Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni."— Præsentationens transcript:

1 Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni

2 Målet med dialogmødet Orientere om status for arbejdet med Skolestrategi 2021 Få inspiration til det videre arbejde frem til august

3 Program 19.00 Velkommen 19.10 Oplæg om status for skolestrategi 19.40 Introduktion til gruppearbejde 19.50 Gruppearbejde i kantinen – kaffe 20.45 Opsamling og afrunding

4 To grunde til at lave en langsigtet strategi mod 2021: Vi vil sikre, at vi fortsat kan udvikle kvaliteten. Vi vil sikre, at driften kan holdes på et realistisk økonomisk niveau.

5 Vi vil i Silkeborg Kommune have en folkeskole med mulighed for børnefællesskaber om læring, leg og interesser. med kompetente medarbejdere og ledere, der skaber sammenhæng i folkeskolen og med omverdenen. med fleksible og sunde fysiske omgivelser, der understøtter læring og fællesskaber. i samspil med forældre og lokalområde.

6 Elevtallet falder – desværre: 2014/15: 10.297 elever 2020/21: Ca. 400 færre elever 400 elever á 60.000 kr. = ca. -24 mio. kr./år

7 Udviklingen i elevtallet: Skoleåret 2014/15 Skoleåret 2020/21 Klasser med højst 15 elever 22 38 Klasser med 16-20 elever 106140 Klasser med 21-24 elever 182158 Klasser med 24-28 elever 165123 Sum 475 459

8 Udvikling i elevtallet – kort fortalt: ….. Antallet af klasser med 20 elever eller derunder er ca. 27% i dette skoleår ….. I 2020/21 forventes det at stige til ca. 40 %.

9

10 Mange har været involveret i ”Hvordan”: -Kick-off-arrangement, ca. 150 deltagere, gode råd og idéer -3 idémøder, godt 300 deltagere, 720 idéer, der tager udgangspunkt i 5 spørgsmål -Workshop med fagprofessionelle, 53 deltagere, idéer med udgangspunkt i 3 dilemmaer -Workshop med børn, 10 deltagere, udgangspunkt i spørgsmål om børn, lærere og ledere -Hjemmeside, 20 kommentarer

11

12 Fra hundreder af idéer til 22:

13 Børne- og Ungeudvalgsmøde den 5. maj 2015 Undersøgelse af 22 grupper af idéer ………Fravalg af 2 ud af 22 idéer: Etablering af 0.-3. kl. skoler Fælles ledelse mellem skole og dagtilbud

14 Fra 20 undersøgelsesområder til 7 strategiske håndtag:

15 Strategiske håndtag At der skabes børnefællesskaber, der kan optimere alle børns læring og trivsel på sammenlignelige vilkår ved: Etablering af robuste klasser. Etablering af en udskoling, der skaber flere muligheder for valgfag og linjedannelse og bedre overgang til ungdomsuddannelserne. At der skabes robuste faglige fællesskaber for medarbejderne ved: Bredere anvendelse af lærerressourcerne på tværs af de enkelte undervisningssteder. Kompetenceudvikling af medarbejderne i forpligtende læringsfællesskaber på tværs af de enkelte undervisningssteder.

16 Strategiske håndtag - fortsat At kvaliteten og effektiviteten af ledelsen øges ved: Organisering af skoleledelse i ledelsesteam, der sikrer, at alle ledelsesområder løftes effektivt, med høj kvalitet og med pædagogisk ledelse og personaleledelse tæt på kerneydelsen. At der holdes fokus på etablering af varierende og fleksible læringsmiljøer ved: Indretning af undervisningssteder på nye og inspirerende måder koblet til pædagogisk praksis. At kvalitet og effektivitet i styring og understøttelse af et fælles skolevæsen øges ved: Forpligtende samarbejde mellem det centrale og de decentrale niveauer, der sikrer skolevæsnets opfyldelse af skolereformens operative mål.

17 Skolefællesskab

18

19 6 eksempler på strukturelle rammer for skolefællesskaber: Anvendelse af alle skolebygninger Optimering af driften ved lukning af nogle bygninger Model A: 8 skoledistrikter XX Model B: 12 skoledistrikter XX Model C: Færre distrikter i differentieret model XX

20 Rammer for eksemplerne: Skolefællesskaber tager udgangspunkt i de nuværende skoler og distrikter. Et skolefællesskab er med skoler, som ligger geografisk op til hinanden. Det tilstræbes, at skolefællesskaberne er nogenlunde lige store. Alle skolefællesskaber har undervisning 0.-9. klasse.

21 Tidsplan

22 Tidsplan beslutningsproces TidspunktHvemIndhold AugustBUU temamøderFremlægning af forslag og forberedelse af temamøde i Byrådet AugustByrådstemamødeDrøftelse af Folkeskolen 2021 med fokus på struktur September/ Oktober BUU-mødeVedtagelse af strategi og indstilling af struktur til Byråd OktoberByrådsmødeForslag til ny struktur sendes i høring

23 Vi søger gode råd og indspark til det videre arbejde…….

24 Gruppearbejde To hovedspørgsmål: 1.Hvad skal vi være opmærksomme på, når de strategiske håndtag skal beskrives? 2.Kommunikation til de øvrige forældre frem til oktober?

25 Ramme for gruppearbejdet Hvem: 3 skoler, embedsmand og så vidt muligt én politiker Hvor: I kantinelokalerne Hvornår: Til kl. 20.45 – bagefter tilbage til Auditoriet

26 Opgave 1 – 40 minutter Muligheder og opmærksomhedspunkter med særligt fokus på forældrenes, børnenes og bestyrelsernes perspektiv Drøftelse 3 og 3 på tværs af skoler Drøftelse i hele gruppen Opsamling af hovedpunkter på skema To gode råd til den videre proces.

27 Opgave 2 – 10 minutter Idéer til hvordan vi bedst kommunikerer Skolestrategi 2021 fra nu og til oktober Hvad kan Skoleafdelingen gøre? Hvad kan skolebestyrelserne gøre? God fornøjelse – vi ses igen kl. 20.45


Download ppt "Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google