Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

  A business of Usability test metoder IT-Højskolen 25.9.02.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "  A business of Usability test metoder IT-Højskolen 25.9.02."— Præsentationens transcript:

1   A business of Usability test metoder IT-Højskolen 25.9.02

2  2 Marianne Hiltonmhi@pwcconsulting.dk  brobygger:  cand.mag. i Engelsk og Informatik  mennesker - teknik,  virksomheder - teknik - mennesker  Chef for Center for Brugervenlighed:  Danmarks første og største usability center, oprettet i 1994  usability fra feltstudier til evaluering efter implementering  fra store, komplekse administrative systemer til borgerservice på nettet  Chefkonsulent I PwC Consulting:  holdning  business usability

3  3 Usability test Hvad er det og hvad er det ikke Hvornår I udviklingsforløbet Hvordan gør man – tjekliste til gennemførelse af usability test Tid og udstyr

4  4 Usability test in context TEST •hvad •hvornår •hvordan Andre metoder Hvorfor •egen virksomhed •kunden Fordele og ulemper Brugercentreret udviklingsforløb

5  5 Usability test – hvad er det Hvad er det og hvad er det ikke  Test med repræsentanter fra målgruppen, test tidligt I forløbet, ikke test af “hvad” (beregninger), men af “hvordan”  Papirprototype test  Elektronisk prototype test  Test af et færdigt system  3.parts produkter  implementerede systemer

6  6 Brugercentreret udviklingsmetode – hvornår test 1 Strategi og koncept 2 Analyse 3 Design Prototypetest: papir eller elektronisk 4 Produktion Test af systemer: under konstruktion eller færdigudviklede (3.part) 5 Implementering Test af implementerede systemer: opfølgning på forretningsmæssige mål 1 2 3 4 5

7  7 Hvordan gør man - Tjekliste til gennemførelse af usability test Indledende møde med kunden/udviklingsprojektet Indkaldelse af brugere Udarbejdelse af testscenarier Forberedelse af selve testen Testforløbet:  introduktion af brugere til testen  under selve testen  efter testen  generelt

8  8 Tid og Udstyr Tid  fra 63 til 105 timer  medregn tid til forberedelse, afholdelse, afrapportering og møder Udstyr  fra test situationer til testcenter  video m. mikrofon, bærbar pc, samling af skærmbilleder på papir  video m. mikronfon, bærbar pc m. scanconverter, monitor og pc skærm, evt. bærbar pc til logger, to lokaler dør om dør, ledninger  testcenter: husk observationslokale

9  9 Usability in context Usability Virksomhed Kunden  Øger værdien af  Sikrer en hurtigere  Reducerer  Øger effektiviteten  Øger validiteten  Reducerer  Mindsker

10  10 Fordele for egen virksomhed – interne kunde Udgifter til ændring: Antal Enheder Analyse Design KonstruktionVedligeholdelse Udviklingsforløb 1,5 6 60 100

11  11 Fordele for kunden – eksterne kunde  Øger værdien af virksomhedernes IT investeringer  Sikrer en hurtigere og højere an- vendelsesværdi hos målgruppen  Reducerer målgruppens modvilje mod forandring  Øger effektiviteten  Øger validiteten af data og reducerer fejl  Reducerer behovet for uddannelse  Mindsker mængden af telefoniske henvendelser


Download ppt "  A business of Usability test metoder IT-Højskolen 25.9.02."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google