Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye roller og udfordringer i arbejdsmiljørådgivningen - Refleksioner SAM 19. maj 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye roller og udfordringer i arbejdsmiljørådgivningen - Refleksioner SAM 19. maj 2009."— Præsentationens transcript:

1 Nye roller og udfordringer i arbejdsmiljørådgivningen - Refleksioner SAM 19. maj 2009

2 Forebyggende arbejdsmiljøarbejde Det forebyggende arbejdsmiljøarbejde foregår hos de virksomheder, der kan og vil Mange små og mellemstore virksomheder møder alene arbejdsmiljørådgiveren i forhold til påbud Sikkerhedsorganisationens rolle i arbejdsmiljøarbejdet nedtones HR afdelingernes rolle i arbejdsmiljøarbejdet oprustes Bestillerniveauet rykker opad i virksomhederne og der er en høj grad af prisbevidsthed

3 Ydelserne Mindre focus på traditionelle arbejdsmiljøydelser Mere focus på sundhed og ydelser i øvrigt, der har et personalepolitisk sigte Større krav til udvikling af ydelser – mindre tid og økonomi til udvikling Høj grad af focus på at ”leane” ydelser og administrative rutiner – konkurrencesituationen Mindre focus på forebyggelse – mere focus på problemløsning

4 Konsulenterne Højere faglige krav til konsulenterne – fra generalist til specialist Skal kunne indgå i samspil med andre niveauer i virksomhederne end sikkerhedsorganisationen Større krav om effektivitet i opgaveløsningen Flere administrative krav til konsulenterne Krav om mersalg

5 Samarbejde og samspil De offentlige virksomheder lukker sig ”om sig selv” Indebærer at læring mellem de offentlige og private finder sted i ringe omfang Mindre tid til tværgående samarbejde med andre rådgivere, BAR, AT organisationerne mv. Læring opsamles i de enkelte rådgivningsvirksomheder og bliver dermed ikke tilgængelig på et bredere plan

6 Projekter Det forebyggende arbejdsmiljøarbejde fungerer på et vist niveau ved hjælp af projektmidler Virksomheden vænnes til at forebyggende arbejdsmiljøarbejde kun kan foregå med udefrakommende midler Projektmidlerne kommer hovedsageligt de større virksomheder til gode Arbejdet forsætter ikke ud over projektperioden

7 Konkurrencesituationen Det offentlige marked er stort set gået i stå Der foregår en reel dumping af priser Det samlede marked er stadig uroligt – mange nye ”spillere” på området Fordelingen af projektmidler er præget af nepotisme

8 Ledelse og organisation Nødvendigt at opbygge salgsfunktioner Høj grad af focus på økonomi, ordrebeholdning og likviditet Fastlæggelse af præstationskrav – udvikling af præstationsfremmende aflønningsformer Mere focus på strategier og mål Høj grad af focus på, hvilke ydelser, der er lønsomme og udvikling af nye ydelser.


Download ppt "Nye roller og udfordringer i arbejdsmiljørådgivningen - Refleksioner SAM 19. maj 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google