Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper NDH/KMJ, 6

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Advertisements

Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt)
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Kommunernes Ydelsessystem
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Michel Sassene, projektleder
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Kommunernes Ydelsessystem
Diskussion, løsningsforslag, det videre forløb. Hvor kommer dokumenter fra? Intern produktion –På grundlag af skabeloner? –Uden brug af skabeloner? –Skabes.
KIGO og kommunernes opgaver
Nye ældre – nye muligheder
Øst/Vest-kommunenetværksmøder februar 2015 KMJ
Februar 2015 Workshop manuelle sager v/Birgitte Wendelboe
Snitflade-undersøgelse – gennemført i sommeren 2015
SAPA Kenneth Møller Johansen Digitaliseringsmessen 2013.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
SAPA KOMMUNENENETVÆRKSMØDE Juni 2015 Workshop rettigheder v/Birgitte Wendelboe – Klaus Rasmussen.
SAPA i Aalborg Kommune Tonny Andreasen.
Opdeling af sager i kmd sag
SAPA FOR BEGYNDERE Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016.
ADVISER I SAPA DEN LANGE VERSION (24/ ) 1. Formål med indlægget Skabe klarhed om, hvilke adviser der kommer i SAPA! 1.Intro – opdeling i advistyper.
STS i relation til SAPA Foredragsholder: Allan Eriksen HVORFOR SAPA HAR INPUT TIL STS 25. APRIL 2016.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg- Midtfyn?. Vi kan være irriterende Hvorfor?
SAPA KOMMUNENETVÆRKSMØDER November 2015 Implementering, udrulning og pilotkommuner Line Abildgård & Monica Neesgaard.
SPOR OM IMPLEMENTERING KOMMUNERNES OPGAVER Netværksmøder april 2016 Line Abildgård & Monica Neesgaard.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
SPOR OM SNITFLADER Netværksmøder november 2015 Kenneth Møller Johansen.
SAPA – AKTUELLE EMNER Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016.
Den lokale identity provider
Adviser i SAPA den lange version (24/ )
Info om opgaver og dokumenter under ”snitfladeoverblik” (marts 2017)
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Gennemgang af Boligsikringsløsning i Winformatik Den 1. december 2015
Adviser i SAPA den korte version (24/ )
Jobfunktionsroller i Gladsaxe
Adgangsstyring/sikkerhed/ brugerrettigheder
SAPAs behov for organisationsstrukturer i STS Organisation
Bilag 5: Udfasningsaftalen for kmd sag
Rehabilitering og hjemmehjælp
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Februar 2015 Workshop manuelle sager v/Birgitte Wendelboe
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Sapa snitfladestrategi
Netværksmøde sAPA februar 2015
SAPA kommunenetværk Intro TIL SAPA
Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016
SAPA kommunenenetværksmøde
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Opdeling af sager i kmd sag
Monopolbrud i Esbjerg Kommune
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Snitflade-undersøgelse – gennemført i sommeren 2015
Hvorfor SAPA har input til STS
Adviser i SAPA den korte version (24/ )
SAPA i Aalborg Kommune Tonny Andreasen.
Indhold 1. Krav til kommunens IT-miljø 2. Serviceaftaler
Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt)
Kommunens sapa-strategi
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Jobfunktionsroller – Vejle Kommune
Adviser i SAPA den korte version (24/ )
Digital udveksling af af sager om ydelser på tværs af medlemsstater
Hvad indeholder SAPA? CVR SAPA CPR Organisation Klassifikation Ydelser
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Præsentationens transcript:

Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper NDH/KMJ, 6 Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper NDH/KMJ, 6. januar 2013

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Output: Udfyldt skema KOMMUNE: Silderødkøbing Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcentermedarbejder X (22) X (89) PPR-medarbejder X (3) Borgerservice X (10) Ydelsesservice X (47) X (13) Sociale sager (§50) X (18) Visitator ældreområdet X (4) Sagsbehandlende terapeut Indberettes online til SAPA

