Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe? Hvem skal interviewes, Hvordan skal de rekrutteres, hvor skal det foregå, hvor mange grupper skal gennemføres og hvad.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe? Hvem skal interviewes, Hvordan skal de rekrutteres, hvor skal det foregå, hvor mange grupper skal gennemføres og hvad."— Præsentationens transcript:

1 Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe? Hvem skal interviewes, Hvordan skal de rekrutteres, hvor skal det foregå, hvor mange grupper skal gennemføres og hvad skal de spørges om?

2 Hvem skal deltage? Fokusgruppen må hverken være for Homogene / heterogene Du bestemmer kombinationen af testdeltagere Man kan skabe sin egen sandhed ved at skabe sin egen test! Skal en fokusgruppe bestå af folk som kender hinanden eller fremmede for hinanden? Målet er at indsamle data!

3 Rekruttering Rekruttering består af tre ting: Afgøre målgruppen Finde repræsentanter af målgruppen Overbevise dem til at deltage i din undersøgelse

4 Rekruttering Processen hvor man finder, inviterer og planlægger de rigtige personer til ens undersøgelse kaldes rekruttering Dårlig rekruttering kan forårsage at ens undersøgelse bliver ubrugelig Det man ønsker er de ”bedste” folk! Et hvert produkt har sin målgruppe fra brødristere til forsvars missiler!

5 Rekruttering Selektiv udvælgelse (ikke nødvendigvis en ven) Benyt screeningsspørgsmål Venner Venners venner kollega Rekrutteringsbureau

6 Hvor mange deltagere? 1.Hvor mange deltagere i en gruppe? 2.Hvor mange grupper? Antal deltagere i en fokusgruppe 6 – 12 personer Antallet af deltagere skal afspejle sig i typen af undersøgelsen Mængden af data er i forholdet til størrelsen på fokusgruppen!

7 Vælg din målgruppe En målgruppe profil udarbejdes før rekrutteringsprocessen starter. Start Med: Demografi Web brug Teknologisk profil Ønsket er at ende op med gode deltagere til ens undersøgelse

8 Hvor skal der testes? Lokaliseringen af fokusgruppen vil påvirke empiriproduktionen Er folk klar til at rejse for at deltage? Lokalisering: Neutralt Emnerelevant Hjemme privat Kvalitativ dataproduktion fortsætter indtil man ikke længere får nyt vigtigt information 1 – 3 timers varighed

9 Strukturering Typer af roller: Moderator Observatør Hjælper Fokusgrupper 3 modeller: Den løse model (åbne starts spørgsmål) Den stramme model (Specifikke spørgsmål) En tragtmodel (en blanding af ovenstående)

10 Online fokusgruppe Mange af de samme regler gælder også online Online fokusgruppe burde ikke hæmme Deltagerne skal være online Synkront / asynkront Fordel: Alt er skriftligt dokumenteret Det kan være nemmere for deltagerne Ulempe: Kropssprog (general observering) Kan være svært for moderator at styre Anonymitet kan være svær at love

11 Etik ved fokusgrupper Der er etiske aspekter med fokusgruppeinterviews, som der er med al forskning med mennesker Grundlæggende handler etik i forbindelse med fokusgrupper om fire ting

12 Etik ved fokusgrupper Anonymitet Viden omkring formål med fokusgruppen Holde hvad man lover God behandling

13 Anonymitet Tilsløring af alt materiale Der bør involvere en forsikring om at ingen høre de originale bånd eller originale udskrifter

14 Viden omkring formål med fokusgruppen Deltagere skal oplyses klart omkring hvad projektet handler om Deltagerne skal vide hvad der kommer ud af deres deltagen

15 Holde hvad man lover Derfor skal man ikke love mere end hvad man har tænkt sig at holde Det handler om at være realistisk, men også at være fair og give noget igen

16 God behandling Opfør dig almindeligt, menneskeligt og ordentligt Det vil hurtigt sprede sig hvis en deltager har haft en dårlig oplevelse (eks. moderator, interviewer)

17 Fokusgrupper Fordel: Billig og hurtig metode at indsamle detaljeret data fra flere personer Interaktionen stimulerer til nuancerede og dybtgående udsagn Mere underholdene end alm. interviews Ulempe: Antallet af deltagere gør at Spørgsmål/temaer bliver begrænset Det kan være svært at styre processen ved konflikt

18 Litteratur Bente Halkier Fokusgrupper, 2002 ISBN


Download ppt "Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe? Hvem skal interviewes, Hvordan skal de rekrutteres, hvor skal det foregå, hvor mange grupper skal gennemføres og hvad."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google