Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunernes Ydelsessystem

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunernes Ydelsessystem"— Præsentationens transcript:

1 Kommunernes Ydelsessystem
Den kommunale høring

2 Dagsorden Status på Kommunernes Ydelsessystem
Hvad er kommet med – og hvorfor er alt ikke kommet med? Den videre proces – et høringssvars liv

3 Status på KY

4 Udvikling & overtagelse Eksterne tests og pilot-drift
Hvor langt er vi kommet Idemodning Analyse & plan Krav & kontrakter Specifi-cering Udbud Udvikling & overtagelse Design, udvikling, test Eksterne tests og pilot-drift Udrulning Afslutning Kommunernes Ydelsessystem

5 Formålet Prio- ritet # Målsætning Gevinstejer 1. A
Understøtte korrekte og rettidige udbetalinger af ydelser på kontanthjælpsområdet og tilgrænsende områder Referencegruppe B Sikre kommunerne min. 25 % lavere gennemsnitlige it-udgifter på kontanthjælpsområdet, samt afløfte kommunernes udbudspligt på området KOMBIT C Sikre brugervenlig og effektiv it-understøttelse af de kommunale arbejdsgange på kontanthjælpsområdet og tilgrænsende områder gennem automatisering og beslutningsunderstøttelse 2. D Muliggøre bedre it-mæssig sammenhæng til tilgrænsende kommunale opgaver gennem åbne snitflader, datastandardisering m.v. E Bidrage til at skabe momentum for KL’s indsats for regelforenkling på beskæftigelsesområdet KL 3. F Oparbejde erfaringer, som smidiggør gennemførslen af øvrige projekter i KOMBIT’s og KL’s Udbudsplan

6 Forretningsmæssigt scope – fagsystemet
Personlige tillæg Helbredstillæg og udvidede helbredstillæg ’Enkeltydelser’ Beskæftigelse 1A. Forsørgelsesydelser (uddannelseshjælp, kontanthjælp, revaliderings-, ressourceforløbs-, ledighedsydelse og fleksløntilskud) 1B. Enkeltydelser 1C. Administrationssager Social og handicap 4. Andre ydelser Børn og unge 3. Andre ydelser Pension 2D. Administrations-sager 2A. Personlige tillæg 2B. Helbredstillæg 2C. Udvidede helbredstillæg Diverse 5. Fleksydelse Med - og selvbetjenings-løsning 6. Andre ydelser Tilretning på grund af: Kontanthjælpsreform Kommunal høring og Leverandørhøring

7 Den samlede løsning – fagsystem og integrationer

8 Sagsbehandlingsprocessen og KY
Sags- og opgave-fordeling Opret sag Oplys sag Fastsæt sats og beregn ydelse Træf afgørelse Effektuer Vedlige-hold sag Afslut og arkiver Systemadministration, brevskabeloner, tværgående funktioner Kommunernes Ydelsessystem KMD Aktiv KY understøtter hele processen som det primære system frem for de mange usammenhængende systemer, der i dag bruges sammen med KMD Aktiv

9 Høringsprocessen Opsamling Arbejds- & reference-gruppemøde
i Vejle og Roskilde Arbejds- & reference-gruppemøde Høring i Vejle Udbud Høring i København Styre-gruppe Leverandørhøring

10 Resultaterne fra den kommunale høring
34 kommuner gav høringssvar – i alt ca. 350 svar/ønsker

11 Resultaterne fra den kommunale høring
Nogle høringssvar krævede ikke yderligere vurdering I alt omkring 130 høringssvar, hvoraf ca. 100 allerede var i materialet, mens ca. 30 ikke var relevante Nogle høringssvar kunne vi med det samme indarbejde I alt omkring 85 høringssvar En række høringssvar krævede yderligere analyse I alt omkring 135 høringssvar, hvor ca. 80 er i gang med at blive indarbejdet, 13 mangler vi fortsat analyse af, ca. 30 vurdere vi kan komme i en senere version af KY og ca. 12 ikke er relevante Af i alt ca. 350 høringssvar bliver ca. 265 indarbejdet i KY

12 Kommentarer der ikke bearbejdes yderligere
’Kapitlet er virkelig godt beskrevet. Vi kan i kommunerne bruge dokumentet og kapitlet som tjekliste og arbejdsgangsbeskrivelse for især nye medarbejdere.’ Bearbejdes ikke yderligere i udbudsmaterialet fordi: En flot bemærkning vi er glade for. Krav til uddannelsesmateriale er beskrevet andet sted.

13 Kommentarer der ikke bearbejdes yderligere
’Sørger KY for automatisk fremsendelse af brev når afgørelse er truffet? Kan brevet udskrives lokalt?’ Bearbejdes ikke yderligere i udbudsmaterialet fordi: Ja, til begge spørgsmål. Andet sted i udbudsmaterialet har vi beskrevet hvordan man får sendt et brev og at der kan udskrives lokalt.

14 Kommentarer der indarbejdes
’Vil der komme advis om, at den korrekte adresse nu kan benyttes?’ Indarbejdes i udbudsmaterialet: Ja, der vil komme et advis fra CPR, når borgeren får ny adresse i CPR. Sagsbehandler skal manuelt slå den alternative adresse fra.

15 Kommentarer der indarbejdes
’Det skal præciseres, hvor mange dages gennemløb der er på alm. gennemløb, straks og quick.’ Indarbejdet i udbudsmaterialet: De tre udbetalingsformer (almindelig, quick = dag-til-dag og straksudbetalingsbilag) er indarbejdet i bilag 3.

16 Kommentarer til en senere version…
’Mulighed for at udveksle data med boligselskaberne, Dong mm vedr. administrationssagerne…’ KY version 2.X: Der er ikke én samlet kilde til oplysninger, og der kræves en form for standardisering af data på området før integrationerne kan etableres på en ’fornuftig’ måde.

17 Kommentarer til en senere version…
’Det kunne være ønskeligt, at et fravær (modtaget via jobcenterløsningen) der skyldes ferie "for egen regning" automatisk lægges ind som en midlertidig afbrydelse i beregningen og derved modregning i ydelsen.’ KY version 2.X: Jobcenter-snitfladen understøtter ikke dette. En udvidelse af jobcentersnitfladen er ikke i scope til version 1.0 af KY. Arbejdsgruppen siger: Man vil gerne se folk igen, som rejser lang tid og ikke bare starte ydelsen automatisk op.

18 Beslutningsprocessen
Opsamling i Vejle og Roskilde Arbejds- & reference-gruppemøde Høring i Vejle Udbud Høring i København Styre-gruppe Leverandørhøring

19 Et høringssvar liv…

20 Afrunding af høring og KY version 2.X
Alle kommuner får tilbagemelding på deres høringssvar Alle vil kunne se alle høringssvar (anonymiseret) og bemærkninger på KOMBITs hjemmeside Ønsker der ikke er med i første version af KY gemmes til senere prioritering…

21 Spørgsmål… www.kombit.dk/ky


Download ppt "Kommunernes Ydelsessystem"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google