Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand"— Præsentationens transcript:

1 Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand
Begreberne trivsel og arbejdsglæde som reaktion mod for stor interesse for stress - At fokusere på noget positivt – trivsel og sundhed - Frem for det negative – stress og sygdom Begrebet trivsel bliver ofte beskrevet som en tilstand med: - Sundhed, velvære, vækst, god livskvalitet, positive følelser og lavt stressniveau

2 Definition Trivsel = den samlede sum af Trivsel Reaktioner på
enkeltområder i ens liv TR = tilfredshed Eksempel: trivsel = den samlede sum af TR med kæresten + TR me jobbet + TR med lokalerne + TR med kollegerne + TR med chefen + TR med egne præstationer osv. Eggert Petersen

3 Trivslen er afhængig af oplevelse og forventning:
Tilfredshed = Forventning Hvor ligningen bliver = eller større end 1 er der trivsel. Hvor ligningen bliver mindre end 1 er der mistrivsel, > 1

4 Stresshåndtering 4 4

5 Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament,
Effekten af stress Mestrings- strategier Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, forventninger, behov, opvækst) Summen af belastninger - + + = Effekten af stress 5 5

6 Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament,
Effekten af stress Mestrings- strategier Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, forventninger, behov, opvækst) Summen af belastninger - + + = Effekten af stress 6 6

7 Stresshåndtering handler om Balance Restitutionstiden afhænger af stressintensiteten
7 7

8 Respektér organismens behov
Belastning/stress Kolaps Hvile Tid 8 8

9 Afstressning Afstressning Afkobling Løbeture Fisketure Havearbejde
Se film Lege Afspænding Hvile Yoga Meditation Åndedrætsøvelser 9 9

10 Hvordan vil du skaffe dig huller i hverdagen?
Belastning/stress Nedbrydning Hvile Tid Hul? Hul? Hul? 10 10

11 Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament,
Effekten af stress Mestrings- strategier Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, forventninger, behov, opvækst) Summen af belastninger - + + = Effekten af stress 11 11

12 Stresshåndtering handler om
Principper Valg Adfærd 12 12

13 Principper Principper gør det nemmere at træffe valg
Jeg vil ikke have stress (igen) Hvor meget vil/kan jeg arbejde? Hvornår vil jeg arbejde? Hvad vil jeg arbejde med Hvilke metoder/systemer vil jeg bruge? Hvad vil jeg være med til? Hvad er vigtigt for mig? 13 13

14 Stresshåndtering handler om
Principper Valg Ændret adfærd 14 14

15 Valg Acceptér uanstrengt det, der stresser dig
Eliminér det, der stresser dig Kom væk fra det, der stresser dig 15 15

16 Stresshåndtering handler om
Principper Valg Adfærd 16 16

17 Hvad og hvem giver mig energi? (indledning)
Tidligere niveau Brug af reserver Udmattelse: Dråber på bunden Hvad og hvem tager min energi? 17 17

18 Dialogøvelse: Hvert af disse områder er medvirkende til at du kan bevare livsglæden! Skriv 2 – 3 handlinger i hvert område, som du mener, du må foretage dig, for at bevare livsglæden: Arbejde Personligt Familie Kontakten til andre 1: 1: 1: 1: 2: 2: 2: 2: 3: 3: 3: 3: Hvordan sørger du for, eller vil du sørge for, at hver af disse punkter vedvarende er tilstede i dit liv som ”sikring” af din livsenergi? 4/3/2017 18

19 Dialogøvelse Hvordan får du energi i de fire livsarenaer?
Hvornår får du ”benzin på”? Hvad giver dig energi i din hverdag? Hvad gør dig i godt humør? Hvornår er du rolig og i balance? Kan du på baggrund af denne viden sørge for at få mere benzin på i din hverdag? D.v.s. opsøge de situationer, der giver dig energi, ro og balance, noget oftere? 19

20 Trivsel

21 Psykologiske behov Vi har brug for mad, drikke og hvile hvis kroppen skal fungere. Det er vores grundlæggende fysiologiske behov. Tilsvarende har vi også nogle grundlæggende psykologiske behov.

22 Psykologiske behov Behov for selvtilfredshed Kontaktbehov
Behov for selvstændighed (indre styret) Kompetencebehov (dygtiggørelse, mestring) Lystbehov (seksuel, kulinarisk, kulturelt etc.) Behov for kropslig trivsel (kondition, vægt) Behov for mening Tryghedsbehov

23 Dialogøvelse Diskuter, om I hver især får opfyldt jeres grundlæggende psykologiske behov, når det gælder: Behov for selvtilfredshed (Jeg har i høj grad mulighed for at gøre det godt og føler mig ikke krænket ifh. til kvaliteten af mit arbejde) Behov for kontakt (Jeg har gode relationer i forhold til kolleger, kunder eller borgere) Behov for selvstændighed (Jeg har i høj grad mulighed for at styre indholdet, mængden og tempoet af mit arbejde) Behov for mening (Mit arbejde giver mig en vis grad af eufori og oplevelse af at arbejde med noget, som gavner andet end mig selv) Behov for tryghed (Jeg er tryg ved at give udtryk for mine egne holdninger, værdier og følelser på mit arbejde)

24 Sandsynligheden for trivsel i forandringtider øges hvis medarbejderen:
Kan tage selvstændige initiativer Har konkrete energigivende mål Håndterbare ubureaukratiske mål Oplever en høj grad af fleksibilitet og dermed gode muligheder for at tilpasse udfordringerne til sine kompetencer. Får en tydelig, ikke ydmygende information om hvor godt man klarer sig Passende opgavemængde Har forstyrrelsesfri zoner

25 Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament,
Effekten af stress Mestrings- strategier Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, forventninger, behov, opvækst) Summen af belastninger - + + = Effekten af stress 25 25

26 Coping. Måden vi takler vores liv på
Konfronterende coping Distancerende coping Udadvendt følelsesmæssig coping Indadvendt følelsesmæssig coping Ansvarlig coping Uansvarlig coping Intellektuel coping Håbsorienteret coping 26 26

27 Håbsorienteret coping Mennesker med et højt niveau af håb Positive tanker, optimisme og evnen til at visualisere egne forhåbninger spiller afgørende ind på både den fysiske og psykiske tilstand. Kan motivere sig selv Opfindsomme med hensyn til at realisere deres mål i tilværelsen Kan overbevise sig selv om et positivt resultat, selv når de føler sig pressede Kreative med hensyn til at finde udveje på deres skuffelser eller vanskeligheder 27 27

28 Mennesker med optimisme
Reagerer aktivt og fremadrettet på skuffelser. Finder nye, alternative handlingsplaner. Er gode til at finde støtte hos andre. Ser nederlag som en mulighed for at lære noget nyt.

29 Arbejdsglæde Det er sku da farligt Forsøg at få så stort et overskud at der bliver plads til at lave formålsløse ting. Sørg for at kunne være begejstret for det du skal arbejde med. Sørg for at udvikle en uskyldig nysgerrig. Du kan ofte mere end du måske tror. Fjern dine fordomme. Specielt over for dig selv. Lad være med at tage tingene så højtideligt. Brug din fantasi til at skabe overskud. Vov at være kritisk overfor dig selv. med det formål at lære at gøre tingene bedre.


Download ppt "Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google