Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Corporate Identity og Branding

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Corporate Identity og Branding"— Præsentationens transcript:

1 Corporate Identity og Branding
Erhvervsakademi Sjælland Campus Køge 46h 1. Februar 2012

2 Definition af tegn og kode
TEGN: Alt hvad der kan henvise til noget andet end sig selv, i en kulturbestemt kontekst kan fungere som tegn. EKS. En snegl på vejen er tegn på regn i Spanien…. KODE: Der findes regler for hvordan vi anvender og fortolker tegn. Alle disse forskellige regler benævnes indenfor semiotikken som koder 3. april 2017

3 TEGN Saussure: Tegnet er en relation mellem to størrelser.
Det akustiske billede (eller det betegnende udtryk) og begrebet (eller det betegnede indhold) Det betegnende udtryk Det betegnede indhold Tegn 3. april 2017

4 3. april 2017

5 TEGN Peirce’s tegnmodel : Tegnet er en relation mellem 3 elementer
Interpretant Træ Objekt Repræsentamen (tegn for objekt) Træ 3. april 2017

6 3 typer af tegn - alt efter forholdet mellem repræsentamen og objekt
1) Indeksialske tegn, hvis der er en nærhed mellem repræsentamen og objekt (en vejrhane der vender i en bestemt retning) - peger på hvad de står for 2) Ikoniske tegn, hvis der er en lighed mellem repræsentamen og objekt (billeder og grafer) ligner hvad de står for 3) Symbolske tegn, hvis forholdet skyldes en konvention (ord (eks. PIBE) er et godt eksempel på et symbol) 3. april 2017

7 KODE Der findes regler for hvordan vi anvender og fortolker tegn. - disse kaldes KODE (tegnenes grammatik) eks. Når vi står op om morgenen udvælger (Paradigmatisk relation) og kombinerer (Syntagmatiske relation) vi beklædningsstykker efter bestemte tøjkoder, der afhænger af hvor vi arbejder og hvilken stilling vi har. 3. april 2017

8 Paradigmatiske relationer (udvælgelsen)
Skjorte Sweat shirt T-shirt (B) jeans gamacher korte bukser (C) støvler sko sandaler Syntagmatiske relationer (kombinationen) Paradigmet er begrebsklassen: eks. Fodtøj Syntagmet er ”sætningen” 3. april 2017

9 De 4 P’er som semiotiske parametre
PRODUKT Produktet er ikke længere noget vi bruger funktionelt, det betyder også noget for os symbolsk. Pris Høj pris symbolisere god kvalitet Placering Indretning taler til bestemte typer Promotion Naturligvis - reklame osv. 3. april 2017

10 Denotation og Konnotation
Denotativ betydning Konnotativ betydning Ganger = hest Krikke = hest Ganger = fin hest Krikke = dårlig hest ORD Nytteværdi 1) tekniske egenskaber fire døre, centrallås osv. 2) tilfredsstillelse af funktionel behov Transport fra A til B Symbolsk værdi 1) mærke, design, indpakning, angivelse af oprindelsesland bestemt mærke, smart design, made in France 2) Funktion i forhold til menneskets symbolske behov/ønsker. F.eks. Ønsket om at differentiere sig i forhold til andre mennesker. At have råd til en luksusbil Produkt 3. april 2017

11 Retoriske strategier Logos Ethos Pathos 3. april 2017

12 Appelformer Logos Ethos Pathos 3. april 2017

13 Appelformer Logos Ethos Pathos 3. april 2017

14 Appelformer Logos Rationel, saglig, objektiv neutralt ordvalg og stil
3. april 2017

15 Appelformer Ethos Bundet op på afsender – trækker på modtagerens tillid til afsender Kræver godt omdømme/troværdighed Mere om indre end ydre kvaliteter Kan man trække på en gang imellem, men bliver slidt 3. april 2017

16 Appelformer Pathos Inddragelse af modtagers føleleser og stemninger i situationen Værdiladet ordvalg Meget mundtligt – virker forskelligt mundtligt og på skrift Kan også være kropssprog, intonation, pauser etc. 3. april 2017

17 Retoriske strategier De tre appelformer er ligeværdige
Skal vægtes forskellige alt efter kommunikationssituation Står man fx over for modvillige og fremmede modtagere, er logos nok den mest effektive strategi – men det er ikke sikkert… 3. april 2017

18 Opsamling 4 spørgsmål i forbindelse med markedskommunikation:
Hvilken kontekst/kultur foregår markedskommunikationen i? Hvilke(t) medie(r) skal vælges? Hvilken genre skal vælges? Hvilke retoriske strategier skal vælges? 3. april 2017

19 Symboler The real thing

20 Semiotik Its in the sign… Denotation Connotation Ethos Pathos Logos

21 Corporate Identity Mix
Product design indpakning Årsberetning hjemmeside Corporate identity Logo Visuelt sprog Unifomer, profiltøj, typografi Reklame og konsument- kommunikation Arkitektur og indretning Intern kommunikation

22 Eksempler 46h Virgin Dyson Olympic games

23

24

25

26

27

28 To tilgange Corporate branding (Corporate design) Product branding

29 Fra den praktiske verden


Download ppt "Corporate Identity og Branding"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google