Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunikation og Reception

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunikation og Reception"— Præsentationens transcript:

1 Kommunikation og Reception

2 Elementær kommunikationsteori
Anvendes ved kommunikationsplanlægning Hvem siger hvad i hvilken kanal til hvem med hvilken effekt? Afsender ”tekst” Medium Modtager Virkning Institutionsanalyse (bevæggrunde) Tekst- og indholds-analyse Medieanalyse Receptionsanalyse Effektforskning Ift. afsenders formål Brug evt 25 spørgsmål ved planlægning af undervisningsmaterialer! Lasswell, Harold; The Structure and Function af Communication in Society, Bryson, Harper, 1948

3 Kommunikation er ikke hvad du siger… Men hvad folk får ud af det du siger!

4 Et meget kort historisk blik på mediernes påvirkningskraft

5 3 traditioner i modtagerforskningen
Effektforskning ----- Uses and gratifications forskning Receptionsforskning 1980 Hvad gør medierne ved folk? Hvad gør folk med medierne?

6 Receptionsforskningens karakteristika
Overordnet signalement: Empirisk undersøgelse af betydningsproduktion i medierne: "Hvordan oplever folk faktisk mediebudskaber?” Tværvidenskabelig: humanistisk (teori) og samfundsvidenskabelig (metode): Betydning undersøges gennem empirisk feltarbejde

7 Receptionsforskningens karakteristika
Specifikke karakteristika: Det aktive publikums betydningsdannelse i mødet med medietekster Spændingsfeltet mellem tekst og læser: budskabets betydning kan ikke tages for givet: Tekster er mangetydige Tekstens betydningspotentiale skal realiseres Læseren anvender kommunikative repertoirer Situationens betydning for betydningsdannelsen (familien, fællesskaber)

8 Fokus på modtageren Hvordan filtreres budskaberne ud fra
Sociale relationer Viden Interesser Alfred Schutz, - ”livsverdenen” sociolog og filosof Alfred Schutz ( ) var født i Østrig, men flygtede i 1939 til USA, hvor han frem til sin død var professor ved New School for Social Research. Centralt i hans tænkning var fænomenologiens interesse for menneskenes livsverden, der tages for givet med den såkaldt naturlige indstilling. I mødet med den amerikanske pragmatisme omformulerede han dette filosofiske perspektiv til en sociologi om hverdagslivet, hvori den sociale konstruktion af viden er central.

9 Generelle dimensioner…
Findes der generelle dimensioner ved reception af medier? Hvad kan de i givet fald bruges til? – Checkliste i analysen – Opskrift til interviewguiden – Teori om hvad der indgår i betydningsproduktion

10 En multidimensional model
Tekst Motivation Forståelse Handling Holdning Konstruktion Model over receptionsprocessen. Kim Schrøder: En ”grounded theory” om, hvad det væsentlige ved mediereception overhovedet er.

11 Home: The most important place in the world
Kan modellen bruges til at belyse de komplekse betydningsdannelser der foregår i kvalitative receptionsinterviews? Motivation Forståelse Konstruktionsbevidsthed Holdning Handling Fokusgruppeint. 1 moderator 1 observatør 6-7 respondenter Brug Iagttagelsesskema 1 eller 2 Vi foretager et hurtigt fokusgruppeinterview!!

12 Didaktisk refleksion Gruppedrøftelse
Giver det overhovedet mening at beskæftige sig med receptionsteori i relation til medieundervisning? Hvad betyder det for læreprocessen når filmproduktion anskues som kommunikation? Hvilken betydning har det kommunikationsteoretiske fokus i relation til æstetikken?


Download ppt "Kommunikation og Reception"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google