Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU SUBUNIVERSITY - INDBLIK OG AFKLARING
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light DELTAGERE I REGION MIDT Grenå Gymnasium Gymnasiet HTX Skjern Herning Gymnasium Holstebro Gymnasium & HF Horsens Gymnasium Ikast-Brande Gymnasium Langkær Gymnasium Learnmark Horsens Teknisk gymnasium HTX Mercantec Randars Statsskole Rønde Gymnasium Struer Statsgymnasium Teknisk Gymnasium Grenaa – Viden Djurs Teknisk Gymnasium Århus Midtby Tradium UCH Holstebro HHX UCH Holstebro HTX Vestjysk Gymnasium i Tarm Viborg Gymnasium og HF Århus Statsgymnasium
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light DELTAGERE I REGION MIDT Favrskov Gymnasium Horsens Statsskole Lemvig Gymnasium Marselisborg Gymnasium Odder Gymnasium Paderup Gymnasium Ringkøbing Gymnasium Risskov Gymnasium Skanderborg Gymnasium Skive Gymnasium Tørring Gymnasium Viborg Katedralskole
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Udvalgt til Uni : Begyndte i 2011 Et mentorprogram for talenter fra ikke-akademiske familier SubUniversity: Fokuserer på de elever, der har evnerne til at læse på universitetet, men har en barriere for at vælge universitet. Det kan være geografisk og/eller at de kommer fra et ikke-akademisk hjem UDVALGT TIL UNI OG SUBUNIVERSITY
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Sammenhæng mellem geografi, og hvor mange der vælger en videregående uddannelse Sammenhæng mellem forældres uddannelsesniveau, og hvor mange der vælger en videregående uddannelse Det er to store barrierer for at vælge en videregående uddannelse SAMMENHÆNGE
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Subtalenterne (de skjulte) vs. de åbenlyse talenter (de synlige) Subtalenterne: de mere skjulte talenter blandt gymnasiets elever de elever, som besidder et potentiale, men har en barriere for at vælge en universitetsuddannelse: Barrieren kan være geografisk eller at de kommer fra et ikke-akademisk hjem SubUni kan give dem indblik i, hvad det vil sige at læse på et universitet MÅLGRUPPE
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Forløber over et skoleår (subtalenternes 2. år) Universitetsambassadørerne spotter subtalenterne Rekruttering og uddannelse af mentorer (nuværende studerende) Mentorgrupper (2 mentorer subtalenter) 4-5 seminardage (generelt + specifikt indblik) Løbende dialog (Facebookgrupper) FORLØBET
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Interesseområde vælges ved projektets begyndelse: Arts – humanistiske felt Business and Social Sciences – samfundsvidenskabelige felt Science and Technology – naturvidenskabelige felt Health – sundhedsvidenskabelige felt VÆLGER UD FRA INTERESSE
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ARTS Humanistiske uddannelser BSS Samfundsviden- skabelige uddannelser ST Naturviden- skabelige uddannelser HEALTH Sundhedsviden- skabelige uddannelser AARHUS UNIVERSITET
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Skoleår Skoleår Skoleår FakulteterSTArts, BSS, STArts, BSS, ST, Health Antal gymnasier1020Godt 30 Antal elever110200Godt 300 Antal mentorer1630Cirka SUBUNIVERSITY I TAL
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light DAGSSEMINARER AktivitetTemaIndhold Dagsseminar 1 Lørdag 3. september Introduktion og uddannelsesvalg Overgang fra gymnasieelev til studerende Bredt indblik AU’s uddannelser Valgfri oplæg (af studerende) Dagsseminar 2 Fredag 11. november Livet som studerende ‘Rigtig’ forelæsning (med studerende) Besøg i studiebolig, kollegier… Balance mellem studie- og fritid
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light DAGSSEMINARER AktivitetTemaIndhold Dagsseminar 3 Onsdag 25. januar Faglig fordybelse Fagdating Undervisning lavet til subtalenterne Dagsseminar 4 Lørdag 25. marts Uddannelsesvalg og jobmuligheder Workshops med temaerne: Evner, Valg og Motivation Jobpanel Afslutning Besøg ved AU Herning Lørdag 25. februar Udmeldes senereI forbindelse med Åbent Hus ved AU Herning
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Større sikkerhed – meget usikre og alene med deres tvivl Se og opleve universitetet med egne øjne Identifikation med studerende Mangler måske forståelse hjemmefra, om at det ”er hårdt at læse” Forstå, at barrierenedbrud og uddannelsesvalg tager tid ELEVERNES BEHOV
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Den storesøster/bror, eleverne ikke har Skal give et klart billede af universitetet Vise alle sider af livet som studerende, både inden- og udenfor AU’s mure Være med til at klæde eleverne på og oplyse dem MENTORERNES ROLLE
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Får øjnene op for nye uddannelsesmuligheder Får aflivet myter og fordomme om, hvad det vil sige at være universitetsstuderende INDBLIK og AFKLARING Træffer et uddannelsesvalg ud fra et mere solidt grundlag, end hvad der ellers ville have været tilfældet. HVAD OPNÅR SUBTALENTERNE?
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 88 % af eleverne mener deltagelse i projektet har ændret deres kendskab til universitetet 70 % af eleverne mener, at projektet har givet dem mere lyst til at læse på universitetet 72 % af eleverne mener, at projektet har rustet dem til at træffe et bedre studievalg Resultat: 80 % af eleverne begyndte på en lang videregående universitetsuddannelse Dertil 15 % begyndte på en professionsrettet bacheloruddannelse HVAD VISTE UDVALGT TIL UNI?
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular HVAD FORVENTER VI AF JER? Inden projektstart: Udvælge de elever som skal deltage i projektet (i samspil med klassens faglærere) Informere eleverne om projektets indhold, muligheder og forventninger Tilmelde eleverne (husk valg af fakultet)
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular HVAD FORVENTER VI AF JER? Under projektperioden : Løbende dialog med de deltagende elever – både før og efter dagsseminarer Før: klæde dem på Efter: evaluering Arrangere transport til dagsseminarerne – Aarhus/Herning Håndtere eventuelt fravær og frafald Deltage i dagsseminar 1 og 3 (dog velkomne til alle) Videregive information fra projektledelsen
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular TIDSPLAN Senest 20. maj Gymnasiets rektor udpeger en universitetsambassadør og indtaster vedkommendes kontaktoplysninger i tilmeldingsformularen: Tilmeld universitetsambassadørTilmeld universitetsambassadør 25. maj 2016 Opstarts- og informationsmøde for nye universitetsambassadører. Maj 2016 Universitetsambassadøren informerer faglærerne i de relevante klasser om projektet og beder dem gå i gang med at overveje, hvilke elever der kunne være relevante til projektet. Senest 1. juni Gymnasiet udpeger elever til deltagelse i projektet. Eleverne udpeges i samspil mellem universitetsambassadøren og klassernes faglærere. Elevernes ansøgningsformular findes her: Tilmeld eleverTilmeld elever August 2016 Universitetsambassadøren samler eleverne til et opstartsmøde, hvor de informeres nærmere om projektets krav og indhold.
25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Læs mere på: Kontakt: Gymnasiekoordinator:Projektleder: Mads VistesenMajbritt Nielsen Tlf Tlf NÆRMERE INFO
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU SPØRGSMÅL?
AARHUS UNIVERSITET AU