Kvalitative metoder, forår kursusgang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagens program Opsamling (skalaer & deskriptiv analyse)
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Magtteori I 7. September 2005.
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Implikationer og validitet
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Evidenshierarki eller - typologi
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Baresso.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Supervisor’s toolbox Enhedens navn Sted og dato Dias 1 Approaches / styles Meta-communication Perspectives Caps Themes and progression Feedback and Assessment.
Project Management Managing The Progress of Projects.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Dansk Data Arkiv Hans Jørgen Marker IASSIST 2005 DDI and Data Hans Jørgen Marker Senior Researcher Dansk Data Arkiv
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Center for Kliniske retningslinjer
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Introduktion til glasfibre og kompositter
THE MENTORING JOURNEY.
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
DB analyse og modellering
Mixed methods.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Evidenshierarki eller - typologi
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Præsentationens transcript:

Kvalitative metoder, forår 2016 5. kursusgang Plan: Oplæg: teksterne til i dag. Den nye opgave (5) Gruppearbejde: opgave 5 Opsamling

Teksterne til i dag: Karpatchof Ontologiske forskelle mellem kvalitative og kvantitative metoder. Konkrete problem med at arbejde med de to metodiske tilgange.

Kvalitative og kvantitative metoder Problem Kvantitativ metode Kvalitativ metode Kontekst-problemet Genstanden dekontekstualiseres Genstanden kontekstualiseres Generaliserings-problemet Der generaliseres fra de enkelte genstande til population eller generalitet Den enkelte genstand søges forstået som noget specifikt, unikt Totaliserings-problemet Genstanden beskrives og analyseres som et system af egenskaber Genstanden beskrives og analyseres som en totalitet Karpatschof (2015)

Kvalitative og kvantitative metoder Problem Kvantitativ metode Kvalitativ metode Årsagsbegreb Kausalitet (Forklaring). KH Intentionalitet (forståelse). KH) Objektivitets-probelmet Der tilstræbes objektivitet, dvs. At forskersubjektets indflydelse søges elimineret Forskerens subjektivitet inddrages, beskrives og problematiseres Forsker-informant-relation Forskerdistancering/ informant-objektivering Intersubjektivitet Karpatschof (2015)

Gyldighed Problematisk begreb. Kvantitative metoder: Repræsentation Objektivitetsintenderende billedrelation Korrespondens Kvalitative metoder: Præsentation Interaktiv (rimelig) billedrelation Dialog

Generalisering Allerede et problem i nomotetisk forskning Mekanisk induktion (eller generalisering). Popper: Falsifikation som forsøg på løsning Sandsynlighedsvurderinger. Eksempel: global opvarmning.

Generalisering Fænomenologisk (eller kvalitativ) løsning: Fænomenologiske tilgange kan dog alligevel generalisere vedr. fænomeners “essens”. Hvad er det for en type af fænomen?

Alternativ løsning En form for fænomenologisk mikrosociologi: Styrkelse af den interne validitet gennem kontrol eller særlig opmærksomhed over forvalg af samplingsmetoder i feltet. Styrkelse af den interne validitet fører så til en styrkelse af den eksterne validitet.

Observation af adfærd - dataindsamlingsmetoder The focus will be on a question that arises at an earlier stage in research planning, namely, How does the choice of sampling method restrict the kinds of behavior processes that can be studied? Or, conversely, given a particular behavioral research problem what sampling methods are suitable for it? (Altman 1973, s. 228).

Validitet Altman 1973, s. 229: A primary function of research design is to maximize the validity of the conclusions i.e., to minimize the number of plausible alternative hypotheses that are consistent with the data. It is useful to distinguish between internal validity, which deals with statements about the sample, and external validity, which deals with interpretations and generalizations from the sample to other situations or populations.

Mixed methods Man kan så styre dette lidt mere ved at kombinere metodikker mere eksplicitet I et mixed method design: Fx: Større kvantitativt projekt efterfulgt af eller suppleret med kvalitativ undersøgelse. Kvalitativ pilotundersøgelse, der forbereder vejen for en større kvantitativ undersøgelse. Integreret anvendelse af kvalitativ og kvantitativ metode

Mixed methods Eller ved at kombinerefænomenologiske oplevelseorienteret metoder med observationer.

Validitetskriterier Gyldighed Intern validitet Ekstern validitet Pålidelighed (realibilitet). Plausabilitet Rimelighed (Karpatschof) Pragmatisk validitet