Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til praktik for diplomingeniører

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til praktik for diplomingeniører"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til praktik for diplomingeniører
Sociologiske dataindsamlingsmetoder Præsenter + gerne stille spm. + jeg har spørgsmål undervejs, håber at vi kan få en god dialog, derved lærer I mest.

2 Dagens emner Analyseprocessen
Sekundære datakilder - skrivebordsmodellen Primære datakilder - feltarbejde Interviewteknik

3 Analyseprocessen Fase 1: Formulering af hovedproblem/mulighed
Fase 2: Analysemålsætning Fase 3: Analysedesign Fase 4: Implementering (Andersen et al., 2000)

4 Fase 1 – Formulering af hovedproblem
Problemer og muligheder Problem: Det er uklart om der er overensstemmelse mellem Virksomhedens miljøpolitik og deres mål, handlingsplaner og praksis. Mulighed: Mulighed for at ændre praksis eller miljøpolitikker Beslutningsalternativer Hvad skyldes problemet Manglende fokus på miljø, manglende implementering …?

5 Fase 2 - Analysemålsætning
Analysespørgsmål Hvilke spørgsmål skal analysen give svar på? Eks: Hvordan er den eksisterende praksis? Hvordan er miljøstyringssystemet opbygget? Er der interesse for ændringer? Afgrænsning Hvem skal analysen omfatte Hvem skal udføre analysen

6 Fase 3 - Analysedesign Analysetyper Valg af informationsmetoder/kilder
Eksplorativ: Formål, at konkretisere problemet eller muligheden Deskriptiv: Formål, at belyse omfanget af problemet eller muligheden Kausal: Formål, belyse årsagssammenhænge mellem variable Valg af informationsmetoder/kilder Udfra: analyseproblemet, omkostninger, pålidelighed og tidsforbrug Primære / sekundære Design af dataindsamlingen Behandles senere Stikprøveplan Repræsentativitet kontra pålidelighed og gyldighed (statistik) (Andersen et al., 2000)

7 Analysetyper Sandsynlige sammen-hænge Problem
Mulige årsager til problemet/ muligheden Sandsynlige årsager til problemet/ muligheden Sandsynlige sammen-hænge Eksplorativ analyse Deskriptiv analyse Kausal analyse (Andersen et al., 2000)

8 Fase 4 - Implementering Dataindsamling Dataanalyse
Primære kilder Sekundære kilder Dataanalyse Kontrol af indsamlede data Databearbejdning (uddybes om lidt) Anbefaling og rapportering Klart og tydeligt Formål, metode, resultater og anbefalinger (konklusion)

9 Dataindsamlingens mulige fejlkilder
Interviewer error -uklart formuleret spørgsmål -tvetydighed i svaret -interviewer udfylder selv rubrik Population Respondent Interviewer Sampling error -forkert stikprøve Nonresponse error -ikke hjemme -nægter at svare Response error -tvetydigt svar -kan ikke formulere sig -vil ikke besvare -vil behage interviewer -lyver (Andersen et al., 2000)

10 Sekundære kilder

11 Skrivebords analyse Bygger på sekundære datakilder:
Definition: Data der, via desk research, er indsamlet til at belyse en anden problemstilling Overvejelser Kan sekundære datakilder besvare problemet? Skal analysen suppleres med primære datakilder?

12 Datakilder -sekundære
Eksterne datakilder: Mundtlige Kollegaer, Kunder, Leverandører, Fagspecialister Skriftlige Officielle (statistikker, ministerier…) Officiøse (Branchestatistikker, bankstatistikker, regnskaber, forskningsresultater) Hjemmesider Årsrapporter / regnskaber Databaser (Videndatabaser, faktadatabaser, Internettet) Omnibusanalyse: Kører med fast interval, mange forskellige kan få et eller to spørgamål ind (kan forvirre respondenten)

13 Facts om virksomheden Let tilgængelige via hjemmesider mm.
Nogle er objektive og dermed troværdige. Nogle viser ledelsens (de stærke aktørers) ønsker – måske ikke det samme som praksis. Skal suppleres med andre kilder

14 Sekundære datakilder Fordele Ulemper Billige at indsamle
Hurtige at indsamle Let tilgængelige Nogle informationer kan kun fås fra sekundære kilder Kan give indsigt i en uklar problemstilling Kan give ideer til hvilke andre data, der skal indsamles som field research Ulemper Er indsamlet til andet formål Er ofte upræcise Analytiker har ingen kontrol med indsamlingen (Andersen et al., 2000)

15 Vær en kritisk analytiker!
Forhold dig til: Relevansen Belyser kilden den aktuelle problemstilling? Sikkerheden Gyldigheden i en undersøgelse, måler vi det vi ønsker at måle, er konklusioner lavet på statistisk grundlag...? Pålidelighed udfra dataindsamling, databehandling, måleinstrumentet (Eks: er spørgeskemaet efterprøvet) Detaljeringsgraden Aktualitet Hvornår er resultaterne fra, er der sket ændringer siden...

16 Primære datakilder

17 Primære datakilder Definition: Data der, via feltundersøgelse, er indsamlet til at belyse den konkrete problemstilling Kan anvendes i såvel kvalitative og kvantitative undersøgelser, men så varierer dataindsamlingsmetoderne. (Andersen et al., 2000)

18 Primære datakilder Fordele Ulemper
Er indsamlet til det konkrete formål Er præcise Nogle informationer kan kun fås fra primære kilder Ulemper Er dyre at indsamle Tager lang tid at indsamle Analytiker skal kende specielle teknikker til indsamlingen (Andersen et al., 2000)

19 Kvalitative metoder

20 Kvalitative metoder Observationer: beskrivelser af sociale handlinger – samspil, adfærd, kropssprog, mimik etc. Dokumentstudier: beskriver menneskers aspirationer og intentioner for de perioder, de henviser til og beskriver steder, begivenheder og sociale relationer, hvor vi ikke har mulighed for at være tilstede Interviews: Handler om menneskers subjektive opfattelse af den sociale virkelighed, de indgår i. Afdækker menneskers viden, opfattelser, meninger eller vurderinger om et givent emne. Standardiseret interview Dybdeinterview Fokusgruppeinterview Temainterview

21 Dybdeinterview Taler med én person af gangen
Respondenten taler frit uden megen styring Metoden kan bruges på både konsument og producentmarkedet Ustruktureret samtale Interviewer har udarbejdet en spørgeramme, der sikrer fokus på emnet

22 Personligt interview Fordele Ulemper Uklare spørgsmål kan forklares
Der kan stilles forskellige spørgsmål til respondenterne Stor svarprocent Ulemper Tidskrævende at indsamle Svært at kontrollere interviewer Dyrt pr. interview Kræver kvalificerede interviewere Hjælpemidler kan bruges (Andersen et al., 2000)

23 Dybdeinterview Krav til interviewer Skal kunne skabe: Fastholde emnet
kontakt tillid Fastholde emnet Følge op på interessante svar Én interviewer gennemfører alle interviews

24 Fokusgruppeinterview
Fokusgruppeinterview anvendes, hvis et samspil mellem flere personer ønskes Deltagerne inspirerer hinanden til kritiske og konstruktive overvejelser om emne eller produkt Fordelen er at interviewer får en realistisk oplevelse af forbrugerne Undersøgelsen kræver 5-8 deltagere og varer typisk 2-3 timer

25 Fokusgruppeinterview
Undersøgelsen kræver 5-8 deltagere og varer typisk 2-3 timer Gruppemedlemmer udvælges efter kriterier som alder, køn indkomst og holdning Gruppen udvælges til enten at være homogen eller heterogen afhængigt af problemet Undersøgelsen gennemføres af en moderator som ordstyrer, der sikrer de rigtige informationer Inden undersøgelsen udarbejdes en spørgeramme

26 Temainterview Der opstilles på forhånd en række interviewtemaer
Rækkefølgen afgøres af, hvad der føles naturligt Interviewguiden fungerer som checkliste Interviewer skal være nærværende, lydhør og opmærksom Anvendes når emnet der interviewes omkring kendes relativt godt Anvendelsen af temaer muliggør spontanitet, nye synsvinkler og perspektiver

27 Interviewers instruktion til respondenten
Formålet med projektet Hvem der står bag projektet Hvordan de indsamlede data vil blive analyseret Hvordan resultaterne af projektet vil blive formidlet/publiceret

28 Kontroller dine spørgsmål
Er der indblandet følelser? ”Hvad synes du om jeres overambitiøse miljøpolitik?” Er spørgsmålet ledende? ”Du tænker ikke på miljø i dagligdagen, vel?” Er spørgsmålet entydigt? ”Synes du, at vi skal bruge flere penge på miljø/arbejdsmiljø?” Kræver spørgsmålet, at svarpersonen er i besiddelse af bestemte kompetencer? ”Synes du, at virksomheden bruger de rette midler til implementering af miljøpolitikken? Indeholder spørgsmålet dobbeltnegation? ”Er du uenig i påstanden om, at miljøpolitikken ikke overholdes?” Rækkefølgen er ikke ligegyldig Holdning til miljø kan varierer: Efter et spm. om klimaforandringer Efter et spm. om politikker der ikke er implementeret

29 Andre uønskede spørgsmålstyper
”Sandhedsproblemet” Hvor ærlige er folk, hvis der er spurgt til ting de har svært ved at håndtere? F.eks. brud på regler, sort arbejde, uønskede udgifter, arbejdsulykker? Pas på vidensspørgsmålene Folk svarer på hvad som helst for ikke at virke uvidende: Holdning til ikke-eksisterende mål og politikker Holdning til ledelsens (manglende) prioriteringer Kan ikke besvares positivt eller negativt ”Skal miljøarbejdet tilrettelægges således, at den giver mulighed for, at medarbejdernes viden, kreativitet og evner kommer til udfoldelse?” Kan man være uenig i det??

30 Interviewerens ”miniguide”
Forbered dig godt! Ved brug af optager - husk ekstra batterier Vær klar til at tage notater, hvis optageren svigter Pas på ikke at blive for familiær med respondenten - du laver videnskabelig arbejde

31 Interviewerens ”miniguide”
Ved kontakt med respondent - vær venlig og interesseret Overvej om respondenten er repræsentativ for undersøgelsen af jeres problem I jeres projekt skal respondenterne præsenteres med navn og titel Pas på overfortolkning af dine data - sig ikke mere end der er dokumentation for Vær nysgerrig!

32 Guidelines for citater 1/2
Citater skal relateres til den generelle tekst/model Citater skal sættes i deres kontekstuelle korrekte sammenhæng Citater skal fortolkes i kontekst der skal være en balance imellem citater og tekst

33 Guidelines for citater 2/2
Citater skal være korte Brug kun de bedste citater Interview citater skal overleveres i skreven form (fx mimik m.v.) Der skal være et simpelt signatursystem (symboler) for citering af citater

34 Observation Fordele Ulemper Respondenten ved ikke, at der observeres
Observationer viser ikke atypisk adfærd Mere præcise målinger Ulemper Hvis respondenten observeres kan han udvise atypisk adfærd Tidskrævende målinger Omkostningskrævende Man kan ikke observere respondentens tanker (Andersen et al., 2000)

35 Pålidelighed og gyldighed

36 Pålidelighed og gyldighed (reliabilitet og validitet)
Pålidelighed handler om stabiliteten i en måling. Et upålideligt mål er præget af tilfældige målefejl. Det kan f.eks. være sjuskede interviewere, vanskeligt forståelige spørgsmål og mange andre ting. Et ikke pålideligt mål er heller ikke gyldigt. Gyldighed handler om hvorvidt man måler det, der er intentionen at måle. Et mål kan mangle gyldighed pga. manglende pålidelighed, dvs. tilfældige målefejl. Manglende gyldighed forbindes dog mere med systematiske målefejl. Dvs. at man simpelthen måler noget forkert.

37 Pålidelighed og gyldighed, grafisk illustreret
men ikke gyldig Ikke gyldig og ikke pålidelig Gyldig og pålidelig Begrebet der skal indfanges Måling (der vises tre målinger) Riis, Ole (2005): Samfundsvidenskab i praksis, p. 38

38 Metodetriangulering Hentet fra søfarten, når man vil bruge flere udgangspunkter for at bestemme et objekts nøjagtige position En kombination af metodologier, der bruges ved undersøgelse af samme fænomen

39 Metodetriangulering Triangulering mellem kvalitative metoder
kvalitative observationer kvalitative interviews Triangulering mellem kvantitative metoder spørgeskema kvantitativt struktureret interview

40 Eksempel -metodevalg

41 Eksempel fra projekt 1/3 The following data are collected through the questionnaire: The amount of green procurement in total (%). The product groups where they conduct green procurement What kind of tools or criteria the central purchaser use when selecting a specific product type (Guidelines, Eco-labelling etc.).

42 The interviews deals with the following issues:
Eksempel fra projekt 2/3 The interviews deals with the following issues: • Green procurement policy. • Action plans to implement the green procurement policy. • Evaluation of the efforts done within green procurement. Including the level of education and the amount of green procurement. • Organization of procurement. • The use of different tools or criteria to conduct green procurement. • Identifying driving forces affecting green procurement practice.

43 Andre datakilder (sekundære)
Eksempel fra projekt 3/3 Andre datakilder (sekundære) Hjemmesider Rapporter udarbejdet af KL og MST

44 Nogle relevante kilder
Robert K Yin: Case study research Steinar Kvale: Interview

45 Opgaver Udfra jeres eget projekt arbejdes med følgende opgaver:
Skitser analyseprocessen, med udgangspunkt i de 4 faser, som den kan anvendes i jeres projekt. Hvilke dataindsamlingsmetoder kunne I forestille jer at anvende og hvad er begrundelsen for dette? Hvad vil I bruge henholdsvis primære og sekundære data til? Hvilke fordele og ulemper er forbundet med de valgte dataindsamlingsmetoder og hvilken indflydelse har dette på jeres projekt? Lav en skitse over emner og indhold i de interview I vil anvende i forbindelse med projektet.


Download ppt "Introduktion til praktik for diplomingeniører"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google