med – man kalder det at tone eller brække farven i forskellige valeurer. En farves lys/mørkeværdi kaldes derfor dens valeur

Farvevirkning DE SYV FARVEKONTRASTER 1. Farvens egen - kontrast 2.    Komplementær kontrast 3.    Simultan kontrast 4   Lys/Mørke kontrast 5.    Kulde/Varme kontrast 6.    Kvalitets kontrast 7.    Kvantitets kontrast

Farverns egen-kontrast Fremkommer når man sammenstiller farver der klart adskiller sig fra hinanden på grund af deres kulør Sætter man de tre primærfarver sammen, får man den størst mulige egen-kontrast

Komplementærkontrasten Hver spektralfarve har sin absolutte kulørmæssige kontrast – sin komplementærfarve Når to komplementærfarver sættes sammen fremhæver og understreger de hinandens specielle farvekarakter De komplementære farvepar ligger lige overfor hinanden på farvecirklen

Simultankontrasten Det fænomen der opstår når vort øje/hjerne gerne vil finde komplementærfarven til en farve vi ser Den simultane kontrast findes altså ikke rent fysisk – den er en illusion; et optisk fænomen

Lys/mørk-kontrasten Den stærkeste lys/mørk-kontrast er sort hvid – dag og nat. Spektralfarverne varierer i lysstyrke. Den største lys/mørke-kontrast findes mellem gul og violet

Kold/varm-kontrast De kolde og varme farver ligger overfor hinanden på farvecirklen. Den rød-orange farve virker varmest og blågrøn virker koldest blandt spektralfarverne. Det er imidlertid snarer farvernes indbyrdes forhold som afgør om de virker kolde eller varme. En farve kan i én sammenhæng virke kold og i en anden sammenhæng varm.

Kvalitetskontrast Ved kvalitetskontrast forstås en farves renhed i forhold til en anden farve.

Kvantitetskontrast Kvantitetskontrast er et udtryk for en farves areal i forhold til dens lysværdi Goethe har opstillet følgende lyshedsværdier: 4 9 3 8 6 6

Kvantitetskontrast

Rogier van der Weyden ca. 1460 (Middelburgeralterest venstre fløj)

Lucas Cranach: Det umage par, ca. 1527