Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis."— Præsentationens transcript:

1 Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis

2 2 ▪ www.cfk.rm.dk Kursus forløbet 1. dag – Introduktion – Design af undersøgelser Mellemtiden – Gennemførelse af undersøgelse – Løbende konsulentbistand 2. dag – Formidling – Implementering

3 3 ▪ www.cfk.rm.dk Første dag Præsentation Start på evaluering af kurset Intro: Research Light og alt det andet Intro: Hvordan designer man en research light undersøgelse Resten af dagen:Forskningsprotokollen Valg af tema, forskningsspørgsmål, analyseenhed Valg af metode til dataindsamling Valg af analyseform

4 4 ▪ www.cfk.rm.dk Dokumentationsdebatten Resultater Kvalitet Marked Standarder Skriftlighed/IT-teknologi Tid Undertoner og overtoner

5 Vidensbasering og alt det andet

6 6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er der gang i? Academia Industria New Public Management TQM Meta-analyser Standarder Akkreditering - -kvalitetssikring SIP NIP God Social praksis MTV Referenceprogrammer EBP- modeller og manualer Program-fidelity Practice guides Forskningsudnyttelse Ressourceudnyttelse Den danske kvalitetsmodel Praksisforskning Research Light Viden om effekter Produktion af resultater Vidensbaseret praksis Best practice

7 Veje til vidensbasering  Udforskende praksis – i hverdagen  Research Light – de rapportfrie undersøgelser  Praksisforskning – 10 ugers nærgående studier  Løbende kvalitetscheck – opfølgning behandlingsplaner - efterundersøgelser  Metodeudvikling/iværksættelse - PDSA- undersøgelser  Storskalaforsøg – 3 år når man går i byen

8 Research Light Den hurtige, kollegiale, rapportfrie, forskningsinspirerede undersøgelse - pilotstudiet spændt for praksis

9 Kritiske størrelser i ResearchLight Forskningsspørgsmål & hypoteser Afgrænsning: Et spørgsmål – mange hypoteser Analyseenhed Afgrænsning: Så tæt på en praksis som muligt Dataindsamling Afgrænsning: Tid til dataindsamling tælles i dage Analyse Afgræsning: Datareduktion Formidling Afgrænsning: Spørgsmål til drøftelse og konklusion

10 10 ▪ www.cfk.rm.dk Undersøgelsens matrix Argumentation Konklusioner: Svar på hypotesen Svar fra datakilde 1:Spørgsmål til datakilde 1: Hypoteser/Delspørgs mål Undersøgelsespørgsmål:

11 11 ▪ www.cfk.rm.dk LIGHT-processen Implementering Diskussioner

12 Research Light moduler Moduler basen MINI-CASEN SPOTTEN TERMOSTATEN OBS’en SURVEY-UGEN KRIFFEN INDSATS Den automatiske rapport generator

13 Principper for Research Light 0. De skabes til brug i en lokal kontekst, er udgaver af casestudiet 1. De har en protokol, dvs man tænker sig om før man går igang. 2. De har et starttidspunkt og et sluttidspunkt. 3. Det samlede tidsforbrug tælles i dage og uger 4. 'Empiriske' dvs. baseret på kortvarig dataindsamling, observationer, interviews, spørgeskemaer. 5. Ingen egentlig rapportering, men data og konklusioner fremlægges. 6. Formidling i aftalt lokal dialog om udviklingsmuligheder. 7. Evt. udviklingsforløb efter “De små skridts strategi”. 8. Formidles eksternt, hvis viden virker. 9. De bedste er små undersøgelser, som kan vokse sig store.

14 Research Light - projektet Hjemmesiden Diskussionsgruppen Værktøjskassen Kurserne Udviklerne

15 Menukortet En menu som gør personlig, tavs, indforstået, utilgængelig og usynlig viden til fælles viden Forret: Synliggørendende viden: Hvad er behovet? Viden om en målgruppe/ den enkelte og om gruppens og den enkeltes behov, der kan begrunde indsatsen. Hovedret: Problemløsende viden: Hvad er metoden? Viden om metoder/kerneydelser og færdigheder, der kan dække behovene Dessert: Dokumenterende viden: Hvad kommer der ud af det? Viser resultater, der retfærdiggør indsatsen.

16 16 ▪ www.cfk.rm.dk Videnskabelighed  Erkendelse  fremlæggelse af udsagn om virkeligheden,  Troværdighed  der argumenterer for en (eller flere) påstand(e) om et fagligt problem  med det formål at overbevise andre om at man har ret –  ud fra de spilleregler og normer for overbevisende argumentation  som paradigmet i fællesskabet anerkender som forpligtende. (Leif Becker Jensen, 2004 )


Download ppt "Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google