Kapitel 24 Rådgiveransvar.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Fortolkning af AMO reformen
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Afstemning Udvælgelse af ideer til videre arbejde
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
Sælgers tjekliste Boligen sættes til salg
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Tilsyn under renoveringen
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Strategisk investering & finansiering Introduktion til investeringsteori Kapitel 1.
Finansiel rådgivning - Kunderådgivning
Forholdet til kunderne
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
Finanskrisen, der blev til en økonomisk krise
Aktuarens rolle Januar 2009, Malene Stadil. 2 Regler FIL § 108 bekendtgørelse nr. 60 af 8. februar 2008 om ansvarshavende aktuar vejledning nr
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Kapitel 23 Forsikring og pension. Forsikring og pension kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Forsikringsaftaler Pensioner Begunstigelser (Aftaler – se kap.
Kapitel 20 Handel med fast ejendom. Handel med fast ejendom kapitel 20 I kapitel 20 gennemgås: Lovgivning og aktører Gennemgang af en ejendomshandel Mangler.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 25 Forsikring og pension.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 17 Kaution.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 5 Forsikring. 1.Parter i forsikringsaftaler 2.Former for forsikring 3.En forsikringsaftale indgås 4.Når skaden sker Kapitel 5 Forsikring.
Kapitel 18 Kreditaftaler. 1.Hvad er en kreditaftale? 2.Sikkerhed i kreditkøb 3.Misligholdelse af kreditaftaler 4.Købers indsigelse i kreditaftaler Formålet.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Moms Cliff Kristoffersen, 3. december 2014 Fondsmæglerforeningen.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Kapitel 27 Bolighandel. 1.Parter i en bolighandel 1.Sælgers aktører 2.Købers aktører 2.Forløbet i en bolighandel 3.Mangler ved fast ejendom Kapitel 27.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 20 Ophør af fordringer.
Kapitel 20 Fordringer, gældsbreve og pantebreve. 1.En fordring – hvad er det? 2.Overdragelse af krav 3.Debitors indsigelser mod kravet 4.Hvem kan tage.
Kapitel 4 Erstatning uden for kontrakt. 1.Betingelser for erstatningsansvar 2.Ansvarsgrundlag 3.Årsagsforbindelse – kausalitet 4.Påregnelighed – adækvans.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Anden lovgivning afsætning.
Kapitel 26 Forsikring og pension.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Tingsretlige konflikter
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Ny karakterskala – nye mål?
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Kapitel 20 Ophør af fordringer.
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Kapitel 17 Kaution.
Handel med fast ejendom
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Kapitel 17 Kaution.
Personligt Tillæg Folkepension.
Erstatning uden for kontrakt
Kapitel 18 Bolighandel.
Kapitel 13 Kreditaftaler.
Kapitel 19 Rådgiveransvar.
Justitsministeriet Civilstyrelsen Statsforvaltningen Under kr
Kapitel 6 Erstatning.
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Handel med fast ejendom
Kapitel 15 Ophør af fordringer.
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Kapitel 12 Kaution.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Kapitel 24 Rådgiveransvar

Rådgiveransvar kapitel 24 I kapitel 24 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning God skik Investering i værdipapirer (Erstatning - se kapitel 6)

1. Regler og definitioner Lov om finansiel virksomhed § 43 Bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder Bekendtgørelse om god skik for boligkredit Bekendtgørelse om investorbeskyttelse ved værdipapirhandel Bekendtgørelse om risikomærkning af investeringsprodukter Bekendtgørelse om kompetencekrav til personer, der yder rådgivning om visse investeringsprodukter Bekendtgørelse om værdipapirhandleres udførelse af ordrer

1. Regler og definitioner Erstatningsansvar for rådgivning kræver at almindelige erstatningsansvarsbetingelser er opfyldt, jf. kapitel 6

1. Regler og definitioner Hvis en rådgiver ikke overholder love og bekendtgørelse har det indflydelse på vurderingen af ansvarsgrundlaget, jf. FIL § 43a Manglende overholdelse af reglerne betyder ikke nødvendigvis, at rådgiveren er erstatningsansvarlig Manglende overholdelse af reglerne vil have en afsmittende effekt på culpa-bedømmelsen Men husk at alle erstatningsansvarsbetingelserne skal være opfyldt

2. Professionsansvar En professionel part kan pådrage sig professionsansvar – indenfor alle brancher Ikke et resultatansvar men bestræbelsesansvar Skærpet culpa-bedømmelse og sammenligningsgrundlag er branchenormen (god pengeinstitutpraksis, god advokatskik osv.) Konflikt mellem den professionelle og en forbruger kan ofte afgøres i et ankenævn (fx Pengeinstitutankenævnet)

Mere om skuffede forventninger senere 2. Professionsansvar En af betingelserne for erstatningsansvar er, at skadelidte skal have lidt et økonomisk tab Tabet kan opgøres som positiv opfyldelsesinteresse – skadelidte stilles som om der var givet rigtig rådgivning Negativ kontraktsinteresse – skadelidte stilles som før rådgivningen fandt sted Der er ingen erstatning for skuffede forventninger Mere om skuffede forventninger senere

