Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 5 Den kreative strategi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 5 Den kreative strategi"— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 5 Den kreative strategi
Del 2 Reklamepsykologi og reklameanalyse Kapitel 5 Den kreative strategi

2 Forskellige teorier og modeller
Perceptionspsykologi Afdækker de mekanismer i hjernen, der forklarer, hvordan vi fortolker indtryk ud fra erfaringer og fra lignende situationer. Gestaltpsykologi Denne psykologiske retning arbejder ud fra teorien om, at man opbygger og organiserer sanseindtryk Højre / venstre hjerne halvdele Højre: farver og billeder, oplevelsesdimension (manipulativ). Venstre:tekst, information (informativ)

3 Forskellige teorier og modeller
Personlighedsteori Semiotik Betyder læren om tegn. Ikon: tegn, der er identisk med objekt / piktogrammer (vejskilte)eller begreb . Indeks: relation mellem tegn og objekt f.eks. Skib=> hav dvs. skib er indeks for hav. Symboler: Et tegn, der erstatter begreber eller kontekst  Denotationer: funktionsværdi f.eks. Volvo denoterer sikkerhed og høj brugtvognspris. Konnotationer: oplevelsesmæssige værdier/associative f.eks. Volvo vil konnoterer prestige, status og rigdom. AIDA=usp/esp Reklameeksempler Konnotationer: Maske-maskerade-Venedig-romantik-casanova- erotik Forældrerollen Samvittighed, bevidsthed, dyd og moral Over-jeg Voksenrollen Førbevidsthed, fornuften, mægler Jeg’et Barnet Fortrængning, drifterne, udbevidst, mad, lyst og drikke Det’et

4 Reklameanalyse Reklamens opbygning Analyse af illustrationer
Overskrift, brødtekst og illustration. Kan indplaceres i AIDA-modellen. Analyse af illustrationer Komposition dvs. opbygning Synspunkt i billedet: Panoramabillede=frihed, harmoni, magt og overblik, Totalbillede=tradionel måde at se billede på. Halvtotal= ser specifikke dele af en helhed/ der er typisk en vis rumlighed i billedet. Nærbillede= her fokuseres på en detaljeret del af billedet. Close-up eller supernærbillede= her koncentrerer man sig om en enkelt detalje af en helhed. Synsvinkel Fugleperspektiv= set fra oven associerer til frihed og energi Normalperspektiv= face to face, associerer ligeværd og åbner op for dialogen Frøperspektiv= set nede fra associerer magt og trussel fra den store man kigger op på. Størrelsesforhold og rumperspektiv Forgrund, mellemgrund og baggrund. Centerperspektiv

5 Billedudsnit

6 Reklameanalyse Det gyldne snit og det optiske midtpunkt Læselinjen
Se næste dias. Kan udledes af Fibonaccies tal-række 0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89 os. Læselinjen Man læser fra øverste venstre hjørne, diagonalt ned over siden mod højre nederste hjørne og op mod øverste højre hjørne. Der er 3 formatter: højdeforamttet, tværformattet og kvadratisk format. Der kan være bevægelse, statisk og dynamiske billeder. Grundfarver og komplementær farver (farven overfor). Røde og grønne farver associerer til friskhed og dynamik. Mørkeblå og violet associerer til ro og harmoni. Der er kolde farver (blå og grøn) og varme farver (rød, gul og orange). Farvevalget bruges i reklamen. Se mere her: Reklametekst / copy Der er verbaltekstlige virkemidler, lyde og rim, leg med sproget, slogans og lån fra andre områder. Sætningsbygning Lix = antal lange ord x 100 / samlet antal ord + punktummer Lox = antal lange ord / antal punktummer. Forvægt og bagvægt f.eks. Udsagnsord er placeret først i sætningen f.eks. MacBaren reklamen: Tryghed har sin egen duft

7 Det gyldne snit: link: http://www.foto-crooner.dk/det-gyldne-snit.html

8 De enkelte farvers symbolværdi kan beskrives således:
Varme farver har en stimulerende virkning, og kolde farver har en rolig, afdæmpende virkning. De enkelte farvers symbolværdi kan beskrives således: Hvid: Renhed, kyskhed og uskyld. Rød: Glæde, blod, ild, kærlighed og revolution; energi, impulsivitet og seksualitet Violet: Værdighed og for katolikker sorg. Sort: Den stærke sorg. Blå: Himmelen, uendeligheden, loyalitet, ro og følsomhed. Gul: Falskhed. Grøn: Håb, ulykke.

9 Jeres opgave Se mere om opgaven her:


Download ppt "Kapitel 5 Den kreative strategi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google