Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Markedskommunikation Kapitel 10

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Markedskommunikation Kapitel 10"— Præsentationens transcript:

1 Markedskommunikation Kapitel 10
Budskabsindhold og –udformning

2 Budskabsindhold- og udformning
Analyse af illustrationer Illustrationer og/eller billeder spiller en central rolle i budskabsudformningen. Vi skal i det følgende gennemgå: Komposition Farveteori De verbaltekstlige virkemidler Sætningsbygning

3 Budskabsindhold og -udformning
Komposition – opbygning af reklamen En reklame opbygges ud fra følgende overvejelser: Synspunkt i billedet Panoramabillede Totalbillede Halvtotal Nærbillede Close-up eller supernærbillede Synsvinkel Fugleperspektiv Normalperspektiv Frøperspektiv

4 Budskabsindhold og -udformning
Komposition –fortsat Rumoplevelsen Størrelsesforhold og rumperspektiv Forgrund, mellemgrund og baggrund Linjer og punkter i billedet Centralperspektivet Det gyldne snit Det optiske midtpunkt Læselinjen Andre relevante begreber vedr. udformningen Beskæring Bevægelse i billedet – statisk/dynamisk billede

5 Budskabsindhold og -udformning
Komposition – eksempler linjer kompositioner

6 Budskabsindhold og -udformning
Farveteori – fortsat Pas på! Farver og farvers symbolik er tæt forbundet med kulturelle forhold. Der er mode i farver – og anvendelsen af farver. SPØRGSMÅL: Hvad overvejede Danske Bank mon, da de lavede deres logo om i en periode?

7 Budskabsindhold og -udformning
Farveteori Vigtige elementer indenfor farveteori: Grundfarverne: Cyan - blå Magenta - rød Yellow - gul (Black) Symboler i farverne: Signalfarverne (rød, grøn, gul) – symboliserer friskhed og dynamik Mørke og dæmpede farver – symboliserer ro og Harmoni (f.eks. Blå)

8 Budskabsindhold og -udformning
Farveteori – fortsat Farvesammensætning Kontrasten mellem de farver, der anvendes, er med til at fremme vores opfattelse af farverne – blikfang. Kolde og varme farver Kolde farver: blå –symboliserer seriøsitet (logoer på finansielle institutioner – f.eks banker, forsikringer og finansieringsinstitutter), vand og friskhed. Grøn – symboliserer natur, ligevægt og harmoni og virker beroligende Varme farver: gyldne og røde farver – Symboliserer varme, tæthed, glæde, kærlighed, eksklusivitet, rigdom

9 Blå på nettet

10 Budskabsindhold og -udformning
De verbaltekstlige virkemidler At bruge sproget som blikfang Lyde og rim – en lydmæssig effekt, som gør det nemt at huske budskabet Leg med sproget – ordspil, talemåder, ordsprog Sætningsbygning LIX og LOM (sværhedsgraden i sproget) Forvægt og bagvægt (udsagnsordet placeres bagerst og forrest i sætning) Sprog og sætningsbygning, herunder anvendelsen af tiltaleform (du/De), afhænger af målgruppen Vigtig regel: Klart, enkelt og tydeligt sprog.


Download ppt "Markedskommunikation Kapitel 10"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google