Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Trykte reklamer og tv-reklamer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Trykte reklamer og tv-reklamer"— Præsentationens transcript:

1 Trykte reklamer og tv-reklamer

2 Kort om reklamer Hvorfor findes reklamer? Hensigt Indhold Afsender
Modtager Medier

3 Hvilke typer reklamer findes der?
Mærkevarereklamer Imageskabende reklamer Forvandlingsreklamer

4 Virkemidler i reklamer
Billeder - perspektiv, tid og sted, personer, identifikation, farver osv Tekst/sproget - objektiv, subjektiv, gentagelser, rim, positive ord, ordspil, fremmedord, forbrugerens rolle (ros), sammenligning

5 Symboler Driftsenergi Facinationstegn Kropslighed Symboler
Abstrakt betydning Udsagn

6 Den enkle analysemodel
AIDA-modellen A= attention=opmærksomhed I= interest=interesse D=Desire=ønske A=action=handling

7 Tv-reklamer 30 sekunder (95 procent) Krævende at se Gentagelser
Flere lag i fortællingen – tåle at se flere gange Dramatisk og historiefortællende Dørsælger Musik taler til følelserne (lyd) Klicheer, stereotyper, forbrugerrisme

8 Tv-reklamens genre Blander sagprosa og fiktion – varen er virkelig, personerne er skuespillerne og historien opdigtet Fortællemåder: Sang og dans (livsstil, hurtig klipning) Dramatiseringer (lille historie fra dagligdagen) Henvisninger (til film som genre eller bestemte film) Demonstrations-reklamer (fx om bredbånd, telefon-abonementer) Lyriske (symboler, liv i kærlighed osv) Dokumentariske (fx organisationer hjælper i Afrika) Testimonials (vidnesbyrd, vil fortælle andre om produktet)

9 Humor i danske tv-reklamer
40 procent seneste 15 år har humoristisk stil (den lunt uhøjtidelige, den med et glimt i øjet) Fx: Lars Larsen og Jysk Sengetøjslager Tuborg Squash Fiskebranchen (Minna og Gunnar) Kims Fakta (”Det tager kun 5 minutter...) DSB-Intercitys Harry og Bahnsen Sonofons Polle fra Snave Tuborgs indvandrerkiosk Carlsbergs ”Et par Carlsberg kommer på bordet og pludselig ….

10 Humor – for og imod Hvorfor humor i reklamer:
Humor i vækst i samfundet – sitcoms, satire, latterklubber Reklamer er noget påtvunget uvelkomment – velkomment med humor som forsonende element Negativt: Hvorfor skal jeg købe noget af én, der ter sig som en klovn: Manglende troværdighed og seriøsitet – afleder opmærksomhed fra budskabet – risiko for ikke at blive forstået Positiv: Sikrer opmærksomhed, noget du husker – mindsker modstand og bedre til at overtale og påvirke holdninger Bruges bedst til mindre involverende varer – fx øl, vin og snacks og mindre til fx tøjmærker og parfume

11 Forskellige former for humor
underfundigheden, lunet og den underforståede/underspillede allusion eller pointe, det lille vittige ordspil eller vitsen stilfærdigt småkomiske situationer eller spøjse og pudsige begivenhedsforløb over sketchs’ens fortrinsvis verbale humor, den romantiske komedies følsomhed mere håndfast komik og farceagtige, groteske fremstillinger og klovnerier (farce, slap-stick, lagkage- og falden-på-halen komedie), hvor det kropslige sammenstød og de fysiske afklapsninger i højere grad er på scenen ’forfinet’ ironi, sarkasme, satire og parodi humor, hvor der i højere grad vrænges og i forskellige udgaver gøres grin med selve udsagnet og dets modus, talemåder, forståelses- og henvendelsesformer, stilarter og genrer


Download ppt "Trykte reklamer og tv-reklamer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google