Kortlægning af forskellige brugertypers afhængighed af KMD Sag Nej Har et særskilt fagsystem? Start Ja Anvender KMD Sag? Ja Anvender KMD Sag som eneste/primære sagssystem? Nej Journal (notater) skrives i fagsystem? Ja Nej Ja Nej Relevante adviser ses i fagsystem? Ja Nej Forskellige typer af brugermønstre Brugsmønster 0 Brugsmønster A Brugsmønster B Brugsmønster C Brugsmønster D Brugsmønster E Bruger ikke KMD Sag i dag Bruger i dag kun KMD Sag til overblik, fordi det konkrete sagsarbejde understøttes i et fagsystem Bruger i dag KMD Sag til overblik og advis’er, mens sager, dokumenter og journal ligger i fagsystem Bruger i dag KMD Sag i samspil med et fagsystem (typisk et KMD-system). Sagen (fx beregning af en ydelse) er i fagsystemet, mens advis’er og journalnotater og overblik er understøttet af KMD Sag Har ikke noget fagsystem – og bruger i dag KMD Sag til hele sagsarbejdet Det konkrete sagsarbejde ligger i et generisk sagssystem, fx ESDH. Forskellige typer af brugermønstre

Undersøgelsens baggrund 30.12.2018

Grundlaget for undersøgelsen Data er indsamlet i alle kommuner i november-december 2012 54 Kommuner 55 % af kommunerne 62 % af indbyggerne i Danmark 30.12.2018

Antal brugere i undersøgelsen Jobcentre: 5.387 Ydelsesservice: 1.411 Borgerservice: 1.150 PPR: 1.116 Børnefamiliesager (§50): 1.800 Visitator på ældreområdet: 585 Sagsbehandlende terapeut: 677 I alt: 12.126 30.12.2018

Andel af medarbejdertyper i undersøgelsen 30.12.2018

Andel af medarbejdertyper i undersøgelsen 30.12.2018

Undersøgelsens resultater 30.12.2018

I alt pr. brugsmønster i undersøgelsen Ingen afhængighed Blot afhængig af KMD Sag til tværgående sagsoverblik Afhængig af KMD Sag til sagsoverblik og adviser Afhængig af KMD Sag til sagsoverblik, adviser og journalnotater Fuldkommen afhængighed af KMD Sag Lav afhængighed af KMD Sag 30.12.2018

I alt pr. brugsmønster i undersøgelsen Ingen afhængighed Blot afhængig af KMD Sag til tværgående sagsoverblik Afhængig af KMD Sag til sagsoverblik og adviser Afhængig af KMD Sag til sagsoverblik, adviser og journalnotater Fuldkommen afhængighed af KMD Sag Lav afhængighed af KMD Sag 30.12.2018

Fordeling af brugsmønstre pr. fagområde

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugsmønstre fordelt på brugertype ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 28% (369) 47% (1246) 34% (553) 60 % (3110) 4% (26) 15% (83) PPR-medarbejder 41% (551) 3% (90) 4% (70) 1 % (55) 34% (261) 16% (89) Borgerservice 4% (59) 6% (174) 9% (153) 12 % (602) 10% (77) 15% (85) Ydelsesservice 0,3% (4) 2% (52) 12% (198) 21% (1071) 10% (72) 3% (14) Sociale sager (§50) 3,7% (50) 22% (586) 35 % (573) 4 % (208) 30% (231) 27% (152) Visitator, ældre 12% (160) 9% (230) 3% (55) 1 % (34) 8% (64) 7% (42) Sagsbeh. terapeut 11 % (145) 11% (286) 3% (46) 1% (71) 4% (33) 17% (96) TOTAL 100 % (1338) 100 % (2664) 100 % (1648) 100 % (5151) 100 % (764) (561)

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugertype fordelt på brugsmønstre ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 7% (369) 23% (1246) 10% (553) 58% (3110) 0,5% (26) 1,5% (83) 100 % (5387) PPR-medarbejder 49% (551) 8% (90) 6% (70) 5% (55) 24% (261) 8% (89) 100 % (1116) Borgerservice 5% (59) 14% (14) 13% (153) 52% (602) 7% (77) 8% (85) 100 % (1150) Ydelsesservice 0,3% (4) 3,7% (52) 14% (198) 76% (1071) 5% (72) 1% (14) 100 % (1411) Sociale sager (§50) 3% (50) 33% (586) 32% (573) 11% (208) 13% (231) 8% (152) 100 % (1800) Visitator, ældre 27% (160) 39% (230) 10% (55) 6% (34) 11% (64) 7% (42) 100 % (585) Sagsbeh. terapeut 21% (145) 42% (286) 7% (46) 11% (71) 5% (33) 14% (96) 100 % (677)

Hmm…. – det er et interessant tal, hvad mon der ligger bag….?? Nogle hurtige, foreløbige betragtninger…. Til inspiration for videre analyse i hver kommuner! Hmm…. – det er et interessant tal, hvad mon der ligger bag….??

