Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBirgit Hansen Redigeret for ca. et år siden
1
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis
2
2 ▪ www.cfk.rm.dk Kursus forløbet 1. dag – Introduktion – Design af undersøgelser Mellemtiden – Gennemførelse af undersøgelse – Løbende konsulentbistand 2. dag – Formidling – Implementering
3
3 ▪ www.cfk.rm.dk Første dag Præsentation Start på evaluering af kurset Intro: Research Light og alt det andet Intro: Hvordan designer man en research light undersøgelse Resten af dagen:Forskningsprotokollen Valg af tema, forskningsspørgsmål, analyseenhed Valg af metode til dataindsamling Valg af analyseform
4
4 ▪ www.cfk.rm.dk Dokumentationsdebatten Resultater Kvalitet Marked Standarder Skriftlighed/IT-teknologi Tid Undertoner og overtoner
5
Vidensbasering og alt det andet
6
6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er der gang i? Academia Industria New Public Management TQM Meta-analyser Standarder Akkreditering - -kvalitetssikring SIP NIP God Social praksis MTV Referenceprogrammer EBP- modeller og manualer Program-fidelity Practice guides Forskningsudnyttelse Ressourceudnyttelse Den danske kvalitetsmodel Praksisforskning Research Light Viden om effekter Produktion af resultater Vidensbaseret praksis Best practice
7
Veje til vidensbasering Udforskende praksis – i hverdagen Research Light – de rapportfrie undersøgelser Praksisforskning – 10 ugers nærgående studier Løbende kvalitetscheck – opfølgning behandlingsplaner - efterundersøgelser Metodeudvikling/iværksættelse - PDSA- undersøgelser Storskalaforsøg – 3 år når man går i byen
8
Research Light Den hurtige, kollegiale, rapportfrie, forskningsinspirerede undersøgelse - pilotstudiet spændt for praksis
9
Kritiske størrelser i ResearchLight Forskningsspørgsmål & hypoteser Afgrænsning: Et spørgsmål – mange hypoteser Analyseenhed Afgrænsning: Så tæt på en praksis som muligt Dataindsamling Afgrænsning: Tid til dataindsamling tælles i dage Analyse Afgræsning: Datareduktion Formidling Afgrænsning: Spørgsmål til drøftelse og konklusion
10
10 ▪ www.cfk.rm.dk Undersøgelsens matrix Argumentation Konklusioner: Svar på hypotesen Svar fra datakilde 1:Spørgsmål til datakilde 1: Hypoteser/Delspørgs mål Undersøgelsespørgsmål:
11
11 ▪ www.cfk.rm.dk LIGHT-processen Implementering Diskussioner
12
Research Light moduler Moduler basen MINI-CASEN SPOTTEN TERMOSTATEN OBS’en SURVEY-UGEN KRIFFEN INDSATS Den automatiske rapport generator
13
Principper for Research Light 0. De skabes til brug i en lokal kontekst, er udgaver af casestudiet 1. De har en protokol, dvs man tænker sig om før man går igang. 2. De har et starttidspunkt og et sluttidspunkt. 3. Det samlede tidsforbrug tælles i dage og uger 4. 'Empiriske' dvs. baseret på kortvarig dataindsamling, observationer, interviews, spørgeskemaer. 5. Ingen egentlig rapportering, men data og konklusioner fremlægges. 6. Formidling i aftalt lokal dialog om udviklingsmuligheder. 7. Evt. udviklingsforløb efter “De små skridts strategi”. 8. Formidles eksternt, hvis viden virker. 9. De bedste er små undersøgelser, som kan vokse sig store.
14
Research Light - projektet Hjemmesiden Diskussionsgruppen Værktøjskassen Kurserne Udviklerne
15
Menukortet En menu som gør personlig, tavs, indforstået, utilgængelig og usynlig viden til fælles viden Forret: Synliggørendende viden: Hvad er behovet? Viden om en målgruppe/ den enkelte og om gruppens og den enkeltes behov, der kan begrunde indsatsen. Hovedret: Problemløsende viden: Hvad er metoden? Viden om metoder/kerneydelser og færdigheder, der kan dække behovene Dessert: Dokumenterende viden: Hvad kommer der ud af det? Viser resultater, der retfærdiggør indsatsen.
16
16 ▪ www.cfk.rm.dk Videnskabelighed Erkendelse fremlæggelse af udsagn om virkeligheden, Troværdighed der argumenterer for en (eller flere) påstand(e) om et fagligt problem med det formål at overbevise andre om at man har ret – ud fra de spilleregler og normer for overbevisende argumentation som paradigmet i fællesskabet anerkender som forpligtende. (Leif Becker Jensen, 2004 )
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.