Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

Hvor meget bestemmer EU?
EU i samfundsfag Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder
Fokuspunkter ved udarbejdelse af en god folkeoplysningspolitik
Oplæg på REUN årsmøde 2004 Hedvig Vestergaard
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
K-TEAM 1.
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Demokrati & Menneskerettigheder
EU-valgets store spørgsmål
Europa. Problem formulering Hvorfor er der så mange lande der vil være medlem af EU.
EU I UNDERVISNINGEN Institut for Statskundskab Hvorfor undervise i EU? Oplæg ved Hans Branner.
EU Institutioner.
Synopsis: Klima Hvilke former for politisk deltagelse har den største indflydelse på folks holdning til klimaspørgsmål?
Samfundslære: Styreformer
Rollespil i EU-undervisningen Rasmus Nørlem Sørensen EU i undervisningen – sådan! September 2013.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Eliteteori 2 4. oktober 2005.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Uddrag af politiske principprogrammer
EU i undervisningen – hvordan?
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
Ukraine og Rusland Hvilken historie?
Niels Brock Handelsgymnasium Tirsdag den 3. marts 2015, kl
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Kapitel 2: Demokrati Demokrati (folkestyre) er blevet set både som en måde at tage beslutninger på og som en livsform. I Danmark tages disse beslutninger.
Danmark i EU og EU’s fremtid
EU’s frihandelsaftaler Rasmus Nørlem Sørensen Torsdag den 13. november 2014 Aarhus Universitet.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Det frie Gymnasium Fra skolens vedtægter: Skolen skal drives på en sådan måde, at den enkelte får størst mulig indflydelse på sin egen situation.
5 skarpe om EU Af Mette Buskjær Christensen, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet.
Hvordan underviser man i EU? Rasmus Nørlem Sørensen Seminar for lærere i grundskolen Onsdag den 25. marts 2015.
Vision mission værdier handleplaner
Hvordan underviser man i EU’s retspolitik? Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder i Oplysningsforbundet DEO 24. september 2015 Ørestad i København.
Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.
Kommune 3.0 Teknik og Miljø. Kommunen er mere end 6000 medarbejdere Det er borgere!
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
EU’s indsats på ældreområdet Ældre i Europa – under sparepolitikken 29.Oktober 2015.
Grundtvigs Højskole 7. august 2017
AS uge 17/2017 Medier og politik v/ Peter Nedergaard
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Hvor meget bestemmer EU?
Populisme og folkelig indflydelse i et EU i flere hastigheder
!! LOVGIVNINGS -PROCESSEN Offentligt og Synligt. 1. Behandlingen
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
©Europa i forandring. En grundbog om EU’s politiske og retslige system
Kan EU gøres demokratisk?
Vælgerne og EU Parlamentarisk kontrol med EU
Tilbage til EU’s vision
Demokrati og indflydelse Medborgerskab – Tema 4.
Hvad forstår vi ved demokrati i EU?
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Udvalgte resultater Januar 2016
Alternativer – ideer til forandring og fornyelse
Demokrati, politikere og medborgerskab
Hovrdan bekæmper vi terror i Europa?
Hvordan underviser man i EU – og danner nye medborgere
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Den europæiske økonomi: Sammen er vi stærkere
EVS databasen ved Myung Nina Fernando
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Hvad er EU’s demokratiske udfordringer? Rasmus Nørlem Sørensen Chefanalytiker i DEO Christiansborg 7. november 2017

Rasmus Nørlem Sørensen Chefanalytiker i DEO DEO står for Demokrati i Europa Oplysningsforbundet Undervisning, debatmøder, rejser, bogudgivelser – og en folkelig tænketank

Princippet om deltagelsesdemokrati EU i flere hastigheder Et tættere samarbejde Populisme og popularitet

Har EU brug for demokratisk legitimitet? God beslutning Dårlig beslutning Indflydelse   Ingen indflydelse 

Hvordan holder vi magthaverne til ansvar?

Hvordan sikrer vi pluralisme og repræsentativitet?

Hvordan engagerer vi flest mulige borgere i europæisk politik?

Er der plads til politiske alternativer i EU?