Farvevirkning/Farvekontraster "Farver er lysets børn og lys er farvernes moder.” Johannes Itten.
Spektralfarver Den tolvdelte farvecirkel er grundlaget for Johannes Itten´s konstruktive farvelære. De primære farver er rød, blå og gul. De sekundere farver er grøn, orange og violet. De tertiære farver er gulgrøn, orangegul og rødviolet. Alle farverne i farvecirklen er rene, mættede farver Ittens farvecirkel
De akromatiske farver De akromatiske farver er sort, hvid og grå De indeholder ingen kulør og er farvemæssigt neutrale En gråtoneskala spænder fra helt hvidt over alle gråtoner til dybsort.
Brækkede farver/Jordfarver De akromatiske farver kan bruges til at lysne eller mørkne spektralfarverne med – man kalder det at tone eller brække farven i forskellige valeurer. En farves lys/mørkeværdi kaldes derfor dens valeur
Farvevirkning DE SYV FARVEKONTRASTER 1. Farvens egen - kontrast 2. Komplementær kontrast 3. Simultan kontrast 4 Lys/Mørke kontrast 5. Kulde/Varme kontrast 6. Kvalitets kontrast 7. Kvantitets kontrast
Farverns egen-kontrast Fremkommer når man sammenstiller farver der klart adskiller sig fra hinanden på grund af deres kulør Sætter man de tre primærfarver sammen, får man den størst mulige egen-kontrast
Komplementærkontrasten Hver spektralfarve har sin absolutte kulørmæssige kontrast – sin komplementærfarve Når to komplementærfarver sættes sammen fremhæver og understreger de hinandens specielle farvekarakter De komplementære farvepar ligger lige overfor hinanden på farvecirklen
Simultankontrasten Det fænomen der opstår når vort øje/hjerne gerne vil finde komplementærfarven til en farve vi ser Den simultane kontrast findes altså ikke rent fysisk – den er en illusion; et optisk fænomen
Lys/mørk-kontrasten Den stærkeste lys/mørk-kontrast er sort hvid – dag og nat. Spektralfarverne varierer i lysstyrke. Den største lys/mørke-kontrast findes mellem gul og violet
Kold/varm-kontrast De kolde og varme farver ligger overfor hinanden på farvecirklen. Den rød-orange farve virker varmest og blågrøn virker koldest blandt spektralfarverne. Det er imidlertid snarer farvernes indbyrdes forhold som afgør om de virker kolde eller varme. En farve kan i én sammenhæng virke kold og i en anden sammenhæng varm.
Kvalitetskontrast Ved kvalitetskontrast forstås en farves renhed i forhold til en anden farve.
Kvantitetskontrast Kvantitetskontrast er et udtryk for en farves areal i forhold til dens lysværdi Goethe har opstillet følgende lyshedsværdier: 4 9 3 8 6 6
Kvantitetskontrast
Rogier van der Weyden ca. 1460 (Middelburgeralterest venstre fløj)
Lucas Cranach: Det umage par, ca. 1527