Analyse af Eventyr Kontraktmodellen & Aktantmodellen Strukturalisme – En litterær strategi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medicin From sponsor to subjekt Set fra en studynurse’ perspektiv Birgitte Scheldt.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Her kommer en gammel kinesisk fortælling…
Om at facilitere Facilitering, fra fransk facile = nemt, let
Hvis du søger nogen, der vil gøre hvad som helst for at glæde dig ...
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Læringsstile og lektier
•Et ord der bruges for at afslutte en samtale, når de har ret og du skal klappe kajen.
I dag er temaet Visualisering
3 Historier fra det virkelige liv
Ta Dig tid….
I dette shoppingcenter havde kvinder en unik mulighed for at vælge sig en passende mage blandt forskellige mænd.....
En mulig scenografisk metode
Mia bliver væk Serpil og Aishe Her er historien om Mia.
Kommunikation / it.
Genrer, grammatik og fælles mål (og eventyr…)
Engelbert H – og den sidste chance
Der var engang et slot, hvor der boede en konge
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
En fejl af stor betydning...
Her står Mina Gilia Saber og Zaira Kousar Mina er væk.
Smølfens død.
Stor betydning for patienter, - at der foretages randomiserede kontrollerede undersøgelser!
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Validering af data (Access, del 7)
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Historiefortælling.
En båd, Et krydstogt, En festlig ferie… Pludselig en enorm storm... …og båden synker…..
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Ansøgningsproces Foranalyse: Ansøgning: Projekt: Endelig beslutning
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
VIP2 Jobpakkeambassadør Kursus Jørgen T. Madsen Om historier og journalister.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Moses del 1. Barnet i Sivkurven
Komposition - modeller
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
Livet.
Jeg bestemmer Medborgerskab – Tema 1. 2 Tema 1 – Dag 1 Medborgerskab 1. Jeg bestemmer 2. Vi bestemmer 3. Med i samfundet 4. Indflydelse De 4 temaer.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
198 – Jesus frem ad vejen drager 1, S1 Jesus frem ad vejen drager, Herrens Ånd er over ham; slægtens synd han på sig tager som det ydmyge Guds Lam. Se,
Julius’ geniale fodboldoplæg I samarbejde med AJAX og FC Barcelonas fodboldskoler.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
‘Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig’ (Matt 25,40). Livets Ord April 2016.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Din kreative online praksis! – del 2
Kortfilm: Bror min bror
Team Nordahl og Skibet Skole
Prædiken.
Komposition - modeller
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
En fejl af stor betydning...
349 – Jeg ville gerne turde tro 1, S1
Komposition - modeller
Forslag til strategi Per Salling
Du behøver ikke at vente på et smil for at smile tilbage...
Her kommer en gammel kinesisk fortælling…
Her kommer en gammel kinesisk fortælling…
’Jeg er Herren, Den eneste Gud.’
Øde Ø Rasmus Seebach Hvis det føles lidt som om at livet er en test og hvis du kun møder modstand på din vej ved du jeg stiller op med hel' mit.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Analyse af Eventyr Kontraktmodellen & Aktantmodellen Strukturalisme – En litterær strategi

Kontraktmodellen: Komposition

Kontraktmodellen - Eksempel  Kontrakt: Den fattige bondedreng går hjemme på gården og passer sig selv og alle dyrene. Han har egentlig et godt liv, men han længes efter noget mere.  Kontraktbrud: Pludselig hører han, at den smukke prinsesse holdes fanget af den onde heks, og den der kan få hende tilbage til kongen, må få hende og det halve kongerige. Bondedrengen beslutter sig for at forlade hjemme, for at finde prinsessen. Her kommer han igennem forskellige prøvelser, inden han endelig kan befri prinsessen, og bringe hende hjem.  Kontrakt: Bondedrengen ender med at få prinsessen og det halve kongerige, og de lever lykkeligt til deres dages ende. Kilde:

Kontraktmodellen Eksempel: De 3 bukkebruse

Udviklingsmodellen

Aktantmodellen: Personer

Aktantmodellen  1. Subjekt (Hvem er “hovedpersonen”?)  2. Objekt (Hvad vil hovedpersonen/subjektet gerne have fat i? Det kunne være prinsessen, lykke osv.)  3. Hjælper (Hvem/hvad hjælper Subjektet med at opnå objektet?)  4. Modstander (Hvem/hvad prøver at forhindre subjektet i at nå objektet?)  5. Giver (Hvem/hvad giver objektet væk?)  6. Modtager (Hvem/hvad får objektet til sidst?)

Udvidet eksempel - Projektstyring

Udvidet eksempel – Stil dig selv disse spørgsmål:  (Projektaksen) Hvem eller hvad skal opnå hvilket objekt (mål)?  (kommunikationsaksen) Hvordan får subjektet adgang til objektet? - Og hvem eller hvad skal modtage objektet?  Til sidst afdækkes konfliktaksens aktanter:  Hvilken modstand kan subjektet forvente at møde?  Og hvilken form for hjælp er nødvendig for at overvinde denne modstand?

Eksempel: Askepot

Eksempel: Blinkende Lygter