Praktisk geometri.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gryde med filter og taphane
Advertisements

Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Jeopardy Hovedregning Gange Geometri Diverse
Lidt om pladsholdere.
Beviser og ”Overbeviser”
Perspektivgeometri.
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkatotek og biografier frem og genopfrisker.
Blondinen og den manglende 710. En blondine går ind i en autoforhandlers show- room og henvender sig til en af medarbejderne ”har du nogen 710 til salg.”
Hvor bor familien? På land eller i by?
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Lad os lave en... Julekalender.
Pythagoras beviser.
Geometri Areal og omkreds.
Mekanikeren ser spørgende på hende: „Hvad er en "710"???"
Mindmap / Begrebskort Rutediagram
Reduktion AM 2009.
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Sinus, cosinus og tangens
SELV KONTROL MED MATEMATIK 1.Print ud på A4 papir (enkelt side kopieret) 2.Hæft evt i det ene øverste hjørne 3.Lad børnene selv folde hvert A4 papir på.
Designet kan kun bruges til 16:9 format Underoverskrift – også med plads til to linjer.
Mindmap Begrebskort Rutediagram
Trigonometri – 6. og sidste forløb i 10G
Geometri i 4.Y.
1 Målebordsblade Korttegning ved hjælp af ensvinklede trekanter.
Geometriforløb i 3. klasse - med IT, papir og blyant… Forløbet Billeder Elevprodukter Det sagde eleverne…. Tips & Tricks Klik på en firkant (ikke teksten)
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
1. 2 HVORFOR? Opgave 3 Løsning: Find omkredsen af cylinderen vha. formlen for cirklens omkreds. Find arealet af cylinderen som arealet af et rektangel,
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Manøvrering med bybus Skadernes omfang og betydning Psykologiske faktorer De enkelte manøvrer Når skaden sker Opgaver Praktik Program.
Geometri i Plan og Rum Pointer.
GeoGebra 1 Mål: Du kan tænde og slukke for algebravindue og tegneblok.
Hvor bor familien? På land eller i by?
Hvilken vampyr er størst? Du kan flytte rundt på dem.
Mureruddannelsens hovedforløb
Lav en fugle-folde-bog
Landinspektør Robert Jakobsen
Trinvis vejledning for anlæg af en belægning med fald
Introduktion til projektionstegning:
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Trekanter Lars A. Clark.
Rumfang & Areal Lars Alexander Clark.
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Øveprøve – lille knallert
Matematik Geometriske figurer.
Matematik Quiz! Eksempler på hvad matematik kan!.
SketchUp En intro i 3D tegning.
DEN GODE STIL.
Avanceret flisearbejde niveau 3
Avanceret flisearbejde niveau 2
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
DEN GODE STIL.
Forflytning v. Forflytningsunderviser Keld Villadsen Logistikafsnittet
Blondinen og den manglende 710
Linjensligning Lars A. Clark.
Ф =(1+√5)/2 Ф′ =(1-√5)/2 En guddommelige brøk ? ≈ ≈
Præsentationens transcript:

Praktisk geometri

Geometri i praktik Du skal bruge 2 lige høje tømmerbukke, en profilplade 1220 mm x 1220 mm., en retholt, en kort og lang stangpasser, en dykker, en hamme, en tegneblyant, et stykke papir på 1200 mm x 1000 mm. og 4 stykker tape ca. 10 cm. til at tape papiret fast på midten af pladen, parallelt med profilpladens kant.

Tegn et rektangel 600 mm. x 800 mm. midt på papiret. Tegn først en ret linje parallelt med papirets lige kant 200 mm. fra underkanten af papiret, i hele pladens bredde. Lav et mærke på midten af linjen mærket M, fold tommestokken ud, så den er min. 1200 mm., placer tommestokken så mærket M er ved 400 mm., sæt et mærke på linjen for enden af tommestokken og ved 800 mm.

Oprejs den vinkelrette, i den ene ende af linjen ved 3 4 5 metoden Parallelforskyd denne linje 800mm. til den anden ende af grundlinjen. Lav et mærke 600 mm. fra grundlinjen på begge linjer og tegn den sidste side i rektanglet. Kontrollér om diagonalmålene er lige lange.

Oprejsning af den vinkrette i et punkt og midtnormal Marker midten af bredden med M 1 ved hjælp af tommestok og oprejs den vinkelrette i punktet M 1, stangpasseren placeres i punkt A og B. Lav derefter linjen M 1´s midtnormal ved at, placere stangpasseren i punkterne Z og Q hvor linjen M 1 krydser rektanglets bredde.

Rombe Forbind de 4 nye punkter som vist på tegningen, så der dannes en rombe.

Nyt rektangel Lave en midtnormal på hver af de 4 nye skrå linjer og forbind de 4 nye punkter som vist på tegningen og kontroller hvor stor det nye rektangel er i forhold til det første rektangel.

Praktisk geometri opgave: Konstruer en regelmæssig sekskant med radius 450 mm. midt på papiret. Tegn først en cirkel med stangpasseren midt på papiret med radius 450 mm.

Praktisk geometri opgave: Indtegn radius som en korde på cirkel perferien. (Brug stangpasser.)

Praktisk geometri opgave: Hvor mange gange går radiussen som korde op i cirkel perferien. (Brug stangpasser.)