Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSilje Dideriksen Redigeret for ca. et år siden
1
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer: Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår Øgede krav til ledelse og medarbejdere om effektivitet, fleksibilitet og kvalitet i opgaveløsning Dette stiller øgede krav til ledelse og medarbejdere om samarbejde og gensidig information
2
2MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Opgavemæssig overlap og manglende koordination mellem TR, SU og SiO Begrænsede muligheder for helhedsorienteret opgave- varetagelse Faggrænseorienteret tilgang til emnerne Medarbejderindflydelse mere formel end reel
3
3MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Ledelsen ønsker medarbejderne inddraget i et tættere samarbejde om institutionens udvikling, og medarbejderne søger selv indflydelse herpå Det fælles perspektiv på institutionens udvikling sættes i centrum Samarbejdet er intensiveret mellem personer, som får et tillidsforhold til hinanden
4
4MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Udvidet kompetence Udvidet indhold Udvidet forhold mellem parterne
5
5MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Indgå aftaler, der kan intensivere samarbejdet mellem Ledelse og medarbejdere, og som skaber: Højere kvalitet og øger effektivitet gennem større bevidsthed/enighed om mål og strategier Øget lyst og motivation blandt medarbejderne gennem udvikling af personalepolitiske rammer Opprioritering af arbejdsmiljøarbejdet – herunder psykisk arbejdsmiljø – gennem et étstrenget system
6
6MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Højere kvalitet og øger effektivitet gennem større bevidsthed/enighed om mål og strategier Øget lyst og motivation blandt medarbejderne gennem udvikling af personalepolitiske rammer Opprioritering af arbejdsmiljøarbejdet – herunder psykisk arbejdsmiljø – gennem et étstrenget system
7
7MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Ejerskab Mere aktiv inddragelse af medarbejderne Interessefællesskab er udgangspunkt Konsensusorienteret ledelse og medarbejdere MIO som udviklings- og samarbejdsorganisation – ikke et enkeltstående udvalg
8
8MIO / feb. 06 Udfordringer Det tager tid at få indført et velfungerende MIO Der kan være behov for opkvalificering af medarbejder- repræsentanter Mellemledere, som ikke er med i MIO, kan have svært ved at definere deres indflydelses- og repræsentationsmulig- heder i organisationen Kommunikation med hele arbejdspladsen er vanskelig og kræver tid
9
9MIO / feb. 06 SiO/MIO-undersøgelse 2003 Udvalgene er blevet mere professionelle og effektive Udvalgene er mange steder blevet mindre Medarbejderne påtager sig i højere grad ejerskab til beslutninger Særinteresser har ringere kår i de mindre institutioner
10
10MIO / feb. 06 SIO/MIO undersøgelse 2003 Arbejdsmiljø er blevet fast punkt på dagsordenen Når arbejdsmiljøet er på dagsordenen kommer der resultater. Ingen ønsker, at et punkt dukker op igen og igen – uden at være løst
11
11MIO / feb. 06 Samarbejdsudvalg - typer Det konfliktsøgende SU/MIO - særinteresser præger, præget af uenighed eller konflikt, kompromis ikke altid udtryk for konsensus –uenighed findes stadig Det enige SU/MIO - samarbejder kun inden for områder, hvor man er enige, grænser for særinteresser afsøges ikke, særinteresser er ubearbejdede
12
12MIO / feb. 06 Samarbejdsudvalg - typer Det konsensussøgende SU/MIO - samarbejder gennem konsensus, markante særinteresser afskæres, nogle spørgsmål behandles i andre fora
13
13MIO / feb. 06 MIO-aftaler Samarbejdsaftalens bestemmelser om indhold og struktur kan fraviges Aftale skal indgås mellem ledelsen og de forhandlings- berettigede organisationers repræsentanter Aftalen skal som minimum indeholde bestemmelser om medindflydelsens formål, indhold og struktur, samt over- vejelser om uddannelse, information og kommunikation
14
14MIO / feb. 06 MIO-aftaler SU-aftalens bestemmelser om Øget lyst og motivation blandt medarbejderne gennem udvikling af personalepolitiske rammer Opprioritering af arbejdsmiljøarbejdet – herunder psykisk arbejdsmiljø – gennem et étstrenget system
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.