De nye it-konsulent- og projektaftaler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Teststrategi Engrosmodellen
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Portalintegrationsprojektet Føderationstilslutning ERFA møde 9. januar 2008.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
IM-Strategi.
Arbejdsmiljøcertificering
Samarbejde Ringsted/Sorø - Indkøb - IT - Digitalisering
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Teststrategi Engrosmodellen
Kommunikation i projekter
Hvordan måles IT og hvad kan det give?
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
Digitaliseringsstyrelsen
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Brønden. Brøndopkoblingen Ved DBC Ding Ding - Hosting Den server som Ding løsningen kører på. ● Internt hos biblioteket ● Hos kommunen ? ● Tredje udbyder.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Indkøb hos Statens Indkøb
Koncern IT.
Obligatorisk digital selvbetjening
KIGO og kommunernes opgaver
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Dokumentation af opgaver
SANs – kontrakter supplerende slide
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Projekt Kvægbyg Projektleder Thomas Andersen og landskonsulent Jan Brøgger Rasmussen, Landscentret.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Situationsbestemt metodevalg
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
AU IT projektmodel Fælles projektmodel på tværs af Enhedsadministrationen for projekter der har IT-involvering Version 3.2 opdateret 13/ Formål:
28. maj 2008 Open Source software – jura eller politik? Linux-dag på Christiansborg, onsdag 28. maj 2008 Anders Wernblad og Peter Kaas Lett Advokatfirma.
SAPA KOMMUNENETVÆRKSMØDER November 2015 Implementering, udrulning og pilotkommuner Line Abildgård & Monica Neesgaard.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
Indkøb hos Statens Indkøb V/ Irene Pless, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (MBUL)
Indkøb hos Statens Indkøb
Ejendomsdataprogrammet
Oplæg til Elark seminar
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
Institutionernes erfaringer med møbelindkøb
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
02.19 SaaS - Cloud Møde med It-Arkitekturrådet 28. februar 2019
21. september Temadag 27. august 2015.
02.12 Kopi og Print 21. september 2018.
AAU-ID Hvad sker der med projektet?
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
Indkøb PÅ AU.
Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
Informationsmøde: Udbud 12/23309 om levering, installation, implementering, support, drift og vedligehold af Microsoft Dynamics AX 2012 Regnskab & Finans.
Intern tidsmæssig omkostning
Kvalitetssikring >Indtast projektnavn her<
02.19 SaaS - Cloud Møde med It-Arkitekturrådet 28. februar 2019
Implementeringsplan produktflows
Statens HR – Implementeringskoncept
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
De lokale implementeringsansvarlige - organisering
Præsentationens transcript:

De nye it-konsulent- og projektaftaler Bjarne Mann

Konsulenter og projekter Område Aftaler Fremtidige struktur 02.17 Konsulentassistance til anskaffelse og anvendelse af it 02.25 It-strategi og it-modeller ”02.15 IT-rådgivning” ”02.17 IT-ressourcer” IT-projektaftale (02.18) It-konsulenter, projektteam, udvikling Software løsninger, udvikling og vedligehold Q1 2017 Rådgivning vedr. IT Q3 2017 02.15 It-konsulenter, Teknologi specifik 02.16 It-konsulenter, projektteam (agil metode), teknologi specifik 02.18 It-løsninger & vedligehold Udvikling, projekter Vedligehold, projekter Standard software Konsulentbistand Projektbistand It-drift Hardware Nuværende struktur Q2 2017 Netværk services 11. november 201811. november 201811. november 201811. november 2018

It-konsulent og projektaftaler Forløb hos kunden, fra ide til udfasning Idriftsættelse / udrulning Ide Notat BusinessCase Indstilling Udbud Leveranceinitering Udvikling /konfiguration Arkitektur Test Vedligehold Drift Dataudtræk / BI Optimering / Tuning Levetidsforlængelse Udfasning 02.15 - IT-rådgivning Under kundens ledelse Konsulentaftaler 02.17 - IT-ressource Under kundens ledelse 02.18 - It-projekt Under leverandørens ledelse Projektaftale

It-konsulent og projektaftaler Forløb hos kunden, fra ide til udfasning Idriftsættelse / udrulning Ide Notat BusinessCase Indstilling Udbud Leveranceinitering Udvikling /konfiguration Arkitektur Test Vedligehold Drift Dataudtræk / BI Optimering / Tuning Levetidsforlængelse Udfasning 02.15 - IT-rådgivning Under kundens ledelse Konsulentaftaler 02.17 - IT-ressource Under kundens ledelse 02.18 - It-projekt Under leverandørens ledelse Projektaftale

It-konsulent og projektaftaler Forløb hos kunden, fra ide til udfasning Idriftsættelse / udrulning Ide Notat BusinessCase Indstilling Udbud Leveranceinitering Udvikling /konfiguration Arkitektur Test Vedligehold Drift Dataudtræk / BI Optimering / Tuning Levetidsforlængelse Udfasning 02.15 - IT-rådgivning Under kundens ledelse Konsulentaftaler 02.17 - IT-ressource Under kundens ledelse 02.18 - It-projekt Under leverandørens ledelse Projektaftale

It-konsulent og projektaftaler Forløb hos kunden, fra ide til udfasning Idriftsættelse / udrulning Ide Notat BusinessCase Indstilling Udbud Leveranceinitering Udvikling /konfiguration Arkitektur Test Vedligehold Drift Dataudtræk / BI Optimering / Tuning Levetidsforlængelse Udfasning 02.15 - IT-rådgivning Under kundens ledelse Konsulentaftaler 02.17 - IT-ressource Under kundens ledelse 02.18 - It-projekt Under leverandørens ledelse Projektaftale

Aftalestruktur på de kommende konsulentaftalerne 02.15 og 02.17 02.15 It-rådgivning Firma metode – og kompetence Direkte tildeling 02.17 It-ressourcer Bodyshopping – ”rå” kompetence Miniudbud Ydelsesområde / Leverandør Lev. 1 Lev. 2 Lev. 3 Lev. 4 Lev. 5 Lev. 6 Lev. 7 Lev. 8 Lev. 9 Lev. 10 Lev. 11 Lev. 12 It-relaterede strategier x   … Forretningsbehov, business case og gevinstrealisering It-udbud It-sikkerhed, Business Continuity og it-compliance It-arkitektur It-govenance Projekt- og programledelse  x Databehandling Softwarelicenser Infrastruktur / hardware Test Udvikling af ny funktionalitet Tilpasning af eksisterende it-systemer It-system drift It- konsulenter ”Firmaaftale” It-konsulenter ”Kompetence-aftale” Strategi, arkitektur, sikkerhed,udbud Projektledelse, metode, proces ”Eksekvering”

02.15 It-rådgivning (er netop gået i udbud) Rådgivning: Uvildig og objektiv sparring om en eller flere af nedennævnte ydelsesområder samt udførelse af de beslutninger dette afstedkommer. Obligatoriske og valgfrie ydelsesområder: Obligatoriske ydelsesområder: It-relaterede strategier Forretningsbehov, business case og gevinstrealisering It-udbud It-sikkerhed, business continuity og it-compliance It-arkitektur It-governance Projekt- og programledelse Valgfrie ydelsesområder: Databehandling Softwarelicenser Infrastruktur og hardware Test Udvikling af ny funktionalitet Tilpasning af eksisterende it-systemer It-system drift

Direkte tildeling på 02.15 – hvordan sker det? Evaluering af underkriteriet ”Pris” Kunden skal ikke selv foretage evaluering af underkriteriet ”Pris” – dette har SKI gjort Evaluering af underkriteriet ”Kvalitet” – én karakter som en helhedsvurdering på en skala fra 1 til 10 Kunden evaluerer ud fra det mest betydende ydelsesområde: Kompetencer og erfaring samt metoder og værktøjer, holdt op mod den konkrete opgave Den tilbudte sektorindsigt og –viden i forhold til Kundens sektor.

