WORKSHOP 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – EUX i praksis
NEXT EUX – UDDANNELSE KØBENHAVN Fusion 2016 – 2 skoler bliver til 1 skole 56 erhvervsuddannelser på NEXT (107 i alt) - herunder EUX på ca. 15 tekniske uddannelser & EUX på de merkantile uddannelser 10 gymnasieskoler (alle retninger) - STX, HHX, HTX, HF 10. klasse Efteruddannelse, EGU, KUU
NEXT udbyder EUX inden for følgende fag Murer Snedker Tømrer Gulvlægger Struktør Brolægger Industritekniker og værktøjsmager Procesoperatør Laboratorietandtekniker Frisør og kosmetiker ”Pædagogisk assistent og social- og sundhedsassistent” De merkantile uddannelser
EUX på NEXT (kts) – fra 2010 til i dag Organisering under hvert uddannelsesområde på eud – flere inspektører og uddannelsesledere - Intern konkurrence og interesser om uddannelsernes indhold, profil og udformning EUX gøres til et selvstændigt ledelsesområde under htx med en EUX- uddannelsesleder og en ansvarlig rektor Ny situation fra 2016, en ny bestyrelse og 5 nye direktører - Forslag til et samlet organisatorisk EUX-set-up
Uddannelsesstruktur
Samarbejdsrelationer på EUX Der er et utal af samarbejdsrelationer på EUX – og de er alle vigtige Elev/elev Elev/lærer Lærer/lærer Leder/lærer Lærer/adm. Adm./elev Leder/adm. AC-lærer/faglærer AC-lærer/AC-lærer Faglærer/faglærer Nye lærere/”gamle” lærere EUX-lærer/HTX-lærer Osv.
Hvad er DNA’et for EUX?
Tværfaglige projekter – erfaring & nytænkning Projekt ”Games Up” Projekt ”Cool School” Projekt ”Bæredygtig by” Erhvervsfag: Erhvervsfag 1. Erhvervsfag 2: Arbejdspladskultur, Samfund og sundhed, Praktikpladssøgning. Erhvervsfag 3: Arbejdsplanlægning og samarbejde, Faglig dokumentation, Faglig kommunikation, Innovation, Metodelære Gymnasiefag: Dansk niveau C, Samfundsfag niveau C, Engelsk niveau C
Eksempler på elevernes resultater
EUX – en fælles enhed for organisation, kommunikation og samarbejde - EUX i praksis
Faglige, pædagogiske og didaktiske fordele Der arbejdes med samme didaktiske problemstillinger på tværs af EUX-uddannelserne Sparring i lærergruppen omkring faglighed og kobling mellem de erhvervsrettede og studiekompetencegivende fag Fagteams og årgangsteams på tværs, samlæsninger, styrkelse af sammenhængskraften Vejledning og uddannelse af nye lærere, rekruttering og fastholdelse af lærere (samarbejde i AC-lærergruppen), valgfagsudbuddet styrkes Lærerkompetencer, kendskab til eksamen, viden om bekendtgørelser og regler Samarbejde med erhvervslivet ang. praktikpladser, opsøgende praktikpladsindsats, fælles kendskab til vekseluddannelsesprincippet – i hele lærergruppen Styrke studie- og læringsmiljøet på EUX-uddannelserne, herunder det sociale sammenhold - studieture, årsfester, fredagscafé, eux-aktivitetsudvalg, eux-elevråd, fællessamlinger, lektiecafé, tutorordninger mv. Øge gennemførelsesprocenten inden for alle EUX-uddannelsesområder ved erfaringsudveksling og målrettet samarbejde på tværs af EUX-uddannelserne Mulighed for at skifte mellem EUX-retninger – både på GF1 og GF2
Hvorfor et fælles organisatorisk set-up? Ledelse Der er brug for et organisatorisk set-up for EUX, som kan forenkle og forbedre samarbejdet omkring EUX for lærere, ledere, praktikpladser, vejledning, interne- såvel som eksterne interessenter m.fl. Alle vores erfaringer viser, at organiseringen og administrationen af EUX-uddannelserne skal styrkes og forenkles Udvikling Der skal satses på EUX i fremtiden - og derfor samles alle kræfter i en og samme enhed EUX skal stå stærkere i konkurrencen overfor gymnasierne – styrke erhvervsskoleområdet Profileringen af EUX, samarbejdet omkring EUX, styrkelse af nye EUX-uddannelsesområder Vi har valgt at satse på et Merkantilt EUX-center og et Teknisk EUX-center ift. elevgrundlag, lærerressourcer, studiemiljø, forskellige kulturer og samarbejdsrelationer mv.
SUMME-SPØRGSMÅL Hvordan sikres samarbejdet på tværs af den enkelte EUX-uddannelse mellem den faglige og den studieforberedende del? Hvilke fordele og ulemper er der ift. økonomi, faglighed og læringsmiljø ved organisering af EUX-uddannelsen forankret i –eud-afdeling? –både htx- og eud-afdeling? –eux-center? Hvilke udfordringer fylder mest lige nu?
Bekendtgørelser m.m. Bekendtgørelse EUX Bekendtgørelse EUX Bekendtgørelse for grundfag og erhvervsfag Grundfag og erhvervsfag m.fl. Bekendtgørelse erhvervsfagene Træfagenes byggeuddannelse, herunder gulvlægger Bekendtgørelse gymnasiale fag Teknologi B – særligt gymnasialt fag til brug for tekniske eux-forløb, februar Bekendtgørelse HTX Uddannelsesordninger 3%20Uddannelsesordning%20Træfagenes%20Byggeuddannelse.pdf