Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Web 2.0 En introduktion til vores wiki.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Web 2.0 En introduktion til vores wiki."— Præsentationens transcript:

1 Web 2.0 En introduktion til vores wiki

2 Hvad er Web 2.0? Web 2.0 er det interaktive internet. Det vil sige, at du aktivt skal tage del (f.eks. klikke links!), og bidrage (skrive blogindlæg, redigere Wikipedia, osv.), før det kan kaldes Web 2.0. Hvilke hjemmesider kender I, der ikke kunne eksistere uden deres brugere? Google, YouTube, Facebook, Wikipedia ...

3 Hvad er en wiki? En wiki er et opslagsværk på internettet, der er holdt ved lige af brugere der har et fælles ønske om at gøre mængden af oplysninger så stor og omfattende som muligt. Den bedst kendte wiki på internettet er Wikipedia (www.da.wikipedia.org)

4 Hvad skal der være på vores wiki?
Vores wiki (www.sagifra.wikispaces.com) er et opslagsværk der udelukkende skal beskæftige sig med hvad I skal lære om ”den trykte reklame”!

5 Hvordan bidrager I til vores wiki?
Jeres vigtigste bidrag til vores mini-wiki bliver igennem de oplæg I skal lave sidst i forløbet. Ud fra analysearket (som I kan finde på wikien) skal I lave jeres egne fuldstændige reklameanalyser. Og herefter skal de lægges op på wikien! Nu følger der en række screenshots for at vise hvordan I lægger ting ind på wikien!

6 Klik på Edit!

7 Klik på File for at vælge den fil der skal lægges på siden – huske at skrive jeres gruppenavn foran den!

8 Vælg din fil på listen! Hvis der endnu ikke er nogle filer, tryk istedet på Upload Files – og vælg derefter din fil.

9 Fiktion Sagprosa Epik lyrik drama F.eks. lære- og fagbøger
nyhedsartikler lovtekster essays f.eks. romaner, noveller, kortprosa, eventyr og fabler f.eks. digte og sange f.eks. skuespil, operaer og film

10 Hvad er reklamens formål?
Få forbrugeren til at købe varen Skabe opmærksomhed omkring skadelige forhold Vække forbrugerens latente behov Hvad er reklamens formål? Skabe blikfang/genkendelighed Eksponering Skabe/fastholde et firmas image Skabe et ’brand’

11 Reklamer Sponsorater Product placement
Virale reklamer – peer-to-peer kommunikation Radioreklame TV-reklame Billedmedier – trykt reklame

12 Virkemidler – trykt reklame
Blikfang – et billede 3 typer billeder forskellig grad af mimesis Mimesis betyder ’efterligning’ og har derfor til formål at ’kopiere’ virkeligheden. Mimesis kan forekomme på tre forskellige måder: Høj grad af genkendelighed. Det tætteste vi kan komme på en efterligning af virkeligheden vil være et farvefoto. Dette fanger et perfekt billede af det sekund det er taget. Piktografiske billeder. Et meget enkelt billede der alligevel er nemt at se hvad er. For eksempel den lille mand- og damefigur der ofte forekommer på døre til offentlige toiletter – eller trafikskilte. De nonfigurative. Disse ses ofte ikke som rigtige billeder, da de består af rækker af tegn; tal og bogstaver. For eksempel ved vi godt at tegnet ”hest” betyder et stort hovdyr med man og hale – skønt ordet på ingen måde ligner dyret!

13 Virkemidler – trykt reklame
Layout og komposition Vigtigt! Læseretning i reklamen: Traditionelt i det danske sprog læser vi fra venstre mod højre og fra øverst til nederst. Dette afspejles oftest i en reklame, da det netop er vigtigt at teksten skal kunne skimmes lynhurtigt og efterlade sig tydelige spor hos læseren Sammenhæng i komposition: Oftest skal der være ligevægt i et billede (altså, lige omfattende motiv i både højre og venstre side) for at opnå en fuldendt effekt. Da vi læser fra venstre imod højre, kan vi dog med fordel lade venstre side bære et stærre og mere omfattende billede, da det er denne side vi først får øje på. Trekantskomposition med spidsen opad signalerer traditionelt stabilitet

14 Virkemidler – trykt reklame
Argumentation 3 former Afsenderargumenter – dem der fremsætter påstanden. Ofte anvendes en kendt person i disse reklamer, for at skabe et tilhørsforhold mellem noget man kender/beundrer og et produkt alle kan købe sig til. Eksempel: ”Colgate Total giver beskyttelse i 24 timer.” Modtagerargumenter, herunder lykkeargumentet, dominerer ofte. Her bruges ofte du-tiltaleform, da der skal appeleres til den enkelte forbruger, og lige præcis hvor fantastisk produktet ville virke for dig som enkeltperson. Eksempel: ”Det eneste du skal gøre er at spraye Vanish over pletten, og vupti!” Sagargumenter – her argumenteres sagligt for produktet. Dette vil sige, at der opgives fakta om produktet, og hvad det egentlig kan der er så godt, at du bliver nødt til at bruge det – nu og for altid. Eksempel: ”Sensodyne virker aktivt opbyggende på din emalje.” Symboler anvendes ofte, da disse vandrer ind i læserens underbevidsthed og sikrer køb af produktet


Download ppt "Web 2.0 En introduktion til vores wiki."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google