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugsmønstre fordelt på brugertype ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 28% (369) 47% (1246) 34% (553) 60 % (3110) 4% (26) 15% (83) PPR-medarbejder 41% (551) 3% (90) 4% (70) 1 % (55) 34% (261) 16% (89) Borgerservice 4% (59) 6% (174) 9% (153) 12 % (602) 10% (77) 15% (85) Ydelsesservice 0,3% (4) 2% (52) 12% (198) 21% (1071) 10% (72) 3% (14) Sociale sager (§50) 3,7% (50) 22% (586) 35 % (573) 4 % (208) 30% (231) 27% (152) Visitator, ældre 12% (160) 9% (230) 3% (55) 1 % (34) 8% (64) 7% (42) Sagsbeh. terapeut 11 % (145) 11% (286) 3% (46) 1% (71) 4% (33) 17% (96) TOTAL 100 % (1338) 100 % (2664) 100 % (1648) 100 % (5151) 100 % (764) (561) Er der behov for et fagsystem? Eller en alternativ ESDH-løsning?

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugsmønstre fordelt på brugertype ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 28% (369) 47% (1246) 34% (553) 60 % (3110) 4% (26) 15% (83) PPR-medarbejder 41% (551) 3% (90) 4% (70) 1 % (55) 34% (261) 16% (89) Borgerservice 4% (59) 6% (174) 9% (153) 12 % (602) 10% (77) 15% (85) Ydelsesservice 0,3% (4) 2% (52) 12% (198) 21% (1071) 10% (72) 3% (14) Sociale sager (§50) 3,7% (50) 22% (586) 35 % (573) 4 % (208) 30% (231) 27% (152) Visitator, ældre 12% (160) 9% (230) 3% (55) 1 % (34) 8% (64) 7% (42) Sagsbeh. terapeut 11 % (145) 11% (286) 3% (46) 1% (71) 4% (33) 17% (96) TOTAL 100 % (1338) 100 % (2664) 100 % (1648) 100 % (5151) 100 % (764) (561) Hvis der er et fagsystem… - kan det så udvikles med funktionalitet til journalskrivning?

Hvorfor kan fagsystemet ikke vise advis’erne? Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugsmønstre fordelt på brugertype ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 28% (369) 47% (1246) 34% (553) 60 % (3110) 4% (26) 15% (83) PPR-medarbejder 41% (551) 3% (90) 4% (70) 1 % (55) 34% (261) 16% (89) Borgerservice 4% (59) 6% (174) 9% (153) 12 % (602) 10% (77) 15% (85) Ydelsesservice 0,3% (4) 2% (52) 12% (198) 21% (1071) 10% (72) 3% (14) Sociale sager (§50) 3,7% (50) 22% (586) 35 % (573) 4 % (208) 30% (231) 27% (152) Visitator, ældre 12% (160) 9% (230) 3% (55) 1 % (34) 8% (64) 7% (42) Sagsbeh. terapeut 11 % (145) 11% (286) 3% (46) 1% (71) 4% (33) 17% (96) TOTAL 100 % (1338) 100 % (2664) 100 % (1648) 100 % (5151) 100 % (764) (561) Hvorfor kan fagsystemet ikke vise advis’erne?

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugsmønstre fordelt på brugertype Her ses måske effekten af et konkurrence-marked: Advis og journal i fagsystem. Overblik i KMD Sag. ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 28% (369) 47% (1246) 34% (553) 60 % (3110) 4% (26) 15% (83) PPR-medarbejder 41% (551) 3% (90) 4% (70) 1 % (55) 34% (261) 16% (89) Borgerservice 4% (59) 6% (174) 9% (153) 12 % (602) 10% (77) 15% (85) Ydelsesservice 0,3% (4) 2% (52) 12% (198) 21% (1071) 10% (72) 3% (14) Sociale sager (§50) 3,7% (50) 22% (586) 35 % (573) 4 % (208) 30% (231) 27% (152) Visitator, ældre 12% (160) 9% (230) 3% (55) 1 % (34) 8% (64) 7% (42) Sagsbeh. terapeut 11 % (145) 11% (286) 3% (46) 1% (71) 4% (33) 17% (96) TOTAL 100 % (1338) 100 % (2664) 100 % (1648) 100 % (5151) 100 % (764) (561) §50-undersøgelse er et eksempel på stort behov for tværgående overblik

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugsmønstre fordelt på brugertype ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 28% (369) 47% (1246) 34% (553) 60 % (3110) 4% (26) 15% (83) PPR-medarbejder 41% (551) 3% (90) 4% (70) 1 % (55) 34% (261) 16% (89) Borgerservice 4% (59) 6% (174) 9% (153) 12 % (602) 10% (77) 15% (85) Ydelsesservice 0,3% (4) 2% (52) 12% (198) 21% (1071) 10% (72) 3% (14) Sociale sager (§50) 3,7% (50) 22% (586) 35 % (573) 4 % (208) 30% (231) 27% (152) Visitator, ældre 12% (160) 9% (230) 3% (55) 1 % (34) 8% (64) 7% (42) Sagsbeh. terapeut 11 % (145) 11% (286) 3% (46) 1% (71) 4% (33) 17% (96) TOTAL 100 % (1338) 100 % (2664) 100 % (1648) 100 % (5151) 100 % (764) (561) Her er ca. 1300 medarbejdere (dvs. knap 10 pct. af populationen), der IKKE anvender KMD Sag… - så det KAN lade sig gøre at undvære….

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugertype fordelt på brugsmønstre ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 7% (369) 23% (1246) 10% (553) 58% (3110) 0,5% (26) 1,5% (83) 100 % (5387) PPR-medarbejder 49% (551) 8% (90) 6% (70) 5% (55) 24% (261) 8% (89) 100 % (1116) Borgerservice 5% (59) 14% (174) 13% (153) 52% (602) 7% (77) 8% (85) 100 % (1150) Ydelsesservice 0,3% (4) 3,7% (52) 14% (198) 76% (1071) 5% (72) 1% (14) 100 % (1411) Sociale sager (§50) 3% (50) 33% (586) 32% (573) 11% (208) 13% (231) 8% (152) 100 % (1800) Visitator, ældre 27% (160) 39% (230) 10% (55) 6% (34) 11% (64) 7% (42) 100 % (585) Sagsbeh. terapeut 21% (145) 42% (286) 7% (46) 11% (71) 5% (33) 14% (96) 100 % (677) Kvalificeret gæt: Mønster A: Workbase Mønster C: Opera

Anvender KMD Sag som sagssystem Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugertype fordelt på brugsmønstre ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 7% (369) 23% (1246) 10% (553) 58% (3110) 0,5% (26) 1,5% (83) 100 % (5387) PPR-medarbejder 49% (551) 8% (90) 6% (70) 5% (55) 24% (261) 8% (89) 100 % (1116) Borgerservice 5% (59) 14% (174) 13% (153) 52% (602) 7% (77) 8% (85) 100 % (1150) Ydelsesservice 0,3% (4) 3,7% (52) 14% (198) 76% (1071) 5% (72) 1% (14) 100 % (1411) Sociale sager (§50) 3% (50) 33% (586) 32% (573) 11% (208) 13% (231) 8% (152) 100 % (1800) Visitator, ældre 27% (160) 39% (230) 10% (55) 6% (34) 11% (64) 7% (42) 100 % (585) Sagsbeh. terapeut 21% (145) 42% (286) 7% (46) 11% (71) 5% (33) 14% (96) 100 % (677) Klarer sig uden KMD Sag , da de registrerer sagsarbejdet i andet system Anvender KMD Sag som sagssystem

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugertype fordelt på brugsmønstre ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 7% (369) 23% (1246) 10% (553) 58% (3110) 0,5% (26) 1,5% (83) 100 % (5387) PPR-medarbejder 49% (551) 8% (90) 6% (70) 5% (55) 24% (261) 8% (89) 100 % (1116) Borgerservice 5% (59) 14% (174) 13% (153) 52% (602) 7% (77) 8% (85) 100 % (1150) Ydelsesservice 0,3% (4) 3,7% (52) 14% (198) 76% (1071) 5% (72) 1% (14) 100 % (1411) Sociale sager (§50) 3% (50) 33% (586) 32% (573) 11% (208) 13% (231) 8% (152) 100 % (1800) Visitator, ældre 27% (160) 39% (230) 10% (55) 6% (34) 11% (64) 7% (42) 100 % (585) Sagsbeh. terapeut 21% (145) 42% (286) 7% (46) 11% (71) 5% (33) 14% (96) 100 % (677) Her er et stort behov for et reelt alternativ til journalskrivning i KMD Sag