3. Erstatning for dårlig rådgivning Ansvar for resultatet: Risikoen for at opnå et bestemt resultat er kundens Hvis rådgiver har tilsikret et bestemt resultat, er rådgiveren resultatansvarlig Ansvarsgrundlag: Skærpet culpa-bedømmelse Sammenligningsgrundlag er den gode rådgiver Bliver sammenlignet med rådgiver indenfor emnet – rådgiver man om arveret er sammenligningsgrundlaget en advokat Det har indflydelse på bedømmelsen, om god-skik regler er overholdt – men det er ikke afgørende

3. Erstatning for dårlig rådgivning Økonomisk tab: Kunden skal have et realiseret økonomisk tab for at få erstatning Skuffede forventninger erstattes ikke, Fx forventninger om et bestemt låneprovenu (kunden skulle have lånt et større beløb for at få det ønskede provenu) Forventninger om et bestemt rådighedsbeløb (kunden har ikke fået færre penge af det manglende rådighedsbeløb) Forventninger til at værdipapirernes kurs stiger Men hvis rådgiveren har garanteret et bestemt rådighedsbeløb, vil kunden have et økonomisk tab Ejendomsmægler kan være erstatningsansvarlig for skuffede forventninger, jf. LOFE § 47, se mere i kapitel 23

3. Erstatning for dårlig rådgivning Årsagsforbindelse og påregnelighed Der skal være sammenhæng mellem den mangelfulde rådgivning og det økonomiske tab Det skal være muligt for rådgiveren at forudse det økonomiske tab Ansvarsfrihedsgrunde Hvis kunden udviser egen skyld kan erstatningen nedsættes eller bortfalde Fx hvis kunden let kunne have set en regnefejl, ikke har kontrolleret kontoudtog eller udtrykkeligt har bedt om den mest risikofyldte investering

4. God skik Bekendtgørelse nr. 330 af 7. april 2016 om god skik for finansielle virksomheder Beskytter primært forbrugere Virksomheden skal handle redeligt og loyalt overfor sine kunder i overensstemmelse med god forretningsskik Alle væsentlige aftaler skal indgås på papir eller andet varigt medie, jf. Bek. § 6 Krav til rådgivning er beskrevet i Bek. § 8 ff. Rådgivning skal bl.a. tage udgangspunkt i den enkelte kunde – ”kend din kunde”

4. God skik Fast ejendom: Bekendtgørelse om god skik for boligkredit Skærpet krav til rådgivning i forbindelse med finansiering af fast ejendom Krav om at oplyse om de forskellige typer af lån og fordele/ulemper ved lånene inklusive kurssikring Kreditvurdering skal være positiv og køber skal kunne betale en passende udbetaling Der skal udfyldes et ”god skik-skema” for at sikre en god rådgivning som indeholder alle elementer Manglende skema medfører ikke altid, at der er erstatningsansvar, der kan være givet en god rådgivning alligevel

5. Investering i værdipapirer Bekendtgørelse nr. 623 af 24. april 2015 om investorbeskyttelse ved værdipapirhandel Kunder skal opdeles i: Professionelle kunder (større virksomheder) Godkendte modparter (andre finansielle virksomheder fx pensionsinstitut) Detailkunder (resten – dvs. de fleste kunder) Store krav til information om investeringen, jf. bek. § 8, så kunden selv kan træffe beslutning på et oplyst grundlag Informationskravet størst for detailkunder

5. Investering i værdipapirer Detailkunder skal i forbindelse med investeringsrådgivning have oplyst om risikomærkningen: Grøn: Risiko for at tabe hele det investerede beløb er lille Gul: Risiko for at tabe hele det investerede beløb, men produktet er gennemskueligt Rød: Risiko for at tabe mere end det investerede beløb eller vanskeligt at gennemskue produktet Investeringsrådgivere, der skal rådgive om grønne og gule produkter skal have gennemgået en uddannelse Investeringsrådgivere, der skal rådgive om røde produkter skal bestå en prøve

5. Investering i værdipapirer Kend din kunde – gælder også for investeringsrådgivning Investeringsrådgivning forudsætter at der er foretaget en egnethedstest Egnethedstesten indebærer at investeringsrådgiveren vurderer om produktet er egnet for kunden og giver kunden personlig anbefaling, jf. bek. § 16 Kan egnethedstest ikke gennemføres på grund af manglende oplysninger om kunden, eller kunden ikke ønsker personlige anbefalinger, skal gennemføres en hensigtsmæssighedstest (er det pågældende produkt hensigtsmæssigt for kunden?)

5. Investering i værdipapirer Hvis produktet ikke er hensigtsmæssigt for kunden eller rådgiveren ikke kan få tilstrækkelige oplysninger til at gennemføre en hensigtsmæssighedstest, skal rådgiveren tydeligt gøre kunden opmærksom på det, jf. bek. § 17 ”Execution only” er ordreudførelse uden rådgivning og anbefaling fra investeringsrådgiver. Kunden skal orienteres om, at han ikke er beskyttet af bek. §§ 16 og 17, jf. bek. § 19