Hvad er musik 2 november 2015 Kulturstationen Vanløse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af instrumentet og dets muligheder.
Advertisements

Lyd fra musikinstrumenter
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Lav design med ord, billeder og meget andet...
Svingninger & Bølger Sidste Chance.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Forskellige traditioner
Læringsstile og lektier
Reduktion AM 2009.
Blæseinstrumenter.
En lille start Længere melodi Mere lyd Her er et lille overblik over hvad du kan lære her En lille start.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Indledning til opgaven
Reduktion AM 2009.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
By Michiko Yurko Concepts and Games to Help Students Love Music Reading and Theory Velkommen
- et forsøg på en analyse
AKKORDER Musik er opbygget af akkorder
Instrumentgenkendelses-quiz #1
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 3 konturer der spilles: op, ned og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand. Melodisk.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
I denne quiz skal du høre hvilket af 8 forskellige musikinstrument der spiller. Instrumentgenkendelses-quiz #2 Bjørn Petersen 2013 – Instrumentgenkendelsesquiz.
Stående bølger.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
Sonnenschein: Sound Design – The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema. Hvor kan man hente inspiration? fantasiens billedsprog dyrelyde.
W6a1 PC baseret analyse og simulering. w6a2 Samplede data Eksperimentelt bliver mange signaler digitaliseret – de bliver overført fra det kontinuerte.
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Undervisningskompendie i Lyd
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Sonic Pi Materialet er en oversættelse og tilpasning ud fra den engelske gratis open source ressource ved samme navn
Nytårskur den 9/ Cheftrænerens præsentation af den nye rammeplan Fra teknik til interval.
Guitaren Præsentation af instrumentet, de forskellige typer og mulighederne.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Oplæsningens byggeklodser. Oplæsning Publikum skal kunne høre din oplevelse og forståelse af teksten, når du læser op. Dette kan du træne ved at gøre.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Orientering omkring Kortspillet TAROK (Denne demo varer ca. 12 min)
Boulevard of broken dreams Green Day
Forskellige traditioner
Anne Mette, Chan, Phillip
Anne, Jonathan, Mats, Rasmus, Ronja
Hvornår/hvorfor opstod de? . Tom Morello var tidligere i Lock up . Mødte Zack de La Rocha i L.A. . Trommeslageren Brad Wilk . Tim Commerford.
Landinspektør Robert Jakobsen
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Reduktion AM 2009.
Oplæsningens byggeklodser
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen til PowerPoint
Fra anledning til udvikling
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Præsentationens transcript:

Hvad er musik 2 november 2015 Kulturstationen Vanløse

Hvad er musik egentlig? (Hvad mener du?)

Musik ? Det skal bare lyde godt

Hvad er musik? Følelser Rytme Klang Melodi Stilart - Genre Harmoni – Overtoner – Kvintcirkelen – Akkorder Hvor stammer den musikalske opfattelse fra ? En ingeniørs udlægning Når overtoner mødes

Følelser Musik skal byggas utav glädje Hvordan udtrykker man glæde? – Hvordan beskriver man glæde, (sorg)? Når den er der - så er den der bare – Rytmen er utrolig vigtig Musik er ikke kun det man hører – Det man udstråler når man spiller – Samarbejde Indenfor et orkester Med dansere Med publikum

Rytme Følg med de andre Følg med danserne Følg med dig selv – Åndedræt – Fodrtramp og kropsbevægelse Mikro rytmer og fraseringer Følelser

Nodespillefunktionen Workshopmetoden – Lær et lille stykke ad gangen! – Brug og -knap Eller tryk på dit tastatur A og B AB Hele stykket (tast R) Pause/Spil (tast P) Tryk ”set A” (eller tryk på A på tastatur) For at sætte start af sløjfe Tryk set B eller tryk på B-tast på dit tastatur For at sætte start af slutte sløjfen Start forfra (tast S) Fra 5. september 2015 workshop

Udvid sløjfen – Udvid sløjfen med – Tryk for at afslutte den udvidede sløjfe AB Hele stykket Gå til B Finjuster AB Spil langsomt Pause spil Tryk set B eller tryk på B-tast For at slutte sløjfen For at udvide sløjfen tryk på B=> -knap (spil videre knap - tastatur F)

Spil hele melodien igen Afslut A B funktion med -knap A B Hele stykket

Finjustering Brug knapperne – For at finjustere henholdsvis A og B AB Gå til B Finjuster AB Spil langsomt Pause spil Afhængigt hvor du trykker på fininstilleren flytter A og B punktet sig Gå til A

Klang Et godt instrument God teknik – Lang tids øvelse Overtoner – Tonegeneratorer har som regel ikke god klang Attack – starten af en tone Decay – sltningen af en tone Lær at slappe af når du spiller God tradition – Lær af andre, der har god klang

Attak og afslutning giver klang Løs A-streng Firkantet ”Bremsekurve”

Stilart Spillemands musik Pop, Jazz og Rap I Dalarna har hver by sin egen stilart – Orsa – Boda – Rättvik – Malung Hver spillemand har sin stilart Gode musikere bliver bedre ved at kopiere andre

Melodi Pelle Lindstrøm: – Det finns bare en melodi Alla dom andra är variationer Vi har mere end 2300 noder på hjemmesiden – Vi bruger meget tid på at lære melodier

Harmoni Husk: Det kan godt være Vi drømmer om at spille rent Men her i den vestlige verden betyder rent At spille tempereret

Intervallernes navne Navne fra latin (ordens talord ) Her vist fra C Rene intervaller: (Kvint, kvart, oktav) – Ren, formindsket eller forstørret Andre intervaller: Sekund, terts, sekst, septim – Lille og stor På violin (eksempler på intervaller): Prim (samme tone) Sekund (en tone) – Lille sekund (en halv tone) Terts – Lille terts (1½ tone - mol) – Stor terts (2 toner – dur) Kvart (5 halve toner) – Forstørret kvart 6 halve toner = tritonus djævlens interval Kvint (7 halve toner) – Formindsket = tritonus Sekst – Lille sekst 8 halve toner – Stor sekst 9 halve toner Septim – Lille septim (i 7-er akkord) 10 halve toner – Stor septim (i Maj7 akkord) 11 halve toner Oktav (12 halve toner) None (oktav + sekund) – Lille 13 halve toner – Stor 14 halve toner Decim (oktav+ terts) 15-16, Undecim (oktav + kvart )Dodecim (oktav + kvint) Sekund Terts Kvart Kvint Sekst Lille terts Septim Lille septim Oktav Tritonus Lille sekst Stor Terts Kvart Lille terts Sekund Kvint Oktav s. sekst Stor septim Ll. sekst Denne overhead var ikke med i det oprindelige foredrag Lille sekund

Intervallernes navne Navne fra latin (ordens talord ) Her vist fra C Rene intervaller: (Kvint, kvart, oktav) – Ren, formindsket eller forstørret Andre intervaller: Sekund, terts, sekst, septim – Lille og stor På violin (eksempler på intervaller): Prim (samme tone) Sekund (en tone) – Lille sekund (en halv tone) Terts – Lille terts (1½ tone - mol) – Stor terts (2 toner – dur) Kvart (5 halve toner) – Forstørret kvart 6 halve toner = tritonus djævlens interval Kvint (7 halve toner) – Formindsket = tritonus Sekst – Lille sekst 8 halve toner – Stor sekst 9 halve toner Septim – Lille septim (i 7-er akkord) 10 halve toner – Stor septim (i Maj7 akkord) 11 halve toner Oktav (12 halve toner) None (oktav + sekund) – Lille 13 halve toner – Stor 14 halve toner Decim (oktav+ terts) 15-16, Undecim (oktav + kvart) Dodecim (oktav + kvint) Sekund Terts Kvart Kvint Sekst Lille terts Septim Lille septim Oktav Tritonus Lille sekst Stor Terts Kvart Lille terts Kvint s. sekst Denne overhead var ikke med i det oprindelige foredrag Lille sekund

Akkorder Stor terts Lille terts se flere akkorder her

De mest almindelige akkorder Subdominant En kvint under grundtonen = en kvart over Dominant Kvinten over Tonika - grundtone Se på :Oleviolin.com Og hvor de ligger på violin Grundtone Dominant Subdominant

De mest almindelige akkorder Subdominant En kvint under grundtonen = en kvart over Dominant Kvinten over Tonika - grundtone Se på :Oleviolin.com Og hvor de ligger på violin Grundtone Dominant Subdominant

Akkorder (3 klange) på violin link 1. 2.

Almindeligt skidt spil D-dur ”Skidt” G-dur ”Skidt” Subdominant Dominant Tonika - grundtone Grundtone Terts Kvint Tone Se på :Oleviolin.com

Brug af kvinter og kvarter til at opbygge en skala Violin I V IV II VI III VII Pentaton Heptaton 12 tone Pythagoras’ tonesystem

Pentatone skalaer ”De sorte tangenter” Kun Heltone og halvanden tonespring Naturfolk musik, kinesisk og japansk musik og simple sange F.eks. C, D, E, G, A, C (de første 5 kvinter fra C = 5 strenget violin) Do - pentaton starter fra C (Dur Tom Dooley – starter lavt G) Re - pentaton starter fra D (Mol Egyptisk ) Mi - pentaton starter fra E (Mol Blues) So - pentaton starter fra G (Dur Blues Kinesisk) La - pentaton starter fra A (Mol Japansk) Do Re La Mi So Pentaton kan spilles på de sorte tangenter med Do-pentaton startende fra F#

Solfège Ut queant laxīs resonāre fībrīs Mīra gestõrum famulī tuõrum, Solve pollūtī labiī reātum, Sancte Iõhannēs. Egentlig skrevet af Paulus Diaconus

Overtonerækken 21 Afstand i cent Fra tempereret: 1. 2.Oktav: Overtone (kvint+ oktav) 5. Overtone (stor terts + 2 oktaver) 2. Overtone ( oktav) Flagoletter Overtone ( hele strengen)

En halv er tænk nu hvor aparte to tredjedele af tre kvarte Piet Hein 1 9 Epimoriske talforhold for (klingende) strenglængder: Når tælleren er 1 mindre en nævneren ½, 2/3, ¾, 4/5, 5/6, 8/9, 9/10, 15/16 Frekvenser er det inverse ”Epimeriske”: 2/1,3/2,4/3,5/4,6/5/,9/8,10/9. 16/15

Den rene skala eller ”Just intonation” Kvart 4/3Kvint 3/2 Stor terts 5/4Lille terts 6/5 Stor sekst 3/5 Lille terts 6/5 Oktav 2/1 Kvint 3/2 Stor heltone 9/8 Kvint 3/2 Stor septim 15/8 Stor terts 5/4 Kvart 4/3 Stor terts 5/4 S. H-Tone 9/8 Stor sekst 3/5 Kvart 4/3 S. Tone 9/8 Frekvens tal = 1/(Klingende strenglængde) Lave epimerinske brøker

FFT 1600x 1x 2x 3x 4x 5x 6x 7x 8x.. Analysis period Bin

= Hvilken som helst periodisk funtkon kan opløses til sinus og cosinus Baron Jean-Baptiste Fourier

Lær at stemme rent… Tryk på start knappen ( Læg mærke til hvordan overtonerne hopper og danser der hvor overtonerne mødes – 3. harmoniske af grundtonen (G3) møder 2. harmoniske af kvinten (K2) – Svævningerne opstår fordi tonerne ligger meget tæt. De er også til stede hvor G6 møder K4 og hvor G9 møder K6 – Whao-wha effekten opstår fordi svævningerne har forskellige periode tid for henholds vis G3/K2 G6/K4 og G9/K6 Grundtonen Kvinten G2 G3 K2 G1 K1 G6 K4 K3 G3 G5 G9 K6 K5 G7 G8 K7 Start-knap

Ren stemning Tryk nu på ”Frekvens 2 knappen til højre indtil du får Frekvens op på 660 Hz Læg mærke til hvad der sker undervejs.

Svævninger og andre intervaller Se svævetoner og andre intervaller Prøv de mange interessante intervaller i overtoneserien Du kan stille på grund tonen for de harmoniske Og du kan stille antallet sekunders forsinkelsen mellem de to toner

Den rene skala eller ”Just intonation” Kvart 4/3Kvint 3/2 Stor terts 5/4Lille terts 6/5 Stor sekst 3/5Lille terts 6/5 Oktav 2/1

Meget går godt - men ikke alt

Eksempel på syntonisk komma 81/80 (21.5 cent) er forskellen på den store og den lille heltone kaldes også Didimos’ komma Når du har stemt din violin rent, er der 4 mm forskel på H-E streng og H-D streng

Hvornår skal man spille ”rent” Som udgangspunkt skal altid spille rent For det meste er rent = tempereret Og når man spiller ”just intonation” vil det af mange mennesker blive opfattet som falskt I virkeligheden kan man kun tillade sig at spille ”just intonation” når man kun spiller violin – og man har aftalt det

Klaver stretched tuning På grund af strenges tykkelse og stivhed

Skalaer Dur Mol – Naturlig (Eolisk) lav 6er lav 7er – Harmonisk mol lav 6er høj 7er – Melodisk mol høj 6er høj 7er Kirketonarterne Her på hvide tangenter – Ionisk 1. trin fra C Dur – Dorisk 2. trin fra D Mol-agtig høj 6-er lav 7er - jazz – Frygisk 3. trin fra E Mol-agtig sænket 2. trin – Lydisk 4. trin fra F Dur-agtig forhøjet 4. trin – Mixolydisk 5. trin fra G Dur-agtig høj 6-er lav 7er - jazz – Eolisk 6. trin fra A Mol – Locrisk 7. trin fra H konstrueret i 1900-tallet Dur Dorisk Mixolydisk Mol De 4 almindligste

De græske tonarter  Kirketonarter Dur Mol Der var tre køn: Enharmonisk, Chromatisk (farvet) og Diatoniskt Dorisk Dorisk | Frygisk | Lydisk | Mixolydisk | Hypolydisk | Hypodorisk.FrygiskLydiskMixolydiskHypolydiskHypodorisk

Græske Tetrachord

Et par numre i ”kirketonarter” Mixolydisk – Den strejkende general – Långt Jässpôd i Bârgom (1. reprise) Dorisk – Bjällran – Oh kunne du mit hjerte se

Akkord

Kadance C - F - G 7 - C C F G7 C Akkord kvint cirkel (ikke toneart) I V IV II VI III VII

II – V - I C - dm - G7 - C D - em - A7 - D eller C Dm G7 C osv.. G - am - D7 - G eller I V II Tone kvint cirkel I V II V I

Vamp C - am - dm - G7 - C eller G - em - am - D7 - G C Am Dm G7 C osv.. I V IV II VI III VII Tone kvint cirkel Drejet tone kvint cirkel I V II VI

E A D G C F Eb Bb Ab Db F# H Fuld kvint sekvens C – F – H ø - Em – Am – Dm – G7 - C C F H ø Em Am Dm G7 C Am – Dm – G7 - C – F – H ø – E7 –Am Dur p.gr. af Harmonisk mol I V IV II VI III VII I IV V VII III VI II Mol

Konklution Musik er: Når det lyder godt Musik er en måde at være sammen Rytmen er vigtig for udtryk af følelse Klang bestemmes af overtoner – Men attack og afslutning er mere vigtige Oprindelig opstod harmonien fra overtoner, der mødes Der findes i hvert fald 3 interval systemer – Pythagoras (12 rene kvinter) – Ren stemning Overtonerækken Just intonation – Tempereret stemning Alle systemerne har fordele og ulæmper Det er nemmere at stemme rent på øret Det er nemmere at stemme tempereret med en stemmemaskine Klaver, harmonika og guitar (og en del andre instrumenter) spiller kun tempereret – Hvis du vil spille rent sammen med dem, så skal du spille tempereret Ved at lære at stemme både rent og tempereret træner du dit øre Akkorder består af store og små tertser tertser stablet Mange akkord følger prøver at beholde en tone fra forrige akkord (eks. kvint sekvens)