Naturvidenskabelig metode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnskabsteori for begyndere
Advertisements

Videnskabsteori for begyndere
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Videnskabsteori & metode
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Videnskabsteori - for begyndere
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Anvendt Statistik Lektion 4
Almen studieforberedelse
AT 2 - argumenter og bevisførelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Konference om Almen Studieforberedelse
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Teori, metodologi og metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteori & metode
AT8 3a 2010.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori & metode
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Videnskabelig argumentation
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Biologi i AT.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Overgang fra dataforståelse og meningsanalyse til problembesvarelse
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Kvantitative metoder.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 7. september 2004.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Velkommen til Metode i DIO.
Anvendt Statistik Lektion 4
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Synopsen skal indeholde
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Præsentationens transcript:

Naturvidenskabelig metode Hvorfor arbejde med naturvidenskab i det hele taget i gymnasiet– det er jo meget nemmere ikke at beskæftige sig med det ? DEMOKRATI-ARGUMENTET. Mange beslutninger i moderne demokrati er baseret på kendskab til naturvidenskab. ALMENDANNELSES-ARGUMENTET. Et almendannet menneske skal have kendskab til det moderne verdensbillede. Dem der eks. tror på Aristoteles’s fire elementer sakker bagud. REKRUTTERINGS-ARGUMENTET. Et moderne samfund har brug for at nogen beskæftiger sig med naturvidenskaben: læger, farmaceuter, optikere etc. HVERDAGSFÆNOMEN-ARGUMENTET. Det er nødvendigt at forstå de naturfænomener og den teknologi, man omgiver sig med i hverdagen.

Naturvidenskaben er et redskab: OPGAVE: 1) Hvilke af argumenterne for undervisning i naturvidenskab er efter din mening vigtigst ? 2) Nævn et naturvidenskabeligt spørgsmål ,som du er mest interesseret i at få besvaret i gymnasietiden ? Naturvidenskaben er et redskab: Naturvidenskaben er nyttigt instrument i menneskets ønske om at beherske + udnytte + forstå naturen. Naturvidenskaben er fundamenteret i forestilling om, at der er en sandhed om naturen. Man forsøger at observere objektivt, arbejde teoretisk inkl. brug af matematik og arbejde eksperimentielt. Mål: at andre kan erkende det samme under de samme omstændigheder (reproducerbarhed).

Den naturvidenskabelige metode. Undersøgelser og observationer skal være så uafhængige af den enkelte iagttager og de omstændigheder, de iagttages under, som muligt. Naturvidenskaben er først og fremmest beskrivende og forklarende – tager ikke stilling. Den naturvidenskabelige metode. Er ikke entydig, men…. …der er begreber og regler for forsøgsarbejde, som man må kende til: Ligheder mellem alle videnskaber: Viljen til kritik, Reduktion, Objektivitet, Metode, Offentlighed. For at opnå naturvidenskabelig viden Iagttager, måler og registrerer, hvad der foregår i naturen. Resultater influeres af mange faktorer og processer. Faktorer / parametre svære at kontrollere. udføres 1) Feltundersøgelser 2) Laboratorieforsøg DOBBELTBESTEMMELSE Her kan man undersøge én ting af gangen og holde andre faktorer eller parametre med influens konstante. Feltundersøgelse for at bekræfte resultat.

Det kontrollerede eksperiment: Man kontrollerer, at andre faktorer / parametre ikke varierer => den mest entydige sammenhæng Kvalitative forsøg: Man får en viden om en kvalitet / egenskab ved det, man undersøger. Man undersøger og beskriver disse egenskaber vha. tekst og / eller skitser eller ser, om noget sker eller ej. Kvantitative forsøg: Man måler på en sammenhæng ml. to eller flere faktorer og sætter tal på sammenhængen. Kontrolforsøg indsættes i forsøgsdesignet: Skal sikre, at resultatet rent faktisk skyldes den undersøgte faktor / parameter. Ved kontrolforsøg måler man på forsøgets fejlkilder. Dvs. de faktorer, der også har indflydelse på resultatet af en måling, og som man uvægerligt måler med. På denne måde kan fejlkilder udelukkes.

