Nye tendenser i danske medier Bo Fibiger og Jørgen Bang Dept. of Information and Media Science Aarhus University
Landsdækkende morgenaviser journalistikudvikling (korrespondenter + reportage/feature/new journ) de unge læsere (formidling = layout + ‘blocking’ + grafik) segmentering (kernesegmenter + nabosegmenter) den øst/vest danske opdeling
Provinspressen 1 fusioneringer (fx Vestkysten/Jyske Tidendende, Aarhus Stiftstidende/Randers Amtsavis/Djursland) udgiversamarbejde (fx Politiken/Fr.borg Amtsavis, JyllandsPosten/Midtjyllands Avis/Horsens Folkeblad/Vejle Amts Folkeblad)
Provinspressen 2 redaktionelt samarbejde (fx de tre stiftstidender) særlige magasintillæg ændret udgivelsestidspunkt annnoncesamarbejde opkøb af ugeaviser
Radio satellitradio - specialkanaler kabelradio - Radio 2 networking (nat + nyheder) lokalradioerne: (sendestyrke + nævnsområde + finansiering) digitalisering ‘den 4. radiokanal’
DRs kanalprofilering program 1: –kultur + debat program 2: – klassisk musik program 3: – full service for alle under 40 år program 4: – regional full service voksne over 35 år
Almene krav 2 Krav til programvirksomheden uafhængighed af økonomiske og politiske interesser alsidighed, kvalitet og mangfoldighed relevans, pålidelighed og upartiskhed i nyhedsformidlingen sikre befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og debat sikre befolkningen adgang til national kunst og kultur bedste og billigste modtageforhold for hele befolkningen
Lokal tv stationer kommercielle2316 almene1420 foreninger118 religiøse59 total5353
Lokalradiostationer kommercielle8299 almene7667 foreninger 5334 religiøse4528 total
Lokalradiolytning 98 P4lokal Nordjylland2251 Østjylland2636 Midt&vest3340 Vejle2637 Syd3936 Fyn24 25 Næstved2921 København3423
Lytning 98 Kbhn DR4lokal år år år år år år år +568
DRs fælles nyhedsredaktion 1 bedre udnyttelse af research og ideudvikling mulighed for større specialisering bedre tværmedial udnyttelse sammenhængende nyhedsflow på tværs DR som attraktiv arbejdsplads
DRs fælles nyhedsredaktion 2 TVA DR2’s nyhedsredaktion Radioavisen P1’s Orientering korrespondentnettet relevant teknik
DRs fælles nyhedsredaktion 3 Værdikæden: nyhedsindsamling nyhedsudvælgelse nyhedsbearbejdning –vinkling og formidlingsform nyhedsformidling