Projektets mål og rammer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SLP-3: Problemorientering og Læringsstil
Advertisements

Større Skriftlig Opgave
Kapitel 3 Problemstillinger Håndtering af store datamængder
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Implementering af it-system
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
SLP-4: Problemorientering og Læringsstil
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del I
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Flugtveje mig - Problemanalysen og metode Daniel - Graftori og modelovervejlser Asger - Flugtvejsproblemet og korteste-vej algoritmen THOMAS - Største.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Projektplanlægning og projektstyring
SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard
Formål med projektet At I kommer i dybden med de faglige emner: virksomhedsforståelse, krav, design og implementering. At I lærer at arbejde i grupper.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Gl. Vindinge – 26. februar 2009 Status på eksponeringsscenarier under REACH og simple værktøjer til eksponeringberegninger – herunder ES-modifier Dorte.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Problemorienteret projektarbejde
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
Indhold: Projektets mål og rammer Aktivitetsdiagram
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
SO prøve.
Problemorientering, samarbejde og vejledning
Eksamination: IT i byggeriet 8. januar 2003 Erfaringsopsamling i COWI Projektgruppe 2.124, BL7.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Struktureret ProgramUdvikling MM 5
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til nogle læringsteoretiske begreber, samt jeres egen læringsstil At I.
Flugtveje.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
PV5: Kreativitetsworkshop – idéer til projektopstart PV 2012 Lars Peter Jensen 1.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Last Planner System V/Erik Jung
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg.
Projektmanagement PV 9Efteråret 2012 Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
PROJEKTSTYRING Trine, Louise & Kristine. DEN INTERAKTIVE PROJEKTSTYRINGSMODEL MålsætningVurderingRegulering ”Projektstyring er en resultatorienteret adfærd,
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2011 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
”BrunT Papir” - workshop
Organisering af procesarbejde
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Projektets mål og rammer Strukturering

Vær sikker på at i er enige om målet, ellers når i det ikke! Strukturering

Tag hensyn til jeres forskellige forudsætninger Strukturering

Strukturering

4-fase model af et Projekt Analyse Design Implementation Test Det ideelle Studenter Projet Industrielt Projekt Studenter Projekt For smalt Pr.A Løsning Eller An. Studenter Projekt For bredt Strukturering

Hvorfor skal man analysere sit problem ? LP Kone Vand Hvad skal jeg gøre for at komme over til min kone ? Strukturering

Hvad er analyse ? Få overblik over problemstillingen (det initierende problem) Stil spørgsmål Se perspektiver Opdel problemstillingen i mindre dele og underproblemer Top down nedbrydning Brain storm + strukturering (Bottom up) Undersøg alle underproblemerne kritisk! Examiner Sammenlign/find modsætninger Mål/estimer Strukturering

Værktøjer til de første 2 dele af analysen 6 H-modellen (åbner, giver overblik) Post It Brain storm (strukturerer) Alle skriver stikord på gule lapper i 5 minuter Alle lapper klistres op på tavlen En eller flere læser stikordene på alle lapperne op Alle går op til tavlen og strukturerer brain stormen Hvorfor ? Hvad ? Problemstilling Hvem ? Hvor ? Hvordan ? Hvornår ? Strukturering

14X 6X 10X 2X 8X 4X X Ialt: 70X Strukturering

Hvordan finder vi X ? Hvad er så X ? Vi skal bruge 70 X Der er 6 personer i gruppen Der er 35 halve projektdage til aflevering Hvad er så X ? X = 35/70 [½projektdage] = ½ [½projektdage] ? X = (35/70)x6 [½persondage] = 3 [½persondage] Strukturering

Uge 43 44 45 46 48 49 50 51 dag F m o f t Strukturering

Uge dag Problemanalyse 6 Strukturering 43 44 45 46 48 49 50 51 F m o f

Uge dag Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 43 44 45 46 48 49 50 51 dag F m o f t Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Strukturering

Uge dag Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 43 44 45 46 48 49 50 51 dag F m o f t Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Strukturering

Uge dag Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 43 44 45 46 48 49 50 51 dag F m o f t Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Kodning delproces 2 Strukturering

Uge dag Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 43 44 45 46 48 49 50 51 dag F m o f t Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Kodning delproces 2 Strukturering

Uge dag Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 43 44 45 46 48 49 50 51 dag F m o f t Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Kodning delproces 2 Procesmodel 2 Strukturering

Uge dag Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 43 44 45 46 48 49 50 51 dag F m o f t Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Kodning delproces 2 Procesmodel 2 Kodning model 4 Strukturering

Uge dag Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 43 44 45 46 48 49 50 51 dag F m o f t Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Kodning delproces 2 Procesmodel 2 Kodning model 4 Test+vurdering 6 Strukturering

Uge dag Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 43 44 45 46 48 49 50 51 dag F m o f t Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Kodning delproces 2 Procesmodel 2 Kodning model 4 Test+vurdering 6 Teknologi..+samfund6 Strukturering

Uge dag Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 43 44 45 46 48 49 50 51 dag F m o f t Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Kodning delproces 2 Procesmodel 2 Kodning model 4 Test+vurdering 6 Teknologi..+samfund6 Afslutning 6 Strukturering

Gannt kort (kalenderplan) Strukturering

Justering af tidsplan Ved hver overskredet milepæl/deadlines vurderes: Hvorfor har det taget længere tid ? Kan vi arbejde forsinkelsen ind ? Kan vi organisere arbejdet på en anden måde ? Kan vi skære noget af projektet fra ? Hvad bliver konsekvenserne af vores forskellige valgmuligheder ? Strukturering

Opgaveregning i grupperummene Lav så findelt et aktivitetsdiagram I kan på nuværende tidspunkt. Find ud af hvor meget tid I har til projektarbejde i resten af P1. Lav første version af en tidsplan for projektforløbet. Lav aftaler om hvordan I vil styre projektet, herunder revidere tidsplanen. Strukturering