informationer og erfaringer Ide og eksperiment Baseret på: informationer og erfaringer (empiri) MODEL: En arbejdshypotese, der beskriver, hvordan man mener, at sammenhængene er i et mere kompliceret system. Kan bruges til at foretage simuleringer. HYPOTESE: En foreløbig teori der – på grundlag af den viden man har - forudsiger resultater Karakteristika: Begrundet i iagttagelser, målinger eller logiske slutninger Den beskriver ofte årsags-virkningssammenhænge Den kan testes (bekræftes / afkræftes (falsificeres) ) gennem forsøg. Induktivt arbejde: undersøgelser fører til, at et mønster findes => årsagssammenhæng => hypotese Deduktivt arbejde: hypotese forudsiger noget, man ønsker at teste. Testen viser, om det gør sig gældende.

Hypotetisk - deduktiv tankegang(metode): Brug af logisk tankegang baseret på nogle forudsætninger eller præmisser leder til en konklusion Falsk Præmis 1: Alle italienere kan lide pizza Præmis2: Roberto er italiener KONKLUSION: Roberto kan lide pizza Falsk EN DEDUKTION: Er præmisserne sande vil konklusionen være sand Konklusionen vil være entydigt givet ud fra præmisserne (man kan ikke med udgangspunkt i de samme præmisser og logisk tankegang nå frem til to forskellige konklusioner). Hvis præmisserne er usande, så bliver konklusionen måske falsk. Præmis 1: Alle fugle kan flyve (falsk) Præmis2: Flagermus er fugle (falsk) KONKLUSION: Flagermus kan flyve (sandt) Falske præmisser kan give sand konklusion Informationen i konklusionen er allerede indeholdt i præmisserne. Egentlig lærer man ikke noget nyt. METODE: OBSERVATION HYPOTESE DEDUCERER AFPRØVER EKSPERIMENTIELT BEKRÆFTET AFKRÆFTET NY HYPOTESE

Induktiv tankegang (metode): Præmis 1: De 5 liter mælk i køleskabet har samme holdbarhedsdato Præmis2: De første 4 liter mælk er sure KONKLUSION: Den. 5. liter er også sur EN INDUKTION: 1) Stor sandsynlighed for at konklusionen er korrekt, men det er ikke sikkert at det er tilfældet. 2) Altså selv om præmisserne er sande er det ikke sikkert at konklusionen er sand. 3) Ofte vil konklusionen dog være sand. Undersøgelser Mønster findes Hypotese opstilles Svært at bevise naturvidenskabelige udsagn i det hele taget, men mange induktive argumenter virker ret troværdige.

TEORI: En naturvidenskabelig viden er ikke sandheden om naturen, men når den gennem mange undersøgelser og observationer er bekræftet (underbygger hypotesen herom) kaldes det en teori. NATURLOV: Teorier der anerkendes af alle kaldes naturlove. De udgør sammen med undersøgelsemetoderne naturvidenskabens fundament. Skal være alment gyldig og universiel mht. tid og rum. Skal være testbar.

OPGAVE: Angiv nogle karakteristiske træk ved naturvidenskaben ? Hvad betyder reproducerbarhed i forbindelse med naturvidenskab ? Hvornår forventer man, at man i naturvidenskaben har fundet frem til en endelig og fuldstændig forståelse af naturen ? Begrund svaret ? Hvad forstås i forbindelse med tænkning ved en deduktion ? Giv evt. et eksempel. Hvad forstås i forbindelse med tænkning ved en induktion ? Giv evt. et eksempel. Hvad forstås ved en hypotese ? Giv evt. et eksempel. Hvad er ideen i den hypotetisk-deduktive metode ? Hvad forstås ved en falsifikation ? Nævn nogle faktorer , der har betydning for om naturvidenskabelig teori bliver accepteret i forskningsmiljøet ?