Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Om feedback og tilbagemeldinger

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Om feedback og tilbagemeldinger"— Præsentationens transcript:

1 Om feedback og tilbagemeldinger
Projektarbejde og kommunikation, 3. gang, 17/9-07 Om feedback og tilbagemeldinger

2 emner Vores verdensopfattelse Former for feedback
Hvilken type feedback giver chefen/kollegaen/den medstuderende/underviseren? Disposition for tilbagemeldinger Måder at udvise interesse

3 Om feedback Tag dig ikke af, hvad kritikerne siger; der er aldrig blevet rejst en statue til ære for en kritiker - Jean Sibelius ( ). Finsk komponist

4 Vores verdensopfattelse
Verden er ikke som vi forestiller os. Det gælder også, når vi kommunikerer med hinanden.

5 hukommelse

6 Giraf- og ulvesprog Ulvesprog Girafsprog

7 Giraf- og ulvesprog "Ulvesprog" "Girafsprog"
Giver den anden ansvaret for sine følelser Tager selv ansvaret for sine følelser Bruger du-sprog Bruger jeg-sprog Fokus på fejl og mangler samt rigtigt og forkert Fokus på følelser og behov Får andre til at handle ved at give dem skyld, skam eller angst Får andre til at handle ved at fremsætte anmodninger Vrede opfattes som retfærdig og giver ret til at straffe Vrede omformuleres til umødte behov og den tilhørende følelse Sammenblander person og sag Adskiller person og sag

8 Giraf- og ulvesprog "Ulvesprog" "Girafsprog" ’Det er ikke godt’
’På mig virker det ikke godt’ ’Du skal ændre det og det’ ’Jeg tror bedre, du kan opnå dit formål, hvis du ændrer det og det’ ’Du har en fejl her – og en her – og her’ ’Jeg hjælper dig gerne med at få ryddet ud i de småfejl, du har’ ’Hvis det her skal ud til en kunde, så skal det strammes op’ ’Det er et godt udkast, som kan blive rigtig godt’ ’En anden gang vil jeg ikke se så ufærdigt et produkt’ ’Du behøver ikke få min godkendelse så tidligt i forløbet. Jeg vil hellere se et mere endeligt produkt’

9 Læserbaseret feedback Kriteriebaseret feedback
To former for feedback Læserbaseret feedback Kriteriebaseret feedback

10 To former for feedback Kriterie-baseret Læser-baseret Mål
Form - hvordan lever produktet/ideen op til kriterierne: kvalitet organisering sprogets effektivitet grammatik, stavefejl faglige konventioner Indhold - hvad gør produktet/ideen ved modtageren: hvad føler modtageren, når han modtager det? hvad handler ideen om? hvilke reaktioner eller billeder fremkaldes i modtageren? Modtager-forudsætninger reaktioner omtales ikke fagekspert, lærer, coach kan udføres af én selv kan udføres af en enkelt person svaghed: kræver mere af den, der giver feedback – skal være mere bevidst reaktioner omtales amatør, tilhører kan ikke udføres af én selv skal helst udføres af flere personer styrke: lettere for modtageren at give tilbagemelding Grundlag baserer sig på bestemte modeller giver anledning til at blive defensiv, modargumentation baserer sig på, hvordan modtageren umiddelbart opfatter det

11 To former for feedback Kriterie-baseret Læser-baseret Styrke
indhold kendt af modtager feedback på udvalgte dele hurtigere form for feedback verificerbart direkte anvendeligt, hvis modtageren skal give feedback på meget materiale godt udgangspunkt til at forbedre sit produkt/ide kommer ”under modtagerens hud” giver på lang sigt den bedste forbedring afsender har kontrol over processen Svaghed afsender har ingen kontrol over svært at få hurtigt feedback Anvendelse faglitteratur, fortolkende tekster, produktvejledninger, fagtekniske beskrivelser poesi, fiktion, kreative tekster, fokusgrupper, formidlingsprodukter, pressemateriale

12 Inden feedback Når du vælger feedback, tænk på: tidspunkt form formål

13 Rollen i feedback underviser, faglig ekspert
fokusgruppe, kollegaer, leder(?)

14 Regler for effektiv feedback
Det er afsenderen, der bestemmer, hvordan der skal gives feedback. Hvilke elementer vil man have feedback på, hvor klart er produktet osv. Afsenderen skal ikke sige noget, mens der gives feedback. Modtageren giver udtryk for sin opfattelse – så man skal ikke forsvare sit produkt. Afsenderen bestemmer selv, hvor meget man vil tage til sig.

15 Husk at udvise … Sund fornuft (phronesis) Velvilje (eunoia)
Fremstå sympatisk (arete)

16 Giver dig troværdighed og får modtageren til at lytte
Sund fornuft Velvilje Fremstå sympatisk Giver dig troværdighed og får modtageren til at lytte

17 Feedback-burgeren

18 samtale-teknik Synkronicitet i samtale og gestik
Matching af kropspositur Standard maximum silence på 1,27 sekund Self grooms Response tokens

19 Jeres præsentationer Om deBonos seks tænkehatte Maks. fem minutter
Alle andre forbereder feedback til gruppen undervejs Efterfølgende giver vi maks. 5 minutters feedback

20 Situation 1

21 Situation 2

22 Situation 3

23 Næste undervisningsgang
Læs Søndergaard om retoriske grundbegreber En gruppe holder oplæg om teorien En anden gruppe giver kort feedback på oplægget Øvelse i at tale spontant


Download ppt "Om feedback og tilbagemeldinger"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google