SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Advertisements

Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt)
SAPA Kenneth Møller Johansen Digitaliseringsmessen 2013.
SAPA i Aalborg Kommune Tonny Andreasen.
Retssikkerhedskonference 8. november 2011 i Landstingssalen.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
ROLLEBESKRIVELSER SAPA. Om rollebeskrivelserne Rollebeskrivelserne er generiske beskrivelser af roller, dvs. opgaver og kompetencer, der er brug for i.
SAPA FOR BEGYNDERE Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
IMPLEMENTERING AF MONOPOLBRUDDET Topledelsens udfordringer og ansvar Fjerde kvartal, 2015.
SPOR OM IMPLEMENTERING KOMMUNERNES OPGAVER Netværksmøder april 2016 Line Abildgård & Monica Neesgaard.
SAPA – AKTUELLE EMNER Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016.
SAPA kommuneNetværksmøder
Forslag fra arbejdsgrupperne
AULA.
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Lederpakke 2 Niveau 3 ledere
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Bilag 5: Udfasningsaftalen for kmd sag
Mission, Forretningsmål & Succeskriterie for KDI
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Adgangsstyring/sikkerhed/ brugerrettigheder
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Strategi KOMBIT blev etableret i 2008 i forbindelse med salget af KMD med den ene dagsorden: Bryd KMD’s monopol Monopolet er brudt, vi har de første.
Præsentation til kommunale topledelser April 2016
Opsamling på kommunal høring
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016
SAPA kommunenenetværksmøde
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Synergi – et system til arbejdsmiljørapportering
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
SAPA i Aalborg Kommune Tonny Andreasen.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Indhold 1. Krav til kommunens IT-miljø 2. Serviceaftaler
KIGO og kommunernes opgaver
Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt)
Kommunens sapa-strategi
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper NDH/KMJ, 6
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Adgangsstyring/sikkerhed/ brugerrettigheder
Ledelsesevaluering.
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
Hovedformål: Sammenhæng
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Sagsbærende fagsystemer eller anvendersystemer som vi kalder dem i KOMBIT. Det betyder at alle anvendersystemer skal lægge metadata på hhv. sager og dokumenter.
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Digital udveksling af af sager om ydelser på tværs af medlemsstater
Præsentationens transcript:

SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016

Udvælg slides Du kan udvælge netop de slides, der giver mening ift. din målgruppe og din kommune. Vær opmærksom på, at vi har publiceret 3 varianter af SAPA- grundfortælling, der er målrettet forskellige grupper hhv. topledelse, fagchefer/mellemledere og medarbejdere. Supplér slides Suppler gerne præsentationen med ekstra slides relevante for din kommune. F.eks. lokal tidsplan eller lokale forventede gevinster med SAPA. Se speakers notes Uddybende kommentarer og baggrundsinformation til slides findes i speakers notes, hvor det er relevant. Orienter dig derfor i disse, før du holder præsentationen. Før du bruger denne præsentation

Indhold Hvad er SAPA? Gevinsterne ved SAPA Målgrupper og budskaber Lederens rolle ved udrulning af SAPA Spørgsmål til debat/refleksion

HVAD ER SAPA?

Person- og sagsoverblik Sagsbehandling og sagsstyring Sagsbehandling og sagsstyring Infrastruktur Fælleskommunale Støttesystemer & Serviceplatform Fælleskommunale Støttesystemer & Serviceplatform SAPA Advis SAPA Advis SAPA Overblik SAPA Overblik Sagsbærende løsninger (Fagsyst. & ESDH ) Sagsbærende løsninger (Fagsyst. & ESDH ) KMD Sag SAPA-projektet (KMD Sag Basis & Journal, ej EDH) SAPA-løsningen

SAPA-projektet Dialogintegration Journalnotat Fordelings- komponent 1.Se data 2.Hoppe ml. SAPA og systemer 3.Aflevere notat til sagssystemer 4.Modtage adviseringer

NB! Den til enhver tid gældende tidsplan for SAPA fremgår altid her.her

Eksempel på SAPA-skærmbillede

SAPA kan tilgås fra flere platforme

GEVINSTERNE VED SAPA

Fælles gevinster ved SAPA SAPA er en moderne og brugervenlig løsning, der er hurtig og nem at bruge SAPA er ejet af kommunerne (ikke leverandøren) og videreudvikles af en lokal styregruppe SAPA er baseret på fællesoffentlige OIO-standarder, der muliggør snitflader til mange forskellige leverandørers systemer SAPA er tilgængelig på mobile platforme SAPA kan på længere sigt understøtte borgerens adgang til egne sager

Mulige lokale gevinster ved SAPA Kvalitet Bedre overblik over borgernes data, der styrker en helhedsorienteret sagsbehandling Effektivitet Optimering af arbejdsgange, f.eks: mindre tid brugt på manuelle opslag i mange forskellige systemer mindre tid brugt på at finde rette sagsbehandler til at svare på borgerspørgsmål Gevinsterne afhænger af kommunens individuelle situation og ambitionsniveau… og KRÆVER investeringer i implementering og snitflader Erstat denne slide med en, hvor jeres lokale gevinster er indsat

MÅLGRUPPER OG BUDSKABER

Historien om SAPA kan fortælles på mange måder SAPA? Det handler om øget konkurrence og sammenhæn- gende it-løsninger SAPA? Det handler om at ”google” en borger i alle vores it-systemer. Det gir mig overblik på et øjeblik! SAPA? Det handler om at afløfte udbudspligten og om at reducere vores udgifter Leder Sags- behandler Digitaliserings- medarbejder

SAPA er med til at skabe kvalitet i opgaveløsningen 360 graders overblik Faglig Kvalitet Helhedsorienteret sagsbehandling Organisatorisk kvalitet Effektive arbejdsgange Brugeroplevet kvalitet God service

Klik på billedet for afspilning af video Case fra Faaborg-Midtfyn Kommune: Helhedsorienteret sagsbehandling på tværs af forvaltninger

LEDERENS ROLLE VED UDRULNING AF SAPA

Rollebeskrivelse: Leders rolle ifm. implementering og brug af SAPA Opgaver Motivere medarbejdere til brug af SAPA (slutbrugere og superbrugere) Være ansvarlig for at medarbejderne bruger SAPA - og på den rigtige måde Være ansvarlig for forandringsprocessen Være ansvarlig for at områdets arbejdsgange udnytter de forretningsmæssige muligheder SAPA åbner op for Være ansvarlig for det lokale forretningsmæssige udbytte (effektivitet/kvalitet) Samarbejde med SAPA-systemejer/administrator Kompetencer Forandringsledelse Grundigt kendskab til de forretningsmæssige muligheder med SAPA (digital ledelse)

SPØRGSMÅL TIL DEBAT/REFLEKSION

Hvad vil vi med SAPA? Hvad vil vi gerne have ud af SAPA? Hvad er vores ambitionsniveau og mål? Hvordan kan SAPA understøtte helhedsorienteret sagsbehandling? Hvilke forandringer medfører SAPA, f.eks. i form af nye arbejdsgange?

Hvordan får vi medarbejderne med? Hvordan vil vores medarbejdere tage imod SAPA? Hvilke spørgsmål vil de stille? Hvordan får vi skabt gejst og motivation? Hvordan leder vi forandringsprocessen? Hvordan kan vi bedst hjælpe hinanden i ledergruppen?