Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen"— Præsentationens transcript:

1 Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen 27.9. 2011
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

2 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Minds Alt er del af noget større Vi er i kraft af hinanden Samspillets betydning Det fælles ansvar Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

3 Inklusion - og udviklende samværsformer
Om at møde det ”fremmede”, det ”uønskede” - hvordan får vi det bedste frem i hinanden? Hvilken slags institution og skole – og hvilket fællesskab – ønsker vi? Inklusion og eksklusion: komplementære begreber – hvor er grænsen? Inklusion: den store satsning – og den begrænsede succes Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

4 Nogle tendenser i tiden
Udviklingen fra (KL) 40 % flere specialundervisningselever Udgiften til specialundervisningen er steget med 60% Specialundervisningen dækker 20% af alle folkeskolens ressourcer (– sidste: 29%!) Et stigende antal børn og unge får ikke uddannelse Diagnoser i vækst Øget medicinering Læringsudbyttet for mange elever er lavt (-> 15%) Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

5 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Udgiftsudvikling Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

6 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Nordahl (2009) Spredningen mellom de elevene som skårer dårligst og de som skårer best er relativt stor. ....en stor andel elever...gjør det bra og har det bra i grunnskolen Men det er opp mot 15 % av elevene i dansk grunnskole som er i en relativt kritisk situasjon i forhold til læring og utvikling. Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

7 Kultur: - tendenser i tiden
I dag: fokus på individets udvikling Nedsmeltning af traditionelle fællesskaber (Ekeland, 2007) ”Jeg” kommer i centrum, ikke ”vi” Kortere afstand mellem succes og fiasko Risikoen for oplevelse af personlig fiasko Tvivl og afmagt som ekskluderende faktorer Påfaldende anderledeshed medfører undersøgelse, henvisning m.v Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

8 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Samtidig: Al læring, udvikling og bevægelse finder sted i samvær med andre At lykkes, også som individ, er et fælles anliggende At være – eller ikke at være – en del af et fællesskab: - Det er det afgørende spørgsmål! Hvordan undgår vi “tålt ophold”? – i et X-felt mellem fag, kultur, politik og økonomi? Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

9 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Inklusion Inklusion: Fysisk tilstedeværelse Interaktion Gensidig berigelse Inklusion er at undgå (omfanget af) eksklusion Fokus på udvikling og læring gennem alles aktive deltagelse Forskellighed som en berigelse og en læringsbetingelse Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

10 At være en del af et fællesskab – eller ej…
Hvornår er man ikke længere i stand til at være en del af et fællesskab? Når adfærden er for udsædvanlig Når adfærden er for uacceptabel Hvem afgør dette? Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

11 Institutioners og skolens fællesskab
Den dominerende diskurs blandt Professionelle Forældre Børnene Sprog skaber virkelighed Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

12 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk

13 Etablering af fællesskaber, der rækker ud over institution og skole
Fire afgørende spørgsmål: - Hvor langt rækker ansvaret? - Hvad er det dominerende syn på børn i vanskeligheder? - Har vi kendskab og beredskab? - Har vi tilstrækkelig faglighed? Fra I-dentity til we-dentity Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

14 Hvordan etablere bæredygtige fællesskaber?
Ansvar og kontakt Åbenhed Etik Holdning, handleplaner og beredskab Fokus: dannelse, vision Virkemidler Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

15 Fællesskab om dannelse
Sprog Miljø Behandling af ”andre” Adfærd, disciplin, læring Aldersbetingede temaer… Værdier… Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

16 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Afgørende forhold Ændringer ved og med barnet Ændringer ved og med det almindelige område Hvilken faglig tilgang? ”Sådan som man betragter mennesket, behandler man det” (Kemp) - og omvendt Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

17 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Udvikling i kontekst Et barns udvikling kan kun forstås i den sammenhæng, det lever i/den sociale kontekst, det vokser op i Børns trivsel afhænger af samspillet mellem individ, familie og øvrig kontekst Omgivelsernes kompetencer er afhængige af egne omstændigheder/kontekster/historier Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

18 Faglighed: sprog skaber virkelighed
Adfærd forstået som Invitationer Kommunikation Respons Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

19 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Invitationer Børn med tvivl på egne muligheder Børn med begrænsede erfaringer om at bede om og få hjælp Tillidsopbygning og nye erfaringer At skabe kontekster for udvikling - invitation til at se på egen praksis Udvikling af hensigtsmæssige identitet Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

20 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Vygotsky ( ) ”We are always in the process of becoming” Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

21 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Komplementære identitetskategorier: Essentialistiske og konstruktionistiske ”Er” Kerne-selv Deficits Undersøgelser Empiri, rigor: at se.. Kategorial/ Diagnostisk tænkning Eksperter Behandling /foranstaltninger ”Kan blive til” Intentioner, værdier De gode hensigter Samskabt forståelse Kreativitet, imagination: at se ud over… Det unikke i fællesskab Alle er medskabere Bevægelse og nye erfaringer Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

22 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Fokus Det endnu ikke (tilstrækkeligt) udviklede Det fraværende men implicitte Tro, håb og mod Aktørperspektivet De afgørende fællesskaber Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

23 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Forskning Moderne udviklings- og tilknytningsteori Moderne hjerneforskning; en bio-psyko-social tilgang Resilienceforskningen Forskningen om recovery Forskningen om beskyttende faktorer Evidensbaserede metoder Relationernes og kontekstens betydning Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

24 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Et godt læringsmiljø – forudsætningen for fællesskab, inklusion og udvikling ”Det vigtigste fag i skolen, kulturelt set, er skolen selv. Sådan oplever de fleste elever det, og det bestemmer, hvilken betydning de tillægger den” (Bruner, 1999) Kvaliteten…har afgørende betydning for barnets sociale udvikling (Rutter, 1997) Fokus udvider sig fra ”hvordan inkludere enkelte elever” til ”hvordan skabe et godt lærings- og udviklingsmiljø”? Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

25 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. JN@kliniskpsyk.dk
Læringsmiljøet Børns læring og udvikling understøttes især af det pædagogiske personales Evne til involvering; relationskompetence Didaktiske kompetence Evne til at lede pædagogiske processer (Nordenbo, 2008) Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

26 En sammenhængende indsats
Teori/forståelse Organisation Metodik Personlige kompetencer Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

27 Fællesskab: samarbejde om udvikling
Fra problembeskrivelse til vision Fra ”rigor” til ”imagination” Fra beskrivelse af ”er” til ”kan blive til” Det fraværende men implicitte Anerkendende tilgange: invitation til at bringe det bedste frem i hinanden, i fællesskabet Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.

28 Inklusion er at høre til…
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.


Download ppt "Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google