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugertype fordelt på brugsmønstre Her er det tydeligste eksempel på monopol-effekten. Selvom der er et fagsystem (Aktiv), så er denne løsning utilstrækkelig og må suppleres af sagsfunktionalitet i KMD Sag. Dette bliver ændret med et nyt fælleskommunalt Ydelsessystem, der indeholder rigere funktionalitet end KMD Aktiv gør i dag ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 7% (369) 23% (1246) 10% (553) 58% (3110) 0,5% (26) 1,5% (83) 100 % (5387) PPR-medarbejder 49% (551) 8% (90) 6% (70) 5% (55) 24% (261) 8% (89) 100 % (1116) Borgerservice 5% (59) 14% (174) 13% (153) 52% (602) 7% (77) 8% (85) 100 % (1150) Ydelsesservice 0,3% (4) 3,7% (52) 14% (198) 76% (1071) 5% (72) 1% (14) 100 % (1411) Sociale sager (§50) 3% (50) 33% (586) 32% (573) 11% (208) 13% (231) 8% (152) 100 % (1800) Visitator, ældre 27% (160) 39% (230) 10% (55) 6% (34) 11% (64) 7% (42) 100 % (585) Sagsbeh. terapeut 21% (145) 42% (286) 7% (46) 11% (71) 5% (33) 14% (96) 100 % (677)

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugertype fordelt på brugsmønstre ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 7% (369) 23% (1246) 10% (553) 58% (3110) 0,5% (26) 1,5% (83) 100 % (5387) PPR-medarbejder 49% (551) 8% (90) 6% (70) 5% (55) 24% (261) 8% (89) 100 % (1116) Borgerservice 5% (59) 14% (174) 13% (153) 52% (602) 7% (77) 8% (85) 100 % (1150) Ydelsesservice 0,3% (4) 3,7% (52) 14% (198) 76% (1071) 5% (72) 1% (14) 100 % (1411) Sociale sager (§50) 3% (50) 33% (586) 32% (573) 11% (208) 13% (231) 8% (152) 100 % (1800) Visitator, ældre 27% (160) 39% (230) 10% (55) 6% (34) 11% (64) 7% (42) 100 % (585) Sagsbeh. terapeut 21% (145) 42% (286) 7% (46) 11% (71) 5% (33) 14% (96) 100 % (677) Markant behov for advisering og tværgående overblik Mangler de mon et fagsystem?

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugertype fordelt på brugsmønstre ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 7% (369) 23% (1246) 10% (553) 58% (3110) 0,5% (26) 1,5% (83) 100 % (5387) PPR-medarbejder 49% (551) 8% (90) 6% (70) 5% (55) 24% (261) 8% (89) 100 % (1116) Borgerservice 5% (59) 14% (174) 13% (153) 52% (602) 7% (77) 8% (85) 100 % (1150) Ydelsesservice 0,3% (4) 3,7% (52) 14% (198) 76% (1071) 5% (72) 1% (14) 100 % (1411) Sociale sager (§50) 3% (50) 33% (586) 32% (573) 11% (208) 13% (231) 8% (152) 100 % (1800) Visitator, ældre 27% (160) 39% (230) 10% (55) 6% (34) 11% (64) 7% (42) 100 % (585) Sagsbeh. terapeut 21% (145) 42% (286) 7% (46) 11% (71) 5% (33) 14% (96) 100 % (677) Er behovet reelt tværgående? Hvorfor er overblikket og advis’erne ikke i fagsystemet? En stor del klarer sig helt uden KMD Sag. Hvorfor anvender de ikke omsorgssystemet?

Brugernes forskellige anvendelse af KMD Sag Brugertype fordelt på brugsmønstre ANTAL KOMMUNER: 54 Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcenter 7% (369) 23% (1246) 10% (553) 58% (3110) 0,5% (26) 1,5% (83) 100 % (5387) PPR-medarbejder 49% (551) 8% (90) 6% (70) 5% (55) 24% (261) 8% (89) 100 % (1116) Borgerservice 5% (59) 14% (174) 13% (153) 52% (602) 7% (77) 8% (85) 100 % (1150) Ydelsesservice 0,3% (4) 3,7% (52) 14% (198) 76% (1071) 5% (72) 1% (14) 100 % (1411) Sociale sager (§50) 3% (50) 33% (586) 32% (573) 11% (208) 13% (231) 8% (152) 100 % (1800) Visitator, ældre 27% (160) 39% (230) 10% (55) 6% (34) 11% (64) 7% (42) 100 % (585) Sagsbeh. terapeut 21% (145) 42% (286) 7% (46) 11% (71) 5% (33) 14% (96) 100 % (677) Er behovet reelt tværgående? Hvorfor er overblikket og advis’erne ikke i fagsystemet? En stor del klarer sig helt uden KMD Sag. Hvorfor skriver de ikke journal i fagsystemet?

Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt) Forskellige brugsmønstre, afhængigheder og frigørelsesstrategier KMJ, d. 6. januar 2013

Kortlægning af forskellige brugertypers afhængighed af KMD Sag Nej Har et særskilt fagsystem? Start Ja Anvender KMD Sag? Ja Anvender KMD Sag som eneste/primære sagssystem? Nej Journal (notater) skrives i fagsystem? Ja Nej Ja Nej Relevante adviser ses i fagsystem? Ja Nej Forskellige typer af brugermønstre Brugsmønster 0 Brugsmønster A Brugsmønster B Brugsmønster C Brugsmønster D Brugsmønster E Bruger ikke KMD Sag i dag Bruger i dag kun KMD Sag til overblik, fordi det konkrete sagsarbejde understøttes i et fagsystem Bruger i dag KMD Sag til overblik og advis’er, mens sager, dokumenter og journal ligger i fagsystem Bruger i dag KMD Sag i samspil med et fagsystem (typisk et KMD-system). Sagen (fx beregning af en ydelse) er i fagsystemet, mens advis’er og journalnotater og overblik er understøttet af KMD Sag Har ikke noget fagsystem – og bruger i dag KMD Sag til hele sagsarbejdet Det konkrete sagsarbejde ligger i et generisk sagssystem, fx ESDH. Forskellige typer af brugermønstre Flyt brugere mod venstre for større uafhængighed af KMD Sag v.hj.a. øget anvendelse af eksisterende fagløsninger (der evt. tilpasses) Flyt brugere mod højre for uafhængighed af KMD Sag v.hj.a. alternativ sagsløsning

Forskellige typer af brugsmønstre KMD Sag: Forskellige brugsmønstre, afhængigheder og frigørelsesstrategier Forskellige typer af brugsmønstre Brugsmønster 0 Brugsmønster A Brugsmønster B Brugsmønster C Brugsmønster D Brugsmønster E Bruger ikke KMD Sag i dag Bruger i dag kun KMD Sag til overblik, fordi det konkrete sagsarbejde understøttes i et fagsystem Bruger i dag KMD Sag til overblik og advis’er, mens sager, dokumenter og journal ligger i fagsystem Bruger i dag KMD Sag i samspil med et fagsystem (typisk et KMD-system). Sagen (fx beregning af en ydelse) er i fagsystemet, mens advis’er og journalnotater og overblik er understøttet af KMD Sag Har ikke noget fagsystem – og bruger i dag KMD Sag til hele sagsarbejdet Det konkrete sagsarbejde ligger i et generisk sagssystem, fx ESDH. Forskellige typer af afhængighed Ingen afhængighed Blot afhængig af KMD Sag til tværgående sagsoverblik Afhængig af KMD Sag til sagsoverblik og adviser Afhængig af KMD Sag til sagsoverblik, adviser og journalnotater Fuldkommen afhængighed af KMD Sag Lav afhængighed af KMD Sag Forskellige strategier for monopolbrud og uafhængighed Undgå at skabe afhængighed. Overvej grundigt om det er strengt nødvendigt at disse brugere skal have adgang. Nemt at flytte til SAPA. Det skal tidligt sikres, at alle informationer, der kan ses i KMD Sag også kan ses i SAPA. Som A. Dog skal det undersøges: (i) pr. bruger om man ”behandler” eller kigger advis (ii) pr. bruger om der er fagsystem, der kan tilpasses til at vise adviser. Spørg hvad forhindrer disse brugere i at skrive journal i det eksisterende fagsystem. Måske kan de overtales til at flytte sig. (i) Overvej om disse brugere nu kan flyttes til et andet system. (ii) Hvis man anvender KMD EDH, så få KMD SAG kontrakt- og prissat som del af KMD EDH. Undersøg nærmere, hvordan disse brugere anvender KMD Sag.

Kommunernes næste skridt? Genbesøg jeres egne tal => Hvordan adskiller vi os fra gennemsnittet? Genbesøg jeres brugere => Konkrete forslag til øget uafhængighed? Dialog med ledelsen om it-strategien => Hvordan skaber vi vores monopolbrud? Dialog med leverandørerne => Berige fagløsninger med ny funktionalitet? 30.12.2018