Valg af leverandørfelt 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Behov Y1 X Y2 Y3 XX Y4 Y5 Y6 Y7 Y8 Y9 Y10 Y11 Y12 Y13 Y14 It-udbud It-governance Softwarelicenser Infrastruktur og hardware

Ydelsesområder - obligatorisk sortiment It-relaterede strategier - Udarbejdelse af it-relaterede strategier, Implementering af it- relaterede strategier, Evaluering og opdatering samt effektvurdering af strategier Forretningsbehov, business case og gevinstrealisering - Afdækning af forretningsbehov og udarbejdelse af business cases, Realisering af business cases, Opfølgning på business cases It-udbud - Forberedelse af udbud, Gennemførelse af udbud It-sikkerhed, business continuity og it-compliance - Etablering af sikkerhed, Design og implementering af løsninger, Sikring af business continuity, Overholdelsen af gældende lovgivning It-arkitektur - Etablering af it-arkitektur, Gennemgang og justering af eksisterende it- arkitektur, Etablering af it-arkitekturfunktion It-governance - Etablering af It-governance, Organisering af systemforvaltningen, Etablering af it-leverandørstyring Projekt- og programledelse – Projektledelse, Programledelse

Ydelsesområder - valgfrit sortiment Databehandling – Dataanalyse og rapportering, Anvendelse af eksterne data, Konvertering og oprydning af data Softwarelicenser – Valg mellem open source-software / ej open source-software, Fastsættelse af størrelsen af konkrete licenser, samt betingelserne tilknyttet anvendelsen, Opstilling af overblik over Kundens licensfor-pligtelser Infrastruktur og hardware - Valg, opsætning og konfigurering af it-infrastruktur med tilhørende hardware, Etablering af overblik over nuværende it-infrastruktur, Identifikation og specifikation af behov for justeringer, Fastlæggelse af indkøbsform (eje/leje), Indkøb og indgåelse af garanti- og serviceaftaler, Opsætning, konfigurering, fejlfinding og tuning Test - Planlægning og gennemførelse af it-test, Teststrategi, Test cases, Testmanagement, Testoptimering Udvikling af ny funktionalitet – Opgaveestimering, Prototyping, Systemudvikling/ programmering, Integration, Konfigurering af software, Idriftsættelse, Optimering af kode og konfigurering, Dokumentation af udvikling og konfigurering Tilpasning af eksisterende it-systemer – Opgaveestimering, Programmering, Integration, konfigurering og idriftsættelse, Optimering, Dokumentation It-system drift - Drifts- og konfigureringsoptimering, Driftsplanlægning og rapportering, Driftsovervågning

IT-konsulenter – Tidsplan Q1 2016 Q2 2016 Q3 2016 Q4 2016 Q1 2017 Q2 2017 Q3 2017 Q4 2017 IT-rådgivning – 02.15 IT-konsulent “CV-aftale” 02.17

Hvad gør jeg her og nu?

Område Aftaler SKI’s it-palet It-konsulenter, rådgivere og udviklere It-løsninger, projekter og software Forpligtende It-aftaler (typisk for kommuner) Øvrige aftaler Område Aftaler 02.17 Konsulentassistance til anskaffelse og anvendelse af it Rådgivning vedr. IT 02.15 It-konsulenter, Teknologi specifik 02.16 It-konsulenter, projektteam (agil metode), teknologi specifik 02.18 It-løsninger & vedligehold Udvikling, projekter Vedligehold, projekter 02.06 Standard Software 02.19 ASP/Cloud Standard software 02.22 It-drift It-drift 02.02 Com- putere 02.03 servere 02.07 Kommuni-kations-udstyr og løsninger 02.08 Tele og datakom-munika-tion 02.11 Internet- Forbind- elser 02.12 Kopi og print 50.10 Kopi og print 50.40 Compu- tere 50.43 Tab- lets 50.49 Std. Software 50.45 Servere 50.70 AV-udstyr 50.48 Tele & Data Hardware Netværk services

Yderligere spørgsmål Bjarne Mann Kundeansvarlig bjm@ski.dk 5152 7632