KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Forretning og Ledelse lektion 7
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Branding og medieudvikling
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Teamwork En praksisnær øvelse.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Gletsjer Dannelse af is fra snekrystal til gletsjeris Kilde: Luis María Benítez.
Hvad er infocentrisme? Information er løsningen på alle menneskets problemer: ”Moore’s Law: the computer capabilities double every 18 month” Brown og Duguid.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Gyldne tider, gylden standard og medicinens demokratisering Keld Thorgård.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Martin Jørgen Andersen, Project Manager in Nordvand Stormwater discharge to Øresund.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby.
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
THE MENTORING JOURNEY.
2. Møde vedr. CDA Aftaleprofilering
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
KANDIDAT- UDDANNELSE 2017.
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
IKA e-tænketank 25. August 2016.
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Introduction to synopsis writing
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
DB analyse og modellering
Oplæg på seminar omkring bosætning i landdistrikterne
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Forskning i Teledialog
Innovation og succes skabes gennem mennesker
”Show me your tools” session: Slurm kø-system tools
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Innovation og succes skabes gennem mennesker
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus Universitet & Roskilde Universitet

Indledning Min opgave er at besvare spørgsmålet: hvem ejer kulturarven? Det foranlediger dog et andet spørgsmål: hvorfor rejse netop det spørgsmål? ved en konference om Kulturarv og medborgerinddragelse Et flertydigt program => en vis usikkerhed: om hvordan spørgsmålet om ejerskabet til kulturarven skal besvares, og/eller om hvad der mere præcist skal forstås ved termen ‘kulturarv’. En implicit antagelse er, at kulturarv hører særligt hjemme i de såkaldte kulturarvsinstitutioner => et normativt kulturarvsbegreb! Sådan tænker kulturarvsinstitutioner ofte. Sagligt set – udgør det dog en problematisk antagelse!

Indledning Jeg vil derfor problematisere megen af den brug af et normativt kulturarvsbegreb, der finder sted i de såkaldte kulturarvsinstitutioner. Dermed vil der samtidig ske en omdefinering af problemstillingen: Vi ikke besvare spørgsmålet: hvem ejer kulturarven?, fordi det udgør en problematisk spørgsmålsformulering Forklaring følger. Vil i stedet besvare spørgsmålet: hvem er kulturarvsejere?

Kulturarv = et intrikat begreb (i) Flere grunde til, at ‘kulturarv’ er et intrikat begreb. Må forbigå spørgsmålet om hvad der skal forstås ved arv i.f.m. kulturarv! På dansk må vi leve med et sprogligt og dermed også mentalt handikap: Vi kan bruge kulturarv i ubestemt ental Vi kan også tale om kulturarv i bestemt ental Men vi kan ikke tale om kulturarv i flertal Tænk hvis vi kun kunne tale om kultur/kulturen, men aldrig om kulturer! Den bestemte entalsform = en kollektivsingularis => kulturarven ses da som et stort og sammenhængende hele, men det er et produkt af en etnisk-national ønsketænkning => et fantasifoster. Kulturarv fungerer i dag som en stedfortræderdiskurs for det nationale.

Kulturarv = et intrikat begreb (ii)

Kulturarv = et intrikat begreb (iii) Det deskriptive kulturarvsbegreb We define the concept [heritage] as the use of the past as a cultural, political resource for the present, our concern being with the very selective ways in which material artefacts, mythologies and traditions become resources for the present. (…) Heritage is present- centred and is created, shaped and managed by and in response to, the demands of the present.

Kulturarv = et intrikat begreb (iv)

Kulturarv = et intrikat begreb (v) Kulturarv = primært immateriel kultur Heritage is less about tangible material objects or other intangible forms of the past than about the meanings placed upon them and the representations which are created from them. It is meaning that gives value, either cultural or financial, to heritage and explains why certain artefacts, traditions and memories have been selected from the near infinity of the past. => betydnings- og værditilskrivning

Hvem er kulturarvsejere? (i) Hvilke implikationer har det for besvarelsen af spørgsmålet om ejerskab? Holder helst mig på lang afstand af spørgsmålsformuleringer som: hvem ejer kulturarven? Fagfolk burde afholde sig fra at bruge den bestemte entalsform! Den bedre spørgsmålsformulering er: hvem er kulturarvsejere? Det fremførte viser, hvad svaret må være : vi er alle kulturarvsejere!! Vi kunne ikke leve og fungere, hvis ikke vi var kulturarvsejere. Men vi ejer ikke lige meget kulturarv eller nødvendigvis den samme kulturarv! => distribueringen af kulturarv er kompleks og differentieret. Et eksempel: En vigtig del af vor kulturarv er vore mange sprog: krops-, tone-, billed-, tale- og skriftsprog, men alle ejer ikke de helt samme sprog.

Hvem er kulturarvsejere? (ii) Der er intet problematisk i at bruge et normativt kulturarvsbegreb Men det er problematisk kun at anvende et normativt kultursbegreb. Det normative kulturarvsbegreb => spørgsmålet: hvem har definitionsretten? I et demokrati må alle borgere have ret til: selv at definere, hvad de anser for at være en forpligtende kulturarv -og til at afgøre, hvad de anser for at være en særlig værdifuld kulturarv. -Formålet med konferencen er, hvordan kan kulturarvsinstitutioner blive mere inkluderende og involverende i forhold til medborgergrupper. -Det er en særdeles vigtig opgave ud fra såvel en saglig som identitetspolitisk betragtning.

Hvem er kulturarvsejere? (iii) Det centrale spørgsmål, I skal besvare, må være: hvordan får vi medborgergrupper til at tage ejerskab over andre dele af en kulturarv end dem, de allerede er ejere af? Det må lægge op til, at medborgergrupperne også inddrages i de pågående forhandlinger om: Hvad der anses for at udgøre en forpligtende kulturarv? Hvilke dele af en foreliggende kulturarv er særlig værdifuld? Det implicerer samtidig en klar afvisning af den top- og centralstyret kanontilgang, der har normsat på kulturarvsområdet i de senere år.

Videre læsning