Klima.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lysets Natur Lys og Farver.
Advertisements

Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
– en historie om lysets berømtheder fra Euklid til Einstein
Erhvervskursuscentret - Selandia- CEU - Svejseteknisk afdeling - Eiso Ultraviolet bestråling af atmosfærisk luft.
Landbrug og fødevarer Vand Klima Global opvarmning Landbrug i DK og EU
Fotosyntese og respiration
Hvordan virker en solcelle?
Introduktion LHC øvelse med Z0 og W± events
Victor, Mathias, Sebastian og Mette
Og andre klimafænomener
Afstemning af reaktionsskema
Uv-C stråler rammer et oxygenmolekyle. Energien i Uv-C strålingen går til at splitte oxygenmolekylet op i to oxygenatomer O – et oxygen-atom O 2 – et oxygen-molekyle.
SSA-FORKURSUS I NATURFAG, SOCIAL- OG SUNDHEDSSKOLEN, SILKEBORG
Fotosyntese og respiration
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
Stof-partikler : spin 1/2
Isotoper og radioaktivitet
Energi - hvad er det?.
Nedbrydning af ozonlaget
Repetition - naturfag © Tommy Rasmussen.
Gødning Jordens salte.
Økologiske grundbegreber
Røntgenundersøgelse Elektromagnetisk stråling
Radioaktivitet – Svækkelse af stråling
Grundstoffer og kemiske forbindelser
Kemi - Naturfag 2015 Syrer og baser MRH - Tradium.
Hvordan kan kostens sammensætning og mængde have betydning for sundheden i en befolkning? Problemformulering.
Luftens sammensætning og åndedrættet.
Lærervejledning varme. Hvor taber en bygning varme? Ledning gennem bygningskonstruktioner. Afhængig af U værdi. Strålings-tab. Flader mod verdensrummet.
Energioptimering af boliger med udgangspunkt i enfamiliehuse Kurset er udviklet for Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri af Videncenter.
Bygningsfysik - varme © Ministeriet for Børn og Undervisning, Januar 2013, revideret i februar Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Radioaktivitet Af Anna, Gustav og Ida.
Lysets historie og det hvide lys’ farvespektrum. Hvad er lys? Lys er bølger – ligesom lyd- og vandbølger med de samme bølgeegenskaber Lys er partikler.
Elementarpartikler Protoner, positiv ladning (+), masse 1,007 u (1,67 x g). Protoner, positiv ladning (+), masse 1,007 u (1,67 x g). Neutroner.
Træets vækst Hvordan. Stil spørgsmål 1. Et frø 2.Nærings transporten 3.Vækstperioder i tempereret egne 4.Tværsnit af stammen Disse spørgsmål er vejledende,
Energioptimering af boliger
Hallo …..Anybody out there …..?
Fotosyntese Fokus på energi
Varmeteori.
Naturlige og menneskeskabte
ELEKTRICITET 1 KOSMOS A side KOSMOS B side
Noter til Klimatologi otto.
Frederikke, Nithin, Sebastian og Caroline
Brombær solcellen.
Noter til Klimatologi otto.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Det gode møde i folkeskolen
Planlægning af strålebehandling Forsøgsresultater:
Ioniserende stråling Ioniserende stråling bliver udsendt i forbindelse med processer i atomets kerne. Der kan fx. være tale om et radioaktivt henfald,
Exercices et Correction
Det sure, det salte og det basiske 2
Salt i vandig opløsning (70 – 75 % vand i kød)
Køreteknik.
Om energiomdannelser, energikilder og energibehov
Energi til en verden i forandring
Global opvarmning – hvad rager det os ?.
Bagehjælpemidler.
DET PEIODISKE SYSTEM Grundstofferne.
Råvarekendskab Gær.
Knallertens udstyr.
Befolkning.
Hvorfor kalder vi det ioniserende stråling?
Projekt: Spildevandsrensning
Projekt: Spildevandsrensning
Noter til Klimatologi otto.
Retinas fysiologi og anatomi
Naturlige og menneskeskabte
Bioluminescens Alle rettigheder er forbeholdt Allumen IVS.
Hørup Centralskole 3. årgang
Præsentationens transcript:

Klima

CO2 C -Hovedgruppe 4 – 4 elektroner i yderste skal O – Hovedgruppe 6 – 6 elektroner i yderste skal

O C O CO2 Hvorfor dobbelbinding Fordi O og C har et 2 fælles par. Derfor elektronparbinding (kovanlent bidning)

CH4 C -Hovedgruppe 4 – 4 elektroner i yderste skal H – Hovedgruppe 1 – 1 elektroner i yderste skal

CH4 C -Hovedgruppe 4 – 4 elektroner i yderste skal H – Hovedgruppe 1 – 1 elektroner i yderste skal

N2O N -Hovedgruppe 5 – 5 elektroner i yderste skal O – Hovedgruppe 6 – 6 elektroner i yderste skal

N2O N -Hovedgruppe 5 – 5 elektroner i yderste skal O – Hovedgruppe 6 – 6 elektroner i yderste skal

N2O N -Hovedgruppe 5 – 5 elektroner i yderste skal O – Hovedgruppe 6 – 6 elektroner i yderste skal

O – Hovedgruppe 6 – 6 elektroner i yderste skal O3 - Ozon O – Hovedgruppe 6 – 6 elektroner i yderste skal

O – Hovedgruppe 6 – 6 elektroner i yderste skal O3 - Ozon O – Hovedgruppe 6 – 6 elektroner i yderste skal

CH4   +  2 O2  +energi  →   CO2   +   2 H2O CH4   +   O2  +energi  →   CO2   +    H2O

Cl + O3 → ClO + O2 Cl + O3 → ClO + O2

ClO + O → Cl + O2 ClO + O → Cl + O2

C + O2 energi → CO 2C + O2 energi → 2CO

C + O2 energi → CO2 C + O2 energi → CO2

H2 + N2 → NH3 6H2 + 2N2 → 4NH3

NH3 + O2 → NO + H2O 4NH3 + 5 O2 → 4NO + 6 H2O

H2O + CO2 + energi  C6H12O6 + O2 6H2O + 6CO2 + energi  C6H12O6 + 6 O2

C6H12O6 + O2  H2O + CO2 + energi C6H12O6 + 6 O2  6 H2O + 6 CO2 + energi

Foton Lille pakke af energi

Kortbølget, når den rammer jorden Foton Kortbølget, når den rammer jorden Bliver energien omdannet til varme energi (langbølget)

Hvad er lys ? Lys kan betragtes som bølger eller partikler – det afhænger af hvad man skal bruge svaret til. Lyspartikler kaldes fotoner. Til de fleste anvendelser kan lyset bedst beskrives som elektro-magnetiske bølger. Det vil sige at lys er i familie med radiobølger, mikrobølger og varmestråling = infrarødt lys, men disse bølger har alle en bølgelængde, som er længere end det synlige lys. Det betyder også, at de har en lavere energi, men naturligvis skal man passe på mikrobølgeovne og varmeapparater. Elektromagnetiske bølger med en bølgelængde kortere end synligt lys omfatter ultraviolet lys (UV), røntgenstråling og gammastråling. Disse bølger har høj energi og er farlige i større mængder.

Det elektromagnetiske spektrum

Det elektromagnetiske spektrum