Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBirgit Danielsen Redigeret for ca. et år siden
1
Arbejdsmiljø- og personalekonsulent Dennis Calender Behovsafklaring / rekruttering Hvilken kategori ansat kan dække behovet Hvis man ikke kan få den man vil ha`….. (plan B) Annoncering – headhunting – egen rekruttering Udvælgelse – samtaler Beslutning og kontakt til medarbejder Introduktion til arbejdspladsen og regler m.v Indkøring Opfølgning – samtaler
2
Sidegevinster ved APV Arbejdsmiljø- og personalekonsulent Dennis Calender Kortlagt sine problemområder Gennemgang af egne og ansattes arbejdsrutiner Dialog ansatte og arbejdsgiver imellem Medansvar i processen medfører motivation Rationaliseringseffekt Øgelse af rekrutteringsgrundlaget Tryghedsfølelse ved at gøre noget Forøget overblik
3
Arbejdsmiljø- og personalekonsulent Dennis Calender Psykisk arbejdsmiljø Ansættelseskontrakten Ansvar, rettigheder, aftaler Regler for løn, ferie, sygdom, overarbejde, graviditet Prøvetid, medarbejdersamtaler (forberedt) Motivation af ansatte Personlige værnemidler (velkomstpakke) Bonusordninger Muligheder i nærmiljø Efteruddannelse/uddannelse Erfagrupper, studieture m.v.
4
Du kan ikke Arbejdsmiljø- og personalekonsulent Dennis Calender - ikke kommunikere
5
Forslag til vilkår i ansættelsen Arbejdsgiver: 1.Ledelse(n) Kommandolinie Hvem, hvad, hvornår Medarbejdersamtaler 2.Ansættelse/afskedigelse Løn/pension m.v. (bonus) Lønudbetaling (feriepenge m.v.) Graviditet m.v. Efteruddannelse m.v. Kørsel m.v. 3.Aftale arbejdstid (ansvarsfordeling), overarbejde Fravær i arbejdstiden Ferie, frihed, fridage Sygdom, lægebesøg Barns sygdom 4.Kompetencefordeling Telefonbenyttelse Nøgler, lukning, alarm m.v. 5.Tavshedspligt Rygning Øl og spiritus Boligforhold m.v. Andre goder (vask af tøj (arb) m.v.) Mobil tlf. politik Målskema/opfølgning Arbejdsmiljø- og personalekonsulent Dennis Calender
6
Psykologiske jobkrav 1. 1.Behov for indhold i arbejdet 2. 2.Behov for at kunne lære noget og blive ved med at lære noget 3. 3.Behov for at kunne træffe beslutninger i det mindste indenfor et afgrænset område, som den enkelte kalder sit eget 4. 4.Behov for anseelse og et vist omfang af menneskelig støtte og respekt på arbejdspladsen 5. 5.Behov for at se en sammenhæng mellem arbejde og omverden 6. 6.Behov for at kunne se arbejdet er foreneligt med en ønskværdig fremtid Arbejdsmiljø- og personalekonsulent Dennis Calender
7
Arbejdskraftbehovet skal være afklaret så arbejdsvilkår i forhold til ansattes uddannelse passer sammen Ansættelseskontrakterne skal bruges som reelt værktøj Der skal være tilbud ud over arbejdet som beriger den ansatte Arbejdspladsvurderingen skal bruges aktivt Bedre efteruddannelsespolitik for de ansatte Der skal være større fleksibilitet i landbrugsuddannelsen, som tilgodeser den ansatte og arbejdsgiverens behov og muligheder Arbejdsgiver bør ”opgraderes” omkring ledelse (det samme som fremtidstilpasning) Sætte nye mål f.eks. At rekruttere kvalificeret arbejdskraft fra andre erhverv. Gøre op med hvilken kultur, der skal danne baggrund for vores måde at ”holde folk på” Landboungdomscentret Arbejdsmiljø- og personalekonsulent Dennis Calender Hvad kan der gøres for, at vise, at landbruget er en attraktiv arbejdsplads:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.