Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)"— Præsentationens transcript:

1 BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)

2 Genreanalyse  Hvad kan genreanalyse bruges til? Redskab til at udarbejde tekster Redskab til at skabe orden Del af diskursanalyse

3 Genredefinitioner  Jim Martin (to definitioner)  Frandsen et al  Bhatia og Swales  Ditlevsen et al

4 Kommunikative formål  Det kommunikative formål kan defineres som: De handlinger eller de tilstande som afsenderen har til hensigt og som modtageren forventer at receptionen af den pågældende genre vil føre til (Frandsen et al, 1997: 112)

5 Kommunikative formål (eksempler)  At sælge et produkt eller et koncept  At påvirke en læsers holdning, fx i retning af at støtte et bestemt formål  At informere om sagsforhold  At underholde et publikum  At opnå medfølelse  Osv., osv.

6 Kommunikative formål  Primære formål (hovedformål)  Sekundære formål (biformål)

7 Diskursfællesskab  Et fællesskab af mennesker, hvad enten det er et socialt eller fagligt fællesskab, der identificerer og forstår en bestemt diskurs i henhold til bestemte konventioner inden for dette fællesskab (Swales 1990: 21 – gengivet i Frandsen et al 1997: 111)

8 Genreanalysens tre niveauer  Kommunikative formål  Træk (diskriminative og fakultative) Hvert træk er et udtryk for et delformål, hvis opfyldelse bidrager til at opfylde det overordnede kommunikative formål (Sprog på arbejde, s. 88)  Retoriske strategier (sproglige og ikke- sproglige)

9 Determinansrelationer  Relationen mellem formål og situation  Relationen mellem formål og de sprogligt/visuelle midler  Relationen mellem situation og de sprogligt/visuelle midler.

10 Handlingsmønster  Regelmæssigheder i kombinationen af situationer, formål og sprogligt/visuelle midler (med andre ord: elementer i trekantmodellen og relationerne mellem dem).

11 IMK-modellen  Kan vi se en sammenhæng mellem IMK-modellen og trekantmodellen?

12 Virksomhedens samlede præsentationsmateriale  Oversigt  Produktbrochuren (trækstruktur)  Imagebrochuren (trækstruktur)  Eksempler på sproglige og ikke sproglige retoriske strategier

13 Eksempel Nutana brochuren


Download ppt "BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google