Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Advertisements

Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
dig der arbejder i nattelivet
Kapitel 3 Retssystemer.
Det Blå Sygesikrings / EU kortet også kaldet European Health Insurance Card (EHIC): EU-sygesikringen dækker ved midlertidige ophold (dvs. op til 1 år)
Løft Sløret - for seksuelle overgreb Center for Voldtægtsofre, Rigshospitalet Karin Sten Madsen Kristina Marie Uddin.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Hvordan underviser man i EU’s retspolitik? Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder i Oplysningsforbundet DEO 24. september 2015 Ørestad i København.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Skatteprocessen i et brændpunkt mellem civilretten og strafferetten Spec. Kons. Hanne M. Christensen Adv. Martin Bekker Henrichsen.
Nedtælling til folkeafstemningen - hvad stemmer vi om? Bjarke Møller, direktør i Tænketanken EUROPA.
20151 Europæisk ret og barnets bedste Barnets bedste som flydende betegner.
Busted! Ransomware Cybercrime Gang Taken Down By Authorities.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Tip en 12´er om etik og kontrakt for bestyrelser
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Hvad har EU gjort for at løse flygtningekrisen?
Hvor er EU på vej hen? Rasmus Nørlem Sørensen
Respekt for Grænser Fakta
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Bekæmpelse af digital kriminalitet Internetdagen 2017
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Antal besvarelser: 52.
Støtteberettigede græsarealer 2016
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Ordenes betydning Alkoholiker
VELKOMMEN TIL EU-RET v/Michael Pitzner-Brunn & Jakob Hans Johansen
Kort gennemgang af begreberne:
MorgenBriefing 19. maj 2017: EU-Persondataforordningen – hvad betyder de nye regler for danske virksomheder.
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Hvad stemmer vi om? Folkeafstemning om retsforbeholdet
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Nødværge og nødret
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Kan EU gøres demokratisk?
Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?
Nedtælling til folkeafstemningen - hvad stemmer vi om?
Er 25-timers reglen i strid med EU-retten?
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
En forhandling – to vindere
Kommunikation - trykstil
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
og frivillige/ufrivillige
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
SAM.I strategi proces
Hvad betyder det? Når der er sket en forbrydelse –
Hold dit NemID for dig selv
Stress 2019.
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Tryg sjove og brugbare løsninger . Vi har brug for jeres hjælp til
Skal hun sige til Emma, at hun bliver ked af det
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Særforanstaltninger typer og indhold 28. august 2019
Præsentationens transcript:

Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen

Den europæiske arrestordre og retsforbeholdet ”Retsforbeholdet” udgivet i august Arrestordren er et mellemstatsligt instrument. Retsforbeholdet omfatter derfor ikke arrestordren! … men arrestordren vil blive omfattet, når arrestordren omdannes til et overstatsligt instrument!

Straffesagens gang 1.Politiet bliver bekendt med et mistænkeligt forhold 2.Efterforskningen indledes 3.En mistænkt identificeres 4.Den mistænkte anholdes og varetægtsfængsles 5.Der rejses tiltale 6.Sagen behandles i retten 7.Der afsiges dom 8.Straffen fuldbyrdes

Straffesagens gang 1.Politiet bliver bekendt med et mistænkeligt forhold 2.Efterforskningen indledes 3.En mistænkt identificeres 4.Den mistænkte har forladt landet… Den mistænkte kan ikke anholdes og varetægtsfængsles Der kan ikke rejses tiltale Sagen kan ikke behandles i retten Der kan ikke afsiges dom Straffen kan ikke fuldbyrdes 5.… og sagen går i stå, mens den mistænkte lever i frihed i udlandet. Uacceptabelt!

Straffesagens gang 1.Politiet bliver bekendt med et mistænkeligt forhold 2.Efterforskningen indledes 3.En mistænkt identificeres 4.Den mistænkte har forladt landet… 5.Der udstedes en arrestordre 6.Arrestordre sendes til opholdsstaten 7.Den mistænkte anholdes 8.Den mistænkte udleveres 1.Den mistænkte varetægtsfængsles 2.Der rejses tiltale 3.Sagen behandles i retten 4.Der afsiges dom 5.Straffen fuldbyrdes

Straffesagens gang 1.Politiet bliver bekendt med et mistænkeligt forhold 2.Efterforskningen indledes 3.En mistænkt identificeres 4.Den mistænkte har forladt landet… 5.Der udstedes en arrestordre 6.Arrestordren sendes til opholdsstaten 7.Den mistænkte anholdes 8.Den mistænkte udleveres 1.Den mistænkte varetægtsfængsles 2.Der rejses tiltale 3.Sagen behandles i retten 4.Der afsiges dom 5.Straffen fuldbyrdes

Forskellige former for udlevering Den nordiske arrestordre (2005) Den europæiske arrestordre (2002) Moderne udleveringskonventioner Klassiske udleveringskonventioner Ikke-konventionsbaseret udlevering

Konventionsbaseret og ikke- konventionsbaseret udlevering Foregår med stater udenfor Norden og EU. Foregår via de diplomatiske kanaler. Forudsætter, at den udleverende stat overbevises om mistankegrundlaget. Juridisk og politisk vurdering af udleveringen. Langsommelig og kompliceret sagsbehandling. Meget få sager hvert år.

Konventionsbaseret og ikke- konventionsbaseret udlevering Camilla Broe (U Ø): – Strafbare handlinger begået i – Fængslet d , udleveret til USA d – Løsladt d i Florida. Niels Holck (U Ø) – Strafbare handlinger begået i 1995 – Udleveringsanmodning d , forsvarer beskikket d , udlevering afvist d Rwanda (U H) – Strafbare handlinger begået i – Fængslet d , udleveringsanmodning d , udleveret til Rwanda

Udlevering baseret på en arrestordre Anvendes i Norden og EU. Administrativ sagsbehandling. Hviler på princippet om gensidig anerkendelse. Hurtig sagsbehandling. – Udlevering på 2 uger ved samtykke – 7-8 uger uden samtykke. Mange sager – Toppede i 2009 med arrestordrer – Nu cirka sager om året. – Udlevering sker i ca. 1/3 af sagerne.

Et eksempel Frederik er på ferie i Rom, hvor han bliver gode venner med Bianca. Efter Frederik er rejst hjem, melder Bianca Frederik til politiet for voldtægt. Hvad sker der nu?

Et eksempel Italiensk politi får udstedt en europæisk arrestordre. Arrestordren sendes til Danmark. Det danske justitsministerium tjekker arrestordren. Det danske politi anholder Frederik. Frederik får en advokat. Justitsministeriet træffer afgørelse om udlevering, så vidt muligt inden 10 dage. Frederik har tre dage til at beslutte om han vil bede dommeren vurdere udleveringen. Derefter udleveres Frederik snarest og så vidt muligt inden 10 dage. Maksimalt 23 dage efter dansk politi anholder Frederik, sidder Frederik i arresten i Rom.

Et eksempel En kammerat forklarer, at han var sammen med Frederik på det tidspunkt, hvor Bianca hævder at voldtægten fandt sted. Frederik mener derfor at have bevist sin uskyld. Hvilken betydning vidneforklaringen for udleveringen? Ingen – princippet om gensidig anerkendelse betyder, at danske myndigheder skal anerkende den vurdering af sagen, som er foretaget af de italienske myndigheder.

Et eksempel Frederik mener, at de faktiske handlinger, som Bianca påstår skulle være en voldtægt, ikke ville blive vurderet som voldtægt efter dansk ret – faktisk ville handlingerne slet ikke være strafbare i Danmark. Hvilken betydning har dette for udleveringen? Ingen – Danske myndigheder skal anerkende de italienske myndigheders vurdering. Voldtægt står på positiv-listen, og udlevering skal derfor ske, uanset om forholdet er strafbart i Danmark.

Den europæiske arrestordre Ekstrem hurtig udleveringsprocedure arrestordrer i EU hvert år, 1/3 fuldbyrdes. Princippet om gensidig anerkendelse. Dobbelt strafbarhed er fraveget på positivlisten.

Den europæiske arrestordre Men er alt bare godt? 1.Der mangler proportionalitet! 2.Der mangler mulighed for at afvise åbenlyst grundløse anmodninger! 3.Der mangler regler om erstatning!

Arrestordren og undervisning Hjælp de unge med at forstå arrestordren, så de forstår at det kan have alvorlige konsekvenser at begå hærværk under f.eks. en ferie. Den samfundsfaglige diskussion: er det rimeligt at Danmark udleverer danske statsborgere for forhold, som måske ikke engang er en forbrydelse i Danmark – eller er det bare en naturlig konsekvens af et åbent Europa? Den europæiske diskussion: Stoler vi så meget på andre landes anklagere og dommere, at vi er trygge ved uden videre at anerkende deres afgørelser om fængsling og udlevering – eller burde vi kunne ”angribe” den udenlandske beslutning ved en dansk domstol? Den alternative diskussion: Findes der et velegnet alternativ til den europæiske arrestordre – eller er det den bedste løsning, vi kan finde på?

Den europæiske arrestordre Rigtig god fornøjelse med undervisningen