WORKSHOP 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – EUX i praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation til forældremøder
Advertisements

Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Vest Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Program Gennemgang af og formål med uddannelsesplanen
HTX – teknisk gymnasium
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
før Uddannelsesmessen
HHX – HANDELSGYMNASIET IKAST
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
9. og 10. klassernes udskoling og tilmelding til ungdomsuddannelserne
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.

De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Den merkantile EUX Forstander Bo Ravn, Tietgen
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Workshop 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – eux i praksis.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Erhvervsuddannelse i DK
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Erfaringer med 20/20 ordning på TEC
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Kollektiv vejledning – dagens program
- Vejledningen frem til sommer
Next i Høje-Taastrup Et samarbejde der skal sikre at flere unge
SPS på ungdomsuddannelser
Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Velkommen til TECHCOLLEGE
Erhvervsuddannelser 25. September 2017 UUV Køge bugt.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
PRAKTIKPLADSFORMIDLING
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Velkommen til dialogmøde Region Sjælland og Region Hovedstaden
Erhvervsuddannelse i DK
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

WORKSHOP 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – EUX i praksis

NEXT EUX – UDDANNELSE KØBENHAVN Fusion 2016 – 2 skoler bliver til 1 skole 56 erhvervsuddannelser på NEXT (107 i alt) - herunder EUX på ca. 15 tekniske uddannelser & EUX på de merkantile uddannelser 10 gymnasieskoler (alle retninger) - STX, HHX, HTX, HF 10. klasse Efteruddannelse, EGU, KUU

NEXT udbyder EUX inden for følgende fag Murer Snedker Tømrer Gulvlægger Struktør Brolægger Industritekniker og værktøjsmager Procesoperatør Laboratorietandtekniker Frisør og kosmetiker ”Pædagogisk assistent og social- og sundhedsassistent” De merkantile uddannelser

EUX på NEXT (kts) – fra 2010 til i dag Organisering under hvert uddannelsesområde på eud – flere inspektører og uddannelsesledere - Intern konkurrence og interesser om uddannelsernes indhold, profil og udformning EUX gøres til et selvstændigt ledelsesområde under htx med en EUX- uddannelsesleder og en ansvarlig rektor Ny situation fra 2016, en ny bestyrelse og 5 nye direktører - Forslag til et samlet organisatorisk EUX-set-up

Uddannelsesstruktur

Samarbejdsrelationer på EUX Der er et utal af samarbejdsrelationer på EUX – og de er alle vigtige Elev/elev Elev/lærer Lærer/lærer Leder/lærer Lærer/adm. Adm./elev Leder/adm. AC-lærer/faglærer AC-lærer/AC-lærer Faglærer/faglærer Nye lærere/”gamle” lærere EUX-lærer/HTX-lærer Osv.

Hvad er DNA’et for EUX?

Tværfaglige projekter – erfaring & nytænkning Projekt ”Games Up” Projekt ”Cool School” Projekt ”Bæredygtig by” Erhvervsfag: Erhvervsfag 1. Erhvervsfag 2: Arbejdspladskultur, Samfund og sundhed, Praktikpladssøgning. Erhvervsfag 3: Arbejdsplanlægning og samarbejde, Faglig dokumentation, Faglig kommunikation, Innovation, Metodelære Gymnasiefag: Dansk niveau C, Samfundsfag niveau C, Engelsk niveau C

Eksempler på elevernes resultater

EUX – en fælles enhed for organisation, kommunikation og samarbejde - EUX i praksis

Faglige, pædagogiske og didaktiske fordele Der arbejdes med samme didaktiske problemstillinger på tværs af EUX-uddannelserne Sparring i lærergruppen omkring faglighed og kobling mellem de erhvervsrettede og studiekompetencegivende fag Fagteams og årgangsteams på tværs, samlæsninger, styrkelse af sammenhængskraften Vejledning og uddannelse af nye lærere, rekruttering og fastholdelse af lærere (samarbejde i AC-lærergruppen), valgfagsudbuddet styrkes Lærerkompetencer, kendskab til eksamen, viden om bekendtgørelser og regler Samarbejde med erhvervslivet ang. praktikpladser, opsøgende praktikpladsindsats, fælles kendskab til vekseluddannelsesprincippet – i hele lærergruppen Styrke studie- og læringsmiljøet på EUX-uddannelserne, herunder det sociale sammenhold - studieture, årsfester, fredagscafé, eux-aktivitetsudvalg, eux-elevråd, fællessamlinger, lektiecafé, tutorordninger mv. Øge gennemførelsesprocenten inden for alle EUX-uddannelsesområder ved erfaringsudveksling og målrettet samarbejde på tværs af EUX-uddannelserne Mulighed for at skifte mellem EUX-retninger – både på GF1 og GF2

Hvorfor et fælles organisatorisk set-up? Ledelse Der er brug for et organisatorisk set-up for EUX, som kan forenkle og forbedre samarbejdet omkring EUX for lærere, ledere, praktikpladser, vejledning, interne- såvel som eksterne interessenter m.fl. Alle vores erfaringer viser, at organiseringen og administrationen af EUX-uddannelserne skal styrkes og forenkles Udvikling Der skal satses på EUX i fremtiden - og derfor samles alle kræfter i en og samme enhed EUX skal stå stærkere i konkurrencen overfor gymnasierne – styrke erhvervsskoleområdet Profileringen af EUX, samarbejdet omkring EUX, styrkelse af nye EUX-uddannelsesområder Vi har valgt at satse på et Merkantilt EUX-center og et Teknisk EUX-center ift. elevgrundlag, lærerressourcer, studiemiljø, forskellige kulturer og samarbejdsrelationer mv.

SUMME-SPØRGSMÅL Hvordan sikres samarbejdet på tværs af den enkelte EUX-uddannelse mellem den faglige og den studieforberedende del? Hvilke fordele og ulemper er der ift. økonomi, faglighed og læringsmiljø ved organisering af EUX-uddannelsen forankret i –eud-afdeling? –både htx- og eud-afdeling? –eux-center? Hvilke udfordringer fylder mest lige nu?

Bekendtgørelser m.m. Bekendtgørelse EUX Bekendtgørelse EUX Bekendtgørelse for grundfag og erhvervsfag Grundfag og erhvervsfag m.fl. Bekendtgørelse erhvervsfagene Træfagenes byggeuddannelse, herunder gulvlægger Bekendtgørelse gymnasiale fag Teknologi B – særligt gymnasialt fag til brug for tekniske eux-forløb, februar Bekendtgørelse HTX Uddannelsesordninger 3%20Uddannelsesordning%20Træfagenes%20Byggeuddannelse.pdf