DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Fortolkning af AMO reformen
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Statsautoriseret revisor Ove Frederiksen
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Finansiel rådgivning - Kunderådgivning
Forholdet til kunderne
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
Aktuarens rolle Januar 2009, Malene Stadil. 2 Regler FIL § 108 bekendtgørelse nr. 60 af 8. februar 2008 om ansvarshavende aktuar vejledning nr
Kapitel 23 Forsikring og pension. Forsikring og pension kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Forsikringsaftaler Pensioner Begunstigelser (Aftaler – se kap.
Kapitel 20 Handel med fast ejendom. Handel med fast ejendom kapitel 20 I kapitel 20 gennemgås: Lovgivning og aktører Gennemgang af en ejendomshandel Mangler.
Samarbejde, fusion, alliancer Peter Skanborg Partner Regler, bevæggrunde, tips.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 25 Forsikring og pension.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 17 Kaution.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 5 Forsikring. 1.Parter i forsikringsaftaler 2.Former for forsikring 3.En forsikringsaftale indgås 4.Når skaden sker Kapitel 5 Forsikring.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Moms Cliff Kristoffersen, 3. december 2014 Fondsmæglerforeningen.
Kapitel 27 Bolighandel. 1.Parter i en bolighandel 1.Sælgers aktører 2.Købers aktører 2.Forløbet i en bolighandel 3.Mangler ved fast ejendom Kapitel 27.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 20 Ophør af fordringer.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 19 Overdragelse af fordringer.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Kapitel 20 Fordringer, gældsbreve og pantebreve. 1.En fordring – hvad er det? 2.Overdragelse af krav 3.Debitors indsigelser mod kravet 4.Hvem kan tage.
Kapitel 4 Erstatning uden for kontrakt. 1.Betingelser for erstatningsansvar 2.Ansvarsgrundlag 3.Årsagsforbindelse – kausalitet 4.Påregnelighed – adækvans.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 26 Forsikring og pension.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Indre By / Østerbro LokalMED
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Tingsretlige konflikter
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Ny karakterskala – nye mål?
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Kapitel 20 Ophør af fordringer.
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Kapitel 17 Kaution.
Handel med fast ejendom
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Centralforeningen for Stampersonel
Orientering omkring Budget
Personligt Tillæg Folkepension.
Erstatning uden for kontrakt
Kapitel 18 Bolighandel.
Kapitel 13 Kreditaftaler.
Kapitel 19 Rådgiveransvar.
Justitsministeriet Civilstyrelsen Statsforvaltningen Under kr
Kapitel 6 Erstatning.
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Handel med fast ejendom
Kapitel 15 Ophør af fordringer.
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Kapitel 12 Kaution.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Rådgiveransvar kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning God skik Investering i værdipapirer (Erstatning - se kapitel 6)

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 1. Regler og definitioner Lov om finansiel virksomhed § 43 Bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder Bekendtgørelse om investorbeskyttelse ved værdipapirhandel Bekendtgørelse om risikomærkning af investeringsprodukter Bekendtgørelse om kompetencekrav til personer, der yder rådgivning om visse investeringsprodukter Bekendtgørelse om værdipapirhandleres udførelse af ordrer

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 1. Regler og definitioner Erstatningsansvar for rådgivning kræver at almindelige erstatningsansvarsbetingelser er opfyldt, jf. kapitel 6

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 1. Regler og definitioner Hvis en rådgiver ikke overholder love og bekendtgørelse har det indflydelse på vurderingen af ansvarsgrundlaget, jf. FIL § 43a Manglende overholdelse af reglerne betyder ikke nødvendigvis, at rådgiveren er erstatningsansvarlig Manglende overholdelse af reglerne vil have en afsmittende effekt på culpa-bedømmelsen Men husk at alle erstatningsansvarsbetingelserne skal være opfyldt

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2. Professionsansvar En professionel part kan pådrage sig professionsansvar – indenfor alle brancher Ikke et resultatansvar men bestræbelsesansvar Skærpet culpa-bedømmelse og sammenligningsgrundlag er branchenormen (god pengeinstitutpraksis, god advokatskik osv.) Konflikt mellem den professionelle og en forbruger kan ofte afgøres i et ankenævn (fx Pengeinstitutankenævnet)

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2. Professionsansvar En af betingelserne for erstatningsansvar er, at skadelidte skal have lidt et økonomisk tab Tabet kan opgøres som – positiv opfyldelsesinteresse – skadelidte stilles som om der var givet rigtig rådgivning – Negativ kontraktsinteresse – skadelidte stilles som før rådgivningen fandt sted Der er ingen erstatning for skuffede forventninger Mere om skuffede forventninger senere

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 3. Erstatning for dårlig rådgivning Ansvar for resultatet: Risikoen for at opnå et bestemt resultat er kundens Hvis rådgiver har tilsikret et bestemt resultat, er rådgiveren resultatansvarlig Ansvarsgrundlag: Skærpet culpa-bedømmelse Sammenligningsgrundlag er den gode rådgiver Bliver sammenlignet med rådgiver indenfor emnet – rådgiver man om arveret er sammenligningsgrundlaget en advokat Det har indflydelse på bedømmelsen, om god-skik regler er overholdt – men det er ikke afgørende

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 3. Erstatning for dårlig rådgivning Økonomisk tab: Kunden skal have et realiseret økonomisk tab for at få erstatning Skuffede forventninger erstattes ikke, – Fx forventninger om et bestemt låneprovenu (kunden skulle have lånt et større beløb for at få det ønskede provenu) – Forventninger om et bestemt rådighedsbeløb (kunden har ikke fået færre penge af det manglende rådighedsbeløb) – Forventninger til at værdipapirernes kurs stiger Men hvis rådgiveren har garanteret et bestemt rådighedsbeløb, vil kunden have et økonomisk tab Ejendomsmægler kan være erstatningsansvarlig for skuffede forventninger, jf. LOFE § 47, se mere i kapitel 22

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 3. Erstatning for dårlig rådgivning Årsagsforbindelse og påregnelighed Der skal være sammenhæng mellem den mangelfulde rådgivning og det økonomiske tab Det skal være muligt for rådgiveren at forudse det økonomiske tab Ansvarsfrihedsgrunde Hvis kunden udviser egen skyld kan erstatningen nedsættes eller bortfalde Fx hvis kunden let kunne have set en regnefejl, ikke har kontrolleret kontoudtog eller udtrykkeligt har bedt om den mest risikofyldte investering

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4. God skik Bekendtgørelse nr af 14. september 2015 om god skik for finansielle virksomheder, investeringsforeninger mv. Beskytter primært forbrugere Virksomheden skal handle redeligt og loyalt overfor sine kunder i overensstemmelse med god forretningsskik Alle væsentlige aftaler skal indgås på papir eller andet varigt medie, jf. Bek. § 6 Krav til rådgivning er beskrevet i Bek. § 8 ff Rådgivning skal bl.a. tage udgangspunkt i den enkelte kunde – ”kend din kunde”

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4. God skik Fast ejendom: Skærpet krav til rådgivning i forbindelse med finansiering af fast ejendom Krav om at oplyse om de forskellige typer af lån og fordele/ulemper ved lånene Kurssikring skal omtales Der skal udfyldes et ”god skik-skema” for at sikre en god rådgivning som indeholder alle elementer Manglende skema medfører ikke altid, at der er erstatningsansvar, der kan være givet en god rådgivning alligevel

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 5. Investering i værdipapirer Bekendtgørelse nr. 623 af 24. april 2015 om investorbeskyttelse ved værdipapirhandel Kunder skal opdeles i: – Professionelle kunder (større virksomheder) – Godkendte modparter (andre finansielle virksomheder fx pensionsinstitut) – Detailkunder (resten – dvs. de fleste kunder) Store krav til information om investeringen, jf. bek. § 8, så kunden selv kan træffe beslutning på et oplyst grundlag Informationskravet størst for detailkunder

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 5. Investering i værdipapirer Detailkunder skal i forbindelse med investeringsrådgivning have oplyst om risikomærkningen: – Grøn: Risiko for at tabe hele det investerede beløb er lille – Gul: Risiko for at tabe hele det investerede beløb, men produktet er gennemskueligt – Rød: Risiko for at tabe mere end det investerede beløb eller vanskeligt at gennemskue produktet Investeringsrådgivere, der skal rådgive om grønne og gule produkter skal have gennemgået en uddannelse Investeringsrådgivere, der skal rådgive om røde produkter skal bestå en prøve

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 5. Investering i værdipapirer Kend din kunde – gælder også for investeringsrådgivning Investeringsrådgivning forudsætter at der er foretaget en egnethedstest Egnethedstesten indebærer at investeringsrådgiveren vurderer om produktet er egnet for kunden og giver kunden personlig anbefaling, jf. bek. § 16 Kan egnethedstest ikke gennemføres på grund af manglende oplysninger om kunden, eller kunden ikke ønsker personlige anbefalinger, skal gennemføres en hensigtsmæssighedstest (er det pågældende produkt hensigtsmæssigt for kunden?)

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 5. Investering i værdipapirer Hvis produktet ikke er hensigtsmæssigt for kunden eller rådgiveren ikke kan få tilstrækkelige oplysninger til at gennemføre en hensigtsmæssighedstest, skal rådgiveren tydeligt gøre kunden opmærksom på det, jf. bek. § 17 ”Execution only” er ordreudførelse uden rådgivning og anbefaling fra investeringsrådgiver. Kunden skal orienteres om, at han ikke er beskyttet af bek. §§ 16 og 17, jf. bek. § 19

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE