Hvordan en guideline bliver til. Oxford-modellen Hindsgavl fredag d 18. sep 2015 Jeppe Schroll og Helga Gimbel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Modic forandringer, hvorfor er de interessante ?
Advertisements

Ulrik Lassen Finsencentret, Onkologisk Klinik Rigshospitalet
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
KPLL minisymposium 2012 HbA1c udført i almen praksis til diagnostik? Peter Felding.
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Status på de nyeste tendenser indenfor træning af mennesker med CP !
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forskellige studietyper
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Evidence-based medicine Is based on the best available scientific evidence This evidence is integrated with clinical experience and patient preferences.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Avanceret udredning af urininkontinens
Magtteori I 7. September 2005.
Håndtering af endometriomer hos kvinder uden aktuelt graviditetsønske.
En evidensbaseret klinisk oversigtsartikel
Kohorte og interventionsstudier
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
SEPSIS EPIDEMIOLOGI FYA 16 nov. 2009
Evidenshierarki eller - typologi
Kohorte og interventionsstudier
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Akutte indlæggelser på de intern medicinske afdelinger i Danmark
Animation på teksten Danish Red Cross 1 ss. Animation på teksten Latrines HVEM OG PÅ HVILKEN BAGGRUND TRÆFFER BESLUTNING OM VALG AF MODEL2
Opgave 53 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
DNA baseret taksonomi?. International Commission on Zoological Nomenclature (ICZN) International Association for Plant Taxonomy (IAPT)
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Gyldne tider, gylden standard og medicinens demokratisering Keld Thorgård.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Martin Jørgen Andersen, Project Manager in Nordvand Stormwater discharge to Øresund.
Introduktion til litteratursøgning Pædagogisk filosofi
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Dansk Data Arkiv Hans Jørgen Marker IASSIST 2005 DDI and Data Hans Jørgen Marker Senior Researcher Dansk Data Arkiv
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ISO standard for personvurdering v/Cand.psych. Anne Thrane VPP og Dansk Psykologforening.
Center for Kliniske retningslinjer
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
PPROM – Hvornår skal vi sætte fødslen i gang Tom Weber, DSOG's guidelinemøde, januar 2016.
THE MENTORING JOURNEY.
2. Møde vedr. CDA Aftaleprofilering
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Forskningsreviews Søren Hornskov, forskningsprogramleder
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
Håndtering af bivirkningsindberetninger i Sundhedsstyrelsen
Charlotte Barfod, Ambulanceansvarlig overlæge
Metoden fælles beslutningstagning
Evidenshierarki eller - typologi
Charlotte Barfod, Ambulanceansvarlig overlæge
Præsentationens transcript:

Hvordan en guideline bliver til. Oxford-modellen Hindsgavl fredag d 18. sep 2015 Jeppe Schroll og Helga Gimbel

Oxford vs Grade Oxford følger også principperne for EBM med PICO og systematiske søgninger og evt critical appraisal Oxford er let at bruge, også for non-RCTs Oxford er fleksibelt, men med risiko for at systematikken overses

Evidensbaseret medicin trin 1 Behandling Kontrol O Rod Jackson 2011 Patient + beh - beh + outcome - outcome P I C O

Evidensbaseret medicin trin 2 Find evidens for at besvare spørgsmålet Hvor skal vi søge? Hvad skal vi se efter?

Evidensbaseret medicin trin 3 Vurdér evidensen -G-Gradering af litteraturen Her er den vigtige forskel

PICO Level Therapy/Prevention, Aetiology/Harm PrognosisDiagnosisDifferential diagnosis/symptom prevalence study Economic and decision analyses 1aSR (with homogeneity*) of RCTsSR (with homogeneity*) of inception cohort studies; CDR† validated in different populations SR (with homogeneity*) of Level 1 diagnostic studies; CDR† with 1b studies from different clinical centres SR (with homogeneity*) of prospective cohort studies SR (with homogeneity*) of Level 1 economic studies 1bIndividual RCT (with narrow Confidence Interval‡) Individual inception cohort study with > 80% follow-up; CDR† validated in a single population Validating** cohort study with good††† reference standards; or CDR† tested within one clinical centre Prospective cohort study with good follow-up**** Analysis based on clinically sensible costs or alternatives; systematic review(s) of the evidence; and including multi- way sensitivity analyses 1cAll or none§All or none case-seriesAbsolute SpPins and SnNouts††All or none case-seriesAbsolute better-value or worse- value analyses †††† 2aSR (with homogeneity*) of cohort studies SR (with homogeneity*) of either retrospective cohort studies or untreated control groups in RCTs SR (with homogeneity*) of Level >2 diagnostic studies SR (with homogeneity*) of 2b and better studies SR (with homogeneity*) of Level >2 economic studies 2bIndividual cohort study (including low quality RCT; e.g., <80% follow-up) Retrospective cohort study or follow-up of untreated control patients in an RCT; Derivation of CDR† or validated on split- sample§§§ only Exploratory** cohort study with good††† reference standards; CDR† after derivation, or validated only on split-sample§§§ or databases Retrospective cohort study, or poor follow-up Analysis based on clinically sensible costs or alternatives; limited review(s) of the evidence, or single studies; and including multi-way sensitivity analyses 2c"Outcomes" Research; Ecological studies "Outcomes" Research Ecological studiesAudit or outcomes research 3aSR (with homogeneity*) of case- control studies SR (with homogeneity*) of 3b and better studies 3bIndividual Case-Control Study Non-consecutive study; or without consistently applied reference standards Non-consecutive cohort study, or very limited population Analysis based on limited alternatives or costs, poor quality estimates of data, but including sensitivity analyses incorporating clinically sensible variations. 4Case-series (and poor quality cohort and case-control studies§§) Case-series (and poor quality prognostic cohort studies***) Case-control study, poor or non- independent reference standard Case-series or superseded reference standards Analysis with no sensitivity analysis 5Expert opinion without explicit critical appraisal, or based on physiology, bench research or "first principles" Expert opinion without explicit critical appraisal, or based on economic theory or "first principles" Gradering ifølge Oxford modellen.

Level Therapy/Prevention, Aetiology/Harm 1aSystematic Reviews (with homogeneity*) of RCTs 1bIndividual RCT (with narrow Confidence Interval‡) 1cAll or none§ 2aSystematic Reviews (with homogeneity*) of cohort studies 2bIndividual cohort study (including low quality RCT; e.g., <80% follow-up) 2c"Outcomes" Research; Ecological studies 3aSystematic Reviews (with homogeneity*) of case-control studies 3bIndividual Case-Control Study 4Case-series (and poor quality cohort and case-control studies§§) 5Expert opinion without explicit critical appraisal, or based on physiology, bench research or "first principles" Gradering ifølge Oxford modellen. Behandling

De 4 biases Rekrutterings-bias Allokerings-bias Behandling Kontrol O Måle bias Outcome bias Rod Jackson 2011 Patient

BEHANDLINGSSTUDIER: Er resultaterne af trial valide?(Intern Validitet) Hvilket spørgsmål stillede studiet? 1a. R- Var patienterne randomiserede til deres behandling? 1b. R- Var grupperne sammenlignelige ved start af trial? 2a. A – Bortset fra den behandling, som patienterne blev randomiserede til, blev grupperne så behandlet ens? 2b. A – Var alle patienterne, der indgik I undersøgelsen med I analysen? – og blev de analyseret i den gruppe, som de blev randomiseret til? 3. M – Var målemetoderne objektive / blev patienterne og lægerne blindede I forhold til den behandling, som blev modtaget? Hvad var resultatet? 4a. O – Hvor stor var behandlings-effekt? 4a. O – Hvor præcist var estimatet på behandlingeffekten?

Op- og nedgradering Notes Users can add a minus-sign "-" to denote the level of that fails to provide a conclusive answer because: EITHER a single result with a wide Confidence Interval OR a Systematic Review with troublesome heterogeneity. Such evidence is inconclusive, and therefore can only generate Grade D recommendations.

IKKE ALLE NYE BEHANDLINGER ER GODE BEHANDLINGER

Evidensbaseret medicin trin 4 Anvend evidensen –Integrer den valide evidens med relevant information og foretag en evidensbaseret rekommandation EN NATIONAL GUIDELINE

Vil resultaterne hjælpe i omsorgen for vores patienter? (EksternValiditet) Før vi beslutter os for at anbefale resultaterne:  Er vores patienter så forskellige fra de patienter, der blev inkluderet I studiet, at resultaterne ikke kan anvendes?  Er behandlingen mulig I Danmark?  Vil de mulige fordele opveje de mulige bivirkninger ved behandlingen hos vores patienter? X-faktor: en evidensbaseret rekommandation

Rekommandationer A Konsistente grad I studier B Konsistente grad 2 og 3 studier eller ekstrapolationer fra grad 1 studier C Grad 4 studier eller ekstrapolationer fra grad 2 eller 3 studier D Grad 5 evidens eller problematiske inkonsistente eller inkonklusive studier af alle grader

GRADE og non-RCTS

GRADE i Sundhedsstyrelsen 20 millioner årligt Kun 10 PICOs pr guideline Fagkonsulent frikøbt 6mdr Metodekonsulent Søgekonsulent Projektleder Sommetider formand fra Sundhedsstyrelsen

For Oxford Det er det, som vi er vandt til. Det kan det samme som GRADE Det har også en løsning for non-RCTs

Imod Oxford Sundhedsstyrelsen anvender GRADE