Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Alternativ reklameassistent

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Alternativ reklameassistent"— Præsentationens transcript:

1 Alternativ reklameassistent
Til overbygningen –9.klasse

2 Reklame genren Du kender reklamer som pauseklovnen lige inden du skal se ”Venner” eller ”Beverly Hills” på tv2. Ordet reklame stammer fra det latinske ord ”clamare”, der betyder ”at råbe”. Reklamer er producentens råb til forbrugeren. Hvis vi hører råbet, er der større chance for, vi køber produktet. Derfor gælder det om for producenten at skabe en tydelig forbindelse til dig som forbruger. Reklamen henvender sig til dig og vil dig noget. Producent/produkt  Forbruger (Dig) Reklamen er som udgangspunkt konkret: Et produkt skal sælges. Varen eksisterer i virkeligheden og er direkte håndgribelig. Derfor skal reklamen kategoriseres som sagprosa, en ikke-fiktiv genre. Reklamen tager udgangspunkt produktet, men opdigter som oftest også en fiktiv historie. Tag eksempelvis Merci. Chokoladen smager ikke kun godt, den gør dig lykkelig og er samlingspunkt for familie og venner. Dermed er reklamen både en fiktiv og ikke-fiktiv genre. Ikke-fiktiv: Direkte budskab Virkelig Konkret Kan bevises Fiktiv: Indirekte budkab ikke virkelig Abstrakt Kan ikke bevises

3 Reklame analyse Du skal nu analysere en tv-reklame. Følg nedenstående link. Se reklamen grundigt igennem et par gange. Bid særligt mærke i, hvad der reklameres for, hvordan der reklameres og hvem reklamen henvender sig til.

4 Præsentation af reklamen
Fokus på beskrivelsen Du har nu set reklamen nogle gange, og har højst sandsynligt dannet dig et overblik over reklamens opbygning. Vi skal nu forsøge at opsummere reklamen. Først skal vi klargøre formel fakta om reklamen. Præsentation af reklamen Hvilket produkt reklameres der for? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hvad sker der i reklamen? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5 Fokus på beskrivelsen Hvor foregår reklamen? (Inde/ude, natur/kultur, Danmark/udlandet) I hvilket miljø foregår reklamen? Hvilke personer indgår der i reklamen? Hvilke typer møder vi? (Udearbejdende/hjemmegående, aktiv/passiv etc.) Hvordan er reklamen opbygget? (Interviews, monolog/dialog, sketch, dagligdagsscener, saglige oplysninger etc.)

6 Fokus på produktet Carlsberg forsøger igennem reklamen at sælge et produkt til dig. Derfor er det vigtigt, at du som forbruger er klar over, hvilket produkt producenten ønsker at sælge dig. Hvad værdi kan det have for dig? Du skal nu forsøge at beskrive reklamens formidling af produktet. Det er vigtigt, at du kun forholder dig til reklamen og ikke til dit kendskab til Carlsberg. Hvad er produktets primære brugsværdi? Hvilke fordele er der netop ved dette produkt? Hvilke andre oplysninger gives der om produktet? Hvor tit og hvornår nævnes produktet? Produktet behøver ikke kun blive nævnt og være tydeligt gennem en speaker. Er der andre måder, hvorpå produktet er tydeligt i netop denne reklame? Hvordan ser produktet ud og hvor ser du det i reklamen? Hvordan indgår produktet i reklamen?

7 Fokus på lyd & billede Når der produceres en reklame er der forinden lagt en tydelig strategi for, hvordan du som forbruger skal påvirkes. Reklamen er ikke tilfældigt sammensatte elementer, men planlagt ned i mindste detalje og alt har betydning. Derfor skal du nu arbejde med reklamens lyd- og billedside og belyse hvilken betydning disse elementer har for formidlingen af produktet. Ordvalg: Hvad siges der i indslaget om varen? Noter alle mundtlige og skrevne ord. Er der nogle ord der går igen og som du synes har speciel betydning for din opfattelse af varen? Hvad er producentens slogan? Og hvordan fungerer det i forhold til det til din opfattelse af varen? Lydsiden: Hvilken musik spilles der i reklamen? Hvordan passer musikken sammen med billederne og den historie, der udspiller sig i reklamen? Billedet: Hvordan virker farvenuancerne i billedet? Varme/kolde? Har de nogen betydning for din opfattelse af produktet? Farvesymbolik: Blå/hvid: Renhed Rød: Erotik/kærlighed Grøn: Natur & miljø Etc.

8 Kamera & billedkomposition
Billedsiden er fra producentens side nøje tilrettelagt. Billedsiden skal fortælle en bestemt historie. De billeder, vi ser, kan enten være subjektive eller objektive. Kameravinkling- og bevægelse har stor betydning for, hvordan reklamens historie anskues. Du skal nu bruge din viden fra kortfilmsforløbet omkring kameraføring og analysere Carlsbergreklamens filmiske virkemidler. Hvordan er reklamen filmet? Gennem hvilket slags kamera? Gennem hvilke øjne ser vi reklamens historie? Hvilken betydning har dette for din opfattelse af produktet? Subjektiv: Bundet til en persons point of view. Objektiv: Ikke bundet til en persons point of view.

9 Kommunikationsforhold
I reklamefilm kommunikeres gennem producenten til forbrugeren. Der er i en reklame altid en afsender og en modtager. Ofte kommunikeres der i et særligt sprog til en særlig målgruppe. Til tider oplever man reklamer, der slet ikke taler til en selv. Fx taler en Ariel-vaskepulver måske ikke til dig, men mere til din mor. Du skal nu undersøge denne reklames kommunikationsforhold. Henvender reklamen sig direkte til modtageren? Er der øjenkontakt? Hvem er forbrugeren/ målgruppen? Hvordan forsøger reklamen at påvirke modtageren? Ved fornuft eller følelse? Hvordan virker sloganet ”Vores øl – vores projekter” på dig? Afsender: Producenten Modtager: Forbrugeren

10 Tolkning og vurdering Målet for en reklame er at sælge produktet. Hvis reklamen når ud til modtageren og får formidlet sit budskab succesfuldt øges omsætningen som oftest. Derfor skal du nu vurdere denne reklames budskab og kommunikation. En vurdering er et personligt helhedsindtryk af reklamen. Hvad lover reklamen ud over produktets egentlige funktion? Kærlighed, kammeratskab, afhængighed, utryghed, rynker, karriere etc. Hvordan opnår produktet sin troværdighed? Er der nogle der udtaler sig om produktet? Hvordan påvirkes du, som forbruger, af denne reklame? Når reklamen ud til modtageren? Hvordan vurderer du reklamen?

11 Litteraturliste ”Reklamen som genre”
”Medie & medieundervisning” af Christine Pilegaard Larsen ”Reklamedrøm – i det 21.århundrede” af Asger Liebst Textanalyse.dk Mappe af Lotte Mathiesen Fælles mål 2009, Dansk

12 Slutmål for dansk efter 9.klasse
Anvende informationsteknologi og elektroniske mediers muligheder bevidst og hensigtsmæssigt. Fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelser som analytisk forståelse Gør rede for samspillet mellem tekst, genre, sprog, indhold og situation Forholde sig analytisk, vurderende og produktivt til sagprosa og andre udtryksformer Bruge læsning af digitale og trykte tekster samt grafiske udtryk som redskab til omverdensforståelse Forholde sig analytisk og reflekterende til tekster og andre udtryk fra forskelligartede medier. Af: Stina, Christoffer & Lya


Download ppt "Alternativ reklameassistent"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google