Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 4.4.2002.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 4.4.2002."— Præsentationens transcript:

1 Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 4.4.2002

2 Plan for i dag Et kig på løsningerne af første opgave Evt. spørgsmål til opgave 2 Brugertests Brugeraspektet ved Web-design –opbygning af form og betydning oplevelsen som spontan reaktion –psykiske gestaltlove og farveoplevelser oplevelsen som kulturbestemt konvention –strukturalismens analyse af signaler

3 Brugertest af websites Specielt relevant for et pull-medie som internettet –Nettet som brugerens medie Tim Berners-Lee, Jakob Nielsen, Rolf Molich, Lars Ballieu –Nettet som den spontane reaktions medie Vannevar Bush, Ted Nelson m.m. Steve Krug: Don’t make me think Et behov hos nye medier, som tiden løber fra?

4 Funktionalitet / Brugbarhed Funktionalisme –kulminationen af den rationalistiske tradition –oplysningen –menneskets som historiens subjekt –opgøret med den historiske stil ”Dekoration og forbrydelse” –funktionalisme og teknologi –”Huset er en maskine til at bo i” – Le Corbusier

5 Funktionalitet / Brugbarhed Fra funktionalisme > til brugbarhed > til brugervenlighed –traditionen fortsætter i Jakob Nielsen: Designing Web Usability The Practice of Simplicity

6 Brugertest Den empiriske metode

7 Rolf Molichs brugerbegreb Brugeren er den ukendte, den uforudsigelige, den uberegnelige Web-udvikleren er ikke selv i stand til at leve sig ind i brugerens oplevelse Kun direkte konfrontation med brugerens oplevelse i en testsituation, formidlet gennem en specialist i brugervenlighed, kan lære web-udvikleren at skabe brugervenlig web-design Bruger Usability-ekspert Web-udvikler

8 Hvem kan ikke fungere som bruger i en test ”Enhver edb-kyndig er inhabil, når det drejer sig om at bedømme dialogen på et websted, hvor han ikke selv tilhører målgruppen. Det gælder særlig, når det drejer sig om et web-sted, som vedkommende selv har været med til at udføre.” Rolf Molich, s. 16 Spørgsmålet er, om vi ikke alle med tiden bliver ”edb- kyndige” i en eller anden form. Et web-sted bør også bygge på medie-konventioner og brugervaner.

9 Brugertesten som et kulturmøde ‘Polle og Problemos med Mobilos’ Den ædle vilde i 1700-tallets roman som kritiker af europæisk kultur Molichs brev til testdeltagere [s. 129]

10 Feltet af beslutningstagere bestyrelse direktion marketingfolk reklamebureau grafiske designere databasefolk konceptudviklere usability-folk programmører projektledere systemarkitekter informationsarkitekster brugere?

11 Hvad er brugbarhed? Nytte –i den grad opgaven fuldføres og mål nås Effektivitet –mindst mulig anstregelse og indsats Tilfredshed –hvor tilfredsstillende er det at bruge produktet?

12 Definition af brugervenlighed Et brugervenligt web-sted er et web-sted, der er 1let at lære 2let at huske 3effektivt at bruge 4forståeligt 5tilfredsstillende af bruge 1-3 kan testes i tid, 4 kan teste ud fra brugerens svar, 5 udtrykker brugerens subjektive følelse, som ytres i interview eller spørgeskemaer.

13 De fem gyldne regler 1Kend dine brugere –Fastlæg og beskriv målgrupperne for web-stedet –Observer brugerne, mens de løser tilsvarende opgaver uden for det nye web-sted –Interview typiske brugere. Spørg om deres forudsætninger, holdninger og forventninger –Dokumenter dine resultater

14 De fem gyldne regler 2Inddrag dine brugere –Sørg for, at det er let for udviklere at komme i kontakt med brugere –Hold jævnlige møder med typiske brugere, hvor I diskuterer og tester prototyper

15 De fem gyldne regler 3Test og ret designet –Lav prototyper, eventuelt på papir –Test prototyperne ved at bede typiske brugere løse opgaver med dem –Brug erfaringerne fra testen til at forbedre designet –Hvis resultaterne er gode, så implementér prototypen –Vær forberedt på, at 2-5 gennemløb af denne test- ret cyklus normalt er nødvendigt

16 De fem gyldne regler 4Lær af andre –Se på forbilledlige web-steder –Udfør sammenlignende test af brugervenlighed af konkurrenternes web-steder –Lær af både det gode og det dårlige

17 De fem gyldne regler 5Koordinér hele brugergrænsefladen –Udarbejd en dialogstandard (for sideopbygning, knapstørrelse, brug af farver og udformning af meddelelser m.m.) –Udpeg en koordinator –Aftal faste procedurer for opfølgning på standarden –Aftal faste procedurer for ændring af standarden.

18 Metode ved brugertest Brugeren som objekt –genstand for iagttagelse –evt. videooptagelse Brugeren som subjekt –tænke højt-testen brugeren bliver derved ‘gennemsigtig’ processen ‘rationaliserer’ brugeren


Download ppt "Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 4.4.2002."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google