Download præsentationen
1
Reklameanalyse
2
Intro til reklameanalyse
s. 9 Reklametid
3
Hvad er der i reklamen Hvad er der på billedet? Er der tekst?
Hvad reklameres der for?
4
Første indtryk Hvad ligger du først mærke til?
Hvilke tanker får du, når du ser reklamen? Hvad føler du, når de ser reklamen?
5
Komposition Hvor er hovedfokus? Hvordan er tekst og billede placeret?
Hvor er logoet placeret? Indtegn det gyldne snit og midteraksen. Beskriv hvad der er i forgrunden, mellemgrunden og baggrunden. Hvordan er billedet beskåret? Er der lodrette/vandrette linjer? (rumdannelse)
6
Virkemidler og kneb Hvordan er belysningen?
Hvilke farver er dominerende? Hvilke virkemidler benyttes der? (sex, sundhed ol.) Hvad lover reklamen? Hvad får man, ud over selve produktet? (denotation konnotation) s. 44 medietid
7
Målgruppe Hvem er reklamen rettet imod? (alder, køn, socialstatus mm.)
Hvordan kommer det til udtryk? Hvem skal købe produktet? ’Model’: Afsender -> produkt -> modtager
8
Synsvinkel Er reklamen i fugl, frø eller normal perspektiv?
’Billedeksempler’ s. 15 reklametid
9
Analyse og vurdering Overvej og begrund, om reklamen er:
Forståelig eller uforståelig Objektiv eller subjektiv Troværdig eller utroværdig Informativ eller holdningspåvirket kommunikation
10
Analyse og vurdering fortsat
Er der fokus på produktets egenskaber eller forbrugerens behov? Er reklamen vellykket? Appellerer den til dig? Hvad synes du om reklamen?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.