Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale."— Præsentationens transcript:

1 COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale

2 COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Ofte vanskelig identifikation af problem, da samtale rører sig i det felt, som medarbejderen ikke aner noget om eller ikke vil kendes ved  Indgang til samtalen er arbejdsindsatsen – formålet er, at vi skal få det til at fungere bedre – dette er fællesskabet. NB: Vi er ikke venner!  Har man tænkt sig at fyre en medarbejder, så gør det – brug ikke ”svømmetræning til problemerne”  Den vanskelige samtale er en ledelsesopgave og ikke en konsulentopgave. Konsulentens opgave er at hjælpe lederen til at gennemføre samtalen  Generelt

3 COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Start på en proces  Forberedelse  Processen

4 COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Start med at finde ude af hvad og ikke hvorfor  Ros medarbejderen og fremhæv, hvad der er de stærke sider, inden man kommer ind på ”brænd-punkterne”  Aftal næste møde  Refleksion  Forberedelse  Første møde

5 COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Fælles fokus på situationen  Fortsæt processen...  Refleksion  Forberedelse  Andet møde - og de efterfølgende...

6 COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  En del af forberedelserne er at spørge sig selv: - Kan medarbejderen komme til at fungere? - Har vi brug for medarbejderen?  Aftal ikke møde lang tid i forvejen, hvis det er en vanskelig samtale. Medarbejderen går omkring og er urolig. Tag hellere fat i den pågældende til en første orienterende samtale og aftal en længere samtale 1 – 2 dage senere. NB: ingen weekend imellem  Forbered dig på mange samtaler  Før første samtale

7 COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of Indhold  Medarbejderens præstation sættes ind i sammenhængen - ikke kun fokus på problemer og svage sider  Brug ikke tid på hvorfor noget er sket, men på hvad der sker  Fremlæg iagttagelser. F.eks. jeg har set..., er det sådan? Juster billede, når medarbejderen ikke er enig Proces  Vis omsorg – tolk ikke  Som leder: Lyt  Under samtalerne

8 COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Leder: Ikke ekspert i løsninger – medarbejderen kender sin situation bedst. Medarbejder: Måske ikke vant til at formulere sig eller til at løse problemer selv. Bliv enige om, hvad problemet er  Sæt mål for problemløsningen, der kan måles  Leder – ofte mere fokus på løsningen end på processen i samtalen  risiko for konfrontation  Under samtalerne - 2

9 COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Husk opfølgning på samtalen – det er en proces, der sættes i gang.  Efter første samtale dato for afslutning af proces/eva- luering  Lav en ”kontrakt”. Bed eventuelt medarbejderen om at skrive ”4 linier” vedrørende ”kontrakten/over- enskomsten”, så man er sikker på, at enighed er nået.  Efter samtale


Download ppt "COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google