Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Positiv Psykologi - Flow i leg og læring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Positiv Psykologi - Flow i leg og læring"— Præsentationens transcript:

1 Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet, 2011

2 2008 Hans Henrik Knoop Hans Henrik Knoop, 2010

3 Tre slags trivsel Kortvarige positive emotioner
(orden i krop, inkl. hoved/psyke) Vedr. fortiden: stolthed, afklarethed, tilfredshed etc. Vedr. nuet: fysisk sundhed, hygge, god mad, god musik, inspirerende rum etc. Vedr. fremtiden: tryghed, tillid, optimisme, håb etc. (Vigtige forudsætninger for læring og kreativitet) Længerevarende fordybet engagement/flow (orden i opmærksomheden) Fx leg, hobbyer, læsning og spændende arbejde Optimal udfordring og fuld koncentration (Ofte ensbetydende med effektiv læring og kreativt) Vedvarende oplevelse af højere mening (social og eksistentiel orden) Oplevelsen af at være betydningsfuld del af noget meget større (Dybere grundlag for læring og kreativitet) (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 3

4 Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet
, 2010 Angst Høj A3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed Kompetence Flow (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991) 4

5

6 Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet
, 2010 Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Fleksible muligheder for at afstemme udfordringer og kompetencer Umiddelbar, tydelig og ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig ( , 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991) 6

7

8 Photo: Hans Henrik Knoop, 2010
2008 Hans Henrik Knoop Photo: Hans Henrik Knoop, 2010

9 To slags processer i universet: vækst (læring og kreativitet = trivsel i menneskelivet) og balance (effektiv regulering i forhold til ”for meget eller for lidt” = trivsel i menneskelivet) Hans Henrik Knoop, 2010

10 Trivsel afhænger grundlæggende af, hvorvidt man oplever… vækst (leg, læring, kreativitet og kærlighed) og balance (effektiv regulering i tilfælde af ”for meget” eller ”for lidt”) Hans Henrik Knoop, 2010

11 Grad af differentiering/ diversitet
Kompleksitet som universelt ideal Grad af differentiering/ diversitet Komplekst system (holdbart) Over-differentieret system (uholdbart) Høj Simpelt system (holdbart) Over-integreret system (uholdbart) Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj Hans Henrik Knoop, 2010 11

12 PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER I
Udfordrende og æstetisk inspirerende muligheder for vækst (læring og kreativitet) Anne Kirketerp & Hans Henrik Knoop, 2010 Hensyn til behov for socialt fællesskab Hensyn til behov for individualitet Lettilgængelighed og fleksibilitet (kort ventetid)

13 PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER II
Hans Henrik Knoop, 2010 For at virke pædagogisk må fysiske miljøer befordre: Aktivitet / initiativ Metodisk fleksibilitet Æstetisk inspiration Vækst gennem læring Vækst gennem kreativitet Individualitet Socialt fællesskab Kropslig aktivitet Fordybelse

14 Trivsel, læring og kreativitet:
forudsætninger, oplevelser og resultater Resultat: Forøget kompetence Resultat: Forøget kreativitet Proces: læring og kreativitet Lyst til at lære mere Lyst til at skabe mere Oplevelse: Potentiel energi i form af nysgerrighed og foretagsomhed Oplevelse: Spontant motiverede positive emotioner Oplevelse: Spontant motiveret engagement Oplevelse: Spontant motiverede sociale relationer Oplevelse: Spontant motiveret mening Forudsætninger: God æstetik og funktionel indretning Forudsætninger: Frihedsgrader, energigivende mål, få gode regler, fleksibel sværhedsgrad, berigende evaluering og mulighed for fordybelse Forudsætninger: Betryggende medspil og oplevelsesrigt modspil Forudsætninger: Brugbarhed Gode begrundelser Basis: Udfoldelse af individuelle styrker i hverdagen

15

16 UDVALGTE PUBLIKATIONER OG LINKS
Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag. Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug. Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund. Knoop, H. H. (2007). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity, Wisdom and Trusteeship . Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Knoop, H. H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge, Mass.: Harvard University. Lyhne, J. & Knoop, H. H. (red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag. Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk Forlag Test dine karakterstyrker her: Test din positivitetsratio her: Min hjemmeside på DPU / Århus Universitet: 5th European Conference on Positive Psychology: 16

17 PRIMÆR BAGGRUNDSLITTERATUR FOR OPLÆGGET


Download ppt "Positiv Psykologi - Flow i leg